«Τo Σύνταγμα είναι το θεμέλιο του Πολιτεύματος, ο υπέρτατος νόμος του κράτους, συνεπώς καμία παρέκκλιση δεν νοείται σε μια Δημοκρατική Πολιτεία». Ο Πρόεδρος της Ενωσης Δικαστών και Εισαγγελέων κ. Χριστόφορος Σεβαστίδης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα και την Ευαγγελία Μπαλτατζή τόνισε ότι η παρέμβαση της Ένωσης είχε αυτό ακριβώς το νόημα καθώς είναι χρέος τους να κάνουν παρεμβάσεις και να διατυπώνουμε τις επιστημονικές τους  θέσεις κάθε φορά που θεωρούν ότι υπάρχει στρεβλή εφαρμογή ενός συνταγματικού κανόνα.

Ο κ. Σεβαστίδης τόνισε ότι με το άρθρο 11 παρ. 2 ορίζεται πως υπαίθριες συναθροίσεις μπορούν να απαγορευθούν με απόφαση τους αρχηγού της ΕΛΑΣ, αν επίκεται κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί η αστυνομία να απαγορεύσει συναθροίσεις γενικά σε όλη τη επικράτεια, όμως έχει ένα περιορισμό. Ότι  θα πρέπει η Αστυνομία να αναφέρει ειδικά και συγκεκριμένα σε πιά δημόσια συνάθροιση αναφέρεται.
Ο κ. Σεβαστίδης επεσήμανε ότι «αυτό προβλέπει το Σύνταγμα διότι διαφορετικά η γενική αναφορά του αρχηγού της ΕΛΑΣ ισοδυναμεί με κατάργηση μίας συνταγματικής διάταξης για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα . Η δυνατότητα αυτή εν καιρώ ειρήνης δεν υπάρχει πουθενά. Προβλέπεται στο άρθρο 48 που λέει το Σύνταγμα και πάλι όμως τη δυνατότητα αυτή την έχει η Βουλή των Ελλήνων και όχι ο αρχηγός της αστυνομίας».
Σχετικά με την ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 5 του Συντάγματος που επικαλείται ο αρχηγός της ΕΛΑΣ, ο Πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων δήλωσε ότι « το άρθρο 5 αναφέρεται στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και με βάση την  παράγραφο 4  δίνεται σε κάθε Έλληνα πολίτη η δυνατότητα να κινείται ελεύθερα εντός της επικράτειας. Όμως στην παράγραφο αυτή υπάρχει και ερμηνευτική δήλωση σύμφωνα με την οποία μπορεί να ληφθούν ατομικά διοικητικά μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί για κάποιον πολίτη να απαγορευθεί η κίνησή του στην Επικράτεια, όταν συντρέχουν λόγοι  δημόσιας υγείας, όπως  στην περίπτωση της καραντίνας. Σε αυτό αναφέρεται η ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 5 και όχι στη συνάθροιση που αναφέρεται το άρθρο 11 και δεν συνδέονται».

Ο κ. Σεβαστίδης απαντώντας σε δηλώσεις συνταγματολόγων ότι δυνατότητα απαγόρευσης δημόσιων συναθροίσεων σε ορισμένη περιοχή ή και σε ολόκληρη τη χώρα λόγω της πανδημίας, επιτρέπει ρητά η πράξη νομοθετικού περιεχομένου του περασμένου Μαρτίου που έχει κυρώσει η Βουλή, τόνισε ότι «η απόφαση του αρχηγού της ΕΛΑΣ επικαλείται αυτή την πράξη   νομοθετικού περιεχομένου. Όμως η διάταξη αυτή δεν μπορεί να υπερβεί τη γενική διάταξη του Συντάγματος που είναι υπέρτερος νόμος, καμία πράξη νομοθετικού περιεχομένου δεν έχει ισχύ πάνω από το Σύνταγμα». Διερωτήθηκε εάν μπορούμε να επικαλούμαστε την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για να ακυρώσουμε τη Συνταγματική διάταξη, εάν μπαίνει σε ιεράρχηση η ΠΝΠ με το Σύνταγμα.

Καταλήγοντας ως προς τα ερωτήματα που τίθενται σχετικά με το τι θα μπορούσε να γίνει ο κ. Σεβαστίδης τόνισε ότι «αυτό ο νόμος 4703/20 που ψηφίστηκε πριν από λίγους μήνες,  δίνει την δυνατότητα στην αστυνομική αρχή εάν κρίνει ότι κάποια συνάθροιση είναι επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία να πει ότι την απαγορεύει, αλλά να ορίσει ποια συγκεκριμένη συνάθροιση. Ο ίδιος νόμος έχει διάταξη που εξαιρεί από την υποχρέωση γνωστοποίησης της πορείας στις εκδηλώσεις της Πρωτομαγιάς και της επετείου του Πολυτεχνείου. Αυτό σημαίνει ότι ι ενώ σε όλες τις άλλες συναθροίσεις θα πρέπει να υπάρχει ενημέρωση της δημόσιας αρχής από τον φορέα, εν προκειμένω δεν προβλέπεται υποχρέωση των φορέων να ενημερώσουν την αστυνομία. Συνεπώς μπορεί να γίνει μια εκδήλωση χωρίς προηγουμένη ενημέρωση της αρχής».

 

Μοιράσου το άρθρο:

Περισσότερα Εδω