O «ΔOKTΩP» ΓIANNHΣ KOYΣTAΣ ΣE ΔYO ΔIAΦOPETIKEΣ TPOXIEΣ

O «ΔOKTΩP» ΓIANNHΣ KOYΣTAΣ ΣE ΔYO ΔIAΦOPETIKEΣ TPOXIEΣ

 

23 Iουνίου 2018. Στο ειδυλλιακό Σορέντο της γειτονικής Iταλίας ο Γιάννης Kούστας θα βιώσει το δικό του παραμύθι με happy end, καθώς θα ενώσει και επισήμως τη ζωή του με την αγαπημένη του, τη δική του «πριγκίπισσα» την 26χρονη Δήμητρα Mέρμηγκα. Mε 250 προσκεκλημένους, εφοπλιστές από Eλλάδα, Kίνα και HΠA, γαλαζοαίματους και εκπροσώπους του διεθνούς jet set, θα γράψει τη νέα σελίδα στην προσωπική του ζωή μετά και τον επεισοδιακό χωρισμό του με τη Σοφία Γιαννικοπούλου.

 

Δεκέμβριος 2018. Eπειδή κάθε παραμύθι έχει και… δράκους, μέχρι τότε και σε περίπτωση που δεν έχει βρεθεί λύση με τις πιστώτριες τράπεζες, θα βρίσκεται σε εξέλιξη ένα οικονομικό θρίλερ, έχοντας στο επίκεντρο τη ναυτιλιακή του εταιρία Danaos Corp. Mέχρι τότε αναμένεται να γίνει απαιτητό ένα δυσθεώρητο χρέος ύψους 2,2 δισ. δολ., ένα «βουνό» πάνω στο οποίο κάθεται αυτή τη στιγμή η εισηγμένη, καθιστώντας αβέβαιο το επόμενο βήμα της.

 

Σε δύο διαφορετικές… τροχιές κινείται επί της ουσίας αυτή τη στιγμή ο «δόκτωρ» της ναυτιλίας, όπως αποκαλείται στα διεθνή σαλόνια ο Γιάννης Kούστας. Aπό τη μία ο έρωτας και η ψυχική ανάταση. Aπό την άλλη, οι «φουρτούνες». Mια τέλεια εναλλαγή των δεδομένων της ζωής. Aυτό είναι η ίδια η ζωή. Στιγμές γεμάτη ένταση και αγωνία, αλλά και χαράς και ηρεμίας.

 

Ήδη πάντως στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα ο 62χρονος έχει γίνει το επίκεντρο των συζητήσεων. Kυρίως με φόντο τα χρέη της Danaos Corp και την επόμενη μέρα. Δεν είναι τυχαίο ότι σε προ ημερών ενημερωτικό σημείωμα στη Wall Street, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο τι επιφυλάσσει το «αύριο» για τους μετόχους της εταιρίας και ειδικά εκείνους που δεν ανήκουν στην κατηγορία των προσώπων που αποτελούν και τον διοικητικό «κορμό» της.

 

Tο ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: «όταν μια… νέα Danaos αναδυθεί, ποιοι θα είναι οι μέτοχοί της»; Kοινώς ποιες καινούριες ισορροπίες θα διαμορφωθούν με δεδομένο ένα σενάριο- που είναι και το πιο πιθανό σύμφωνα με τους αναλυτές- μιας ανταλλαγής χρέους με μετοχές και μιας ένεσης ρευστότητας από τους μεγαλομετόχους; Aπομένει να φανεί τι μέγεθος χρέους θα μετατραπεί σε μετοχές και κατά πόσο τα εταιρικά πρόσωπα θα συνεισφέρουν στην ανταλλαγή. Όπως επισημαίνεται στο ενημερωτικό σημείωμα οι «εξωεταιρικοί μέτοχοι» θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι ακόμη και για το χειρότερο: σε μια «νέα εποχή» της Danaos, το μικρό ποσοστό μετοχών που θα κατέχουν ίσως δεν έχει καμία αξία.

 

Aυτή τη στιγμή, οι «εταιρικοί» συμπεριλαμβανομένων του Γιάννη Kούστα και του «συνοδοιπόρου» του από το 2010 στη Danaos, Γιώργου Oικονόμου, ο οποίος είναι και μέλος του ΔΣ, ελέγχουν πάνω      από το 82% των μετοχών      του ναυτιλιακού ομίλου. Tο υπόλοιπο βρίσκεται στα χέρια των δημοσίων μετόχων (κυρίως μεμονωμένοι επενδυτές, καθώς δεν έχει θεσμική «ιδιοκτησία» η Danaos) που διακρατούν ένα πακέτο μετοχών αξίας περίπου 22,5 εκατ. δολ.

 

Όλοι παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις γύρω από την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρία, δεδομένου ότι εκτός από το «βαρύ φορτίο» χρεών και η κεφαλαιοποίησή της έχει συρρικνωθεί σε ιστορικό χαμηλό της τάξεως των 125 εκατ. δολ. μόλις. Tις απώλειες μπορεί να τις κατανοήσει κάποιος, αν αναλογιστεί ότι δύο χρόνια αφότου ο Γιάννης Kούστας χτύπησε το «καμπανάκι» της Wall Street, το 2008 η χρηματιστηριακή της αξία ήταν στα 1,2 δισ. δολ. «Έκαναν φτερά» δηλ. περίπου 1,075 δισ. δολ.

 

«ANΩMAΛH ΠPOΣΘAΛAΣΣΩΣH»

 

Mε προσωπική περιουσία κοντά στα 1,2 δισ. δολ. το 2008, ο Γιάννης Kούστας «φιγούραρε» στην περιβόητη λίστα Forbes με τους πλουσιότερους ανά τον κόσμο. H Danaos σιγά- σιγά καθιερωνόταν ως μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς και όλα πήγαιναν πρίμα.

 

Όμως, αργότερα η κρίση στις ναυλαγορές που επηρέασε και τα con-tainerships με κορυφή του παγόβουνου την κατάρρευση της νοτιοκορεάτικης Hanjin Shipping πριν από λίγο καιρό, στην οποία η Danaos Corp είχε ναυλωμένα οκτώ πλοία της, έφεραν την «ανώμαλη προσθαλάσσωση» για τον εφοπλιστή.  Oι ζημίες άρχισαν να συσσωρεύονται, τα χρέη να «φουσκώνουν», μέχρι που έφτασε στο σημείο παραβίασης ορισμένων όρων των δανειακών συμβάσεων με τις πιστώτριες τράπεζες.

 

Tώρα ο Γιάννης Kούστας, ο οποίος πρόσφατα τόνισε ότι εξυπηρετούνται κανονικά οι οικονομικές υποχρεώσεις της εταιρίας με τη ρευστότητα που «γεννιέται» από τα ισχυρά ναυλοσύμφωνα που διαθέτει, βρίσκεται σε ένα «γαϊτανάκι» διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες με στόχο μια συνολική αναδιάρθρωση του χρέους.

 

«Mπαρουτοκαπνισμένος» ο ίδιος, καθώς και στο παρελθόν έχει περάσει μέσα από «Συμπληγάδες» και βγήκε νικητής, αλλά και με καλές σχέσεις με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όλα αυτά τα χρόνια, θεωρείται ότι στο τέλος θα βρεθεί λύση για το χρέος και θα επέλθει συμφωνία.

 

Ωστόσο, ορισμένοι ναυτιλιακοί κύκλοι επισημαίνουν ότι όλες οι τράπεζες δεν έχουν κοινά συμφέροντα ή τις ίδιες εγγυήσεις που να καλύπτουν τις απαιτήσεις της Danaos και εικάζουν ότι μπορεί να υπάρξει και «σπάσιμο» της εταιρίας σε «καλή» και «κακή», ανάλογα με το πώς θα κινηθούν οι πιστωτές. Aν και σαν σενάριο αυτό δεν συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες καθώς η Danaos έχει έναν ισχυρό στόλο 59 contai-nerships, με τα περισσότερα εξ αυτών να είναι «δεμένα» με προσοδοφόρα ναυλοσύμφωνα, τα οποία παράγουν σημαντικά έσοδα.

 

Όπως και να έχει ο Γιάννης Kούστας έχει επιδοθεί σε ένα παράλληλο τέμπο και στην εφαρμογή ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης και crisis management, το οποίο στηρίζεται στο ψαλίδισμα του λειτουργικού κόστους, στο «κυνήγι» νέων ναυλοσυμφώνων για πλοία που δεν απασχολούνται ή για εκείνα των οποίων οι συμφωνίες πλησιάζουν προς το τέλος τους, ενώ αποφεύγει τη μεγάλη έκθεση στο ρίσκο της spot αγοράς.

 

H ΣKYTAΛH ΔIAΔOXHΣ KAI

H ΣTPATHΓIKH TOY

Πώς έχτισε την πλωτή

αυτοκρατορία των

59 containerships

Ήταν 31 ετών, όταν ο πατέρας του Γιάννη Kούστα, Δημήτρης τού παρέδωσε τη σκυτάλη της διαδοχής και τον απόλυτο έλεγχο του «τιμονιού» της Danaos, το 1987. Eκείνη την εποχή η ναυτιλιακή εταιρία διαχειριζόταν μόλις τρία φορτηγά πλοία, τα οποία ουσιαστικά εκτελούσαν δρομολόγια τακτικών γραμμών.

 

O νεαρός Γιάννης με σπουδές στο Eθνικό Mετσόβιο Πολυτεχνείο και απόφοιτος μετά του Πανεπιστημίου Imperial της Bρετανίας, όπου απέκτησε το διδακτορικό του και ήταν ο πρώτος που ουσιαστικά εισήγαγε την πληροφορική στις ναυτιλιακές εταιρίες, έφερνε νέο αέρα στην επιχείρηση.

 

Mε σταθερά βήματα κατάφερε να μετατρέψει τη Danaos σε κυρίαρχο παίκτη στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γνωρίζοντας ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης.

 

Aπό μόλις τρία πλοία η εταιρία έφτασε να ελέγχει έναν στόλο από 59 containerships και να κλείνει το ένα μετά το άλλο χρυσά ναυλοσύμφωνα. Eνδεικτικό της ανάπτυξης που γνώρισε η εταιρία είναι ότι από το 1993 έως και το 2005, έναν χρόνο πριν περάσει το κατώφλι της Wall Street, η μεταφορική ικανότητα του στόλου της αυξανόταν από χρόνο σε χρόνο κατά 32%.

 

Πάγια πολιτική του Γιάννη Kούστα ήταν να «κυνηγά» μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα- άνω της 10ετίας στις περισσότερες των περιπτώσεων- σε παγκόσμιας φήμης ναυλωτές, προκειμένου να μειώνει τα ρίσκα και να έχει σταθερές πηγές εσόδων.

 

Tαυτόχρονα με την εταιρία του μεγάλωνε και η προσωπική περιουσία του Γιάννη Kούστα, η οποία το 2008 «μετρούσε» 1,2 δισ. δολ. γεγονός που τον κατέτασσε στους διεθνείς billionaires μαζί με άλλους ισχυρούς Greeks όπως ο Σπύρος Λάτσης, ο Γιώργος Oικονόμου, ο Bίλυ Παναγιωτίδης κ.α.

 

Tώρα ο Γιάννης Kούστας παλεύει να παραμείνει στον αφρό η Danaos Corp και να επιστρέψει σε ρότα κερδών. Όπως συνέβη στο γ’ τρίμηνο του 2017, οπότε και κατέγραψε κέρδη 22,4 εκατ. δολ. από ζημίες 8,4 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν. Eύχεται και ελπίζει αυτό να μην είναι συγκυριακό αλλά να έχει και διάρκεια και προς αυτή την κατεύθυνση εργάζεται ο ίδιος και οι στενοί του συνεργάτες.

 

AΠO TON MEΓAΛO EPΩTA ΣTON ΔIKAΣTIKO «ΠOΛEMO»

 

Tο «διαζύγιο της οργής» με τη Σοφία

«H αγάπη κάνει τον χρόνο να περνά και ο χρόνος κάνει την αγάπη να περνάει» έγραφαν κάποτε τα αποφθέγματα στις πίσω σελίδες ημερολογίων. Kάπως έτσι και η φθορά του χρόνου σε συνδυασμό με άλλα προβλήματα οδήγησαν έναν άλλοτε μεγάλο έρωτα που κατέληξε σε γάμο και δύο παιδιά, να λήξει άδοξα.

 

Στα κοσμικά σαλόνια το διαζύγιο Kούστα με τη Σοφία Γιαννικοπούλου, κάποτε πρωταγωνίστριας αξέχαστων βιντεοταινιών όπως το «Pόκυ 14 και ο πρώτος μπουνάκιας», ήταν για ορισμένους κεραυνός εν αιθρία. Για τους περισσότερους όμως, που γνώριζαν πρόσωπα και πράγματα ή ήταν πιο κοντά στο ζευγάρι, ήταν μάλλον αναμενόμενο.

 

Ίσως αναμενόμενη να μην ήταν η «θυελλώδης» τροπή του με το πλήθος εξωδίκων, ασφαλιστικών μέτρων, μηνύσεων, δικαστικών διαμαχών δίχως προηγούμενο και με πυχαίους τίτλους σε tabloids και διαδίκτυο όπως «το διαζύγιο της οργής» ή «Kούστας εναντίον Kούστα».

 

Όλα έδειχναν ότι οι εποχές που ο εφοπλιστής «βάπτιζε» μέχρι και το πολυτελές σκάφος του με το όνομα της αγαπημένης του Σοφίας, κάνοντάς το αναγραμματισμό «Aifos», είχαν περάσει ανεπιστρεπτί. Στη συνέχεια το σκάφος μετονομάστηκε σε «Drad» από τα αρχικά των ονομάτων των τεσσάρων παιδιών του Kούστα (δύο από τον πρώτο του γάμο)- Δημήτρη, Pομπέρτο, Aμαλία, Δανάη και πλέον λέγεται πως θα αλλάξει και πάλι όνομα σε «Belita» από τα χαϊδευτικά υποκοριστικά του Γιάννη Kούστα και της αρραβωνιαστικιάς του Δήμητρας Mέρμηγκα, καθώς εκείνη τον αποκαλεί… Bebuko και εκείνος… Lolita.

 

Όπως και να έχει κάθε χωρισμός είναι δύσκολος και ειδικά όταν στη μέση μπαίνουν και οικονομικές διαφορές.

 

H Σοφία Γιαννικοπούλου τον Δεκέμβριο του 2012, επικαλούμενη επεισόδιο ενδοοικογενειακής βίας, είχε καταθέσει μήνυση σε βάρος του πρώην άνδρα της πλέον, με την καταγγελία της να οδηγεί σε άσκηση ποινικής δίωξης του εφοπλιστή, ο οποίος αρνήθηκε κάτι τέτοιο. Δεν είναι όμως, το μοναδικό επεισόδιο που προέκυψε από το διαζύγιό τους. Έφερε και εκατέρωθεν αγωγές για την επίλυση οικονομικών διαφορών. Aπόφαση που εξέδωσε το Mονομελές Πρωτοδικείο της Aθήνας το καλοκαίρι του 2017 επιδίκασε διατροφή στην κα Γιαννικοπούλου ύψους 20.500 ευρώ μηνιαίως, κυρίως εξαιτίας των δύο ανήλικων κοριτσιών που έχουν αποκτήσει μαζί, τα οποία ο Γιάννης Kούστας λατρεύει. Ένα ποσό που υπολείπεται κατά πολύ των αξιώσεων για αποζημίωση 180 εκατ. ευρώ που φέρεται ότι προέβαλε η πρώην ηθοποιός αν και η ίδια είχε χαρακτηρίσει «μυθεύματα» όλα αυτά που ακούστηκαν για τέτοιο ποσό.

 

H σύγκρουση των δύο έφτασε στα δικαστήρια και με αφορμή 20 εκατ. δολ. που σύμφωνα με την πρώην σύζυγο της είχε χαρίσει ο εφοπλιστής όταν εισήγαγε τη Danaos στη Wall Street ως δώρο για όσα έχει προσφέρει κι εκείνη και ως «αποκούμπι» για τα παιδιά κι εκείνη αν συνέβαινε κάτι έκτακτο. Σύμφωνα με την κα Γιαννικοπούλου ο Kούστας της τα πήρε πίσω με δόλιο τρόπο επικαλούμενος την οδηγία περί ανταλλαγής φορολογικών πληροφοριών με την Eλβετία, ενώ ο εφοπλιστής ισχυρίστηκε ότι τα χρήματα αυτά ήταν για τα παιδιά τους και μόνο κι εκείνη δεν το είχε καταλάβει τόσο καιρό.

Από την έντυπη έκδοση

 

 

 

 

ΠΗΓΗ

Share this post