Το έτος που πέρασε, οι Έλληνες εφοπλιστές επιδόθηκαν σε ένα κρεσέντο αγορών και παραγγελιών νέων πλοίων, τινάζοντας τη μπανκα στον αέρα και παραμένοντας οι αδιαμφισβήτητοι παγκόσμιοι πρωταγωνιστές, όχι μόνο στις τοποθετήσεις παραγγελιών πλοίων στα ναυπηγεία, αλλά και σε ό,τι αφορά το μέγεθος και την αξία του στόλου τους.

 

Εν πολλοίς, αυτό το κρεσέντο, έχει την εξήγησή του στο “boom” που δείχνουν έτοιμες να κάνουν κάποιες αγορές, όπως του LNG, αλλά και στα νέα μέτρα του ΙΜΟ για καθαρότερη ναυσιπλοϊα. Πώς μπορεί να εξηγηθεί λοιπόν το γεγονός ότι ένας από τους πρωταγωνιστές των Greeks, ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος της Costa-mare, «ξεφορτώνει» κάποια πλοία;

 

Η απάντηση κρύβεται στις παραπάνω φράσεις και συνοδεύεται από τη μαγική λέξη «ανανέωση». Η ελληνική, εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Μεγάλου Μήλου ναυτιλιακή, μέσα σε μια διετία, έχει οδηγήσει στα διαλυτήρια τέσσερα πλοία της. Και τώρα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, ετοιμάζεται να «ξεφορτώσει» άλλα δύο. Πρόκειται, όπως εξηγούν ναυλομεσίτες, για τα χωρητικότητας 5,000-teu Piraeus (κατασκευής 1992) και χωρητικότητας 1,700-teu MSC Pylos (κατασκευής 1991), τα οποία εξετάζει να θέσει προς πώληση το αμέσως επόμενο διάστημα. Εάν τελικά τα βγάλει προς πώληση, θα μπορούσε, βάσει των σημερινών τιμών στη ναυτιλιακή αγορά, να βάλει στα ταμεία της ρευστό ύψους 14 εκατομμυρίων ευρώ.

 

 

Αντικατάσταση

Με τους περιορισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοϊας (ΙΜΟ) για τον περιορισμό της ρύπανσης από τη ναυτιλία να πλησιάζουν, χρονικά, οι ναυτιλιακές καλούνται να πάρουν αποφάσεις.

 

Θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς, τοποθετώντας scrubbers, αλλάζοντας τα φίλτρα των δεξαμενών στα έρμα, αλλά και προχωρώντας σε μια σειρά ακόμα από «βελτιώσεις» που θα κάνουν τα πλοία τους πιο φιλικά στο περιβάλλον. Αυτά, βεβαίως, είναι επενδύσεις, τις οποίες οι ναυτιλιακές σταθμίζουν ως προς το αν είναι συμφέρουσες.

 

Η ναυτιλιακή του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, διαβλέποντας την τάση της αγοράς να «προτιμάει» τις ναυλώσεις των σύγχρονων, εφοδιασμένων από την κατασκευή τους με scrubbers κλπ πλοίων, αλλά και το γεγονός ότι αυτά αυξάνουν τις τιμές τους, επέλεξε να επενδύσει σε αυτά.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται η VesselsValue, η Costamare διαθέτει στόλο με πάνω από 72 πλοία, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 2,5 δισ. δολάρια. Παράλληλα, έχει υπό κατασκευή πέντε νεότευκτα, αξίας άνω των 480 εκατ. δολαρίων. Μόνο την τελευταία χρονιά, διέθεσε 900 εκατ. δολάρια για αγορές καινούργιων και μεταχειρισμένων πλοίων, με μέση διάρκεια ναύλωσης τα οκτώ έτη.

 

O στόχος

Ο στόχος, είναι προφανής. Η ναυτιλιακή θα έχει καλύτερο πρόσωπο απέναντι στους πελάτες της, πετυχαίνοντας πιο εύκολα και σε καλύτερες τιμές ναυλώσεις, έχοντας μικρύνει σημαντικά την ηλικία του στόλου της, ενώ θα μπορεί να προσθέσει στο bio της ότι πρωτοπορεί για την προστασία του περιβάλλοντος.

 

Παράλληλα, τα πλοία που αποκτά έχουν και επενδυτικά χαρακτηριστικά, καθώς, λόγω της μεγάλης ζήτησης που εμφανίζεται ενόψει των νέων κανονισμών του ΙΜΟ, οι τιμές τους εκτοξεύονται, με αποτέλεσμα, για πολλά, να καθίσταται συμφέρουσα η πώλησή τους -σε μεγαλύτερη τιμή απ’ ότι αγοράστηκαν- πριν καν βγουν από τη γιάρδα! Έτσι, όχι τυχαία, μόλις τον Οκτώβριο τάραζε τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλίας, τοποθετώντας πενταπλή παραγγελία  σε ένα από τα πιο φημισμένα ναυπηγεία της Kίνας, του οποίου το orderbook είναι «γεμάτο» με παραγγελίες.

 

Παράλληλα με όλα αυτά, η ναυτιλιακή του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου, φαίνεται ότι κάνει ένα revaluation του στόλου της, εν αναμονή των νέων αφίξεων από τα ναυπηγεία. Στο πλαίσιο της ανανέωσης, επιλέγεται ποια πλοία θα πρέπει να σταλούν προς σκραπ και ποια «τραγουδούν» ακόμα -όπως τα δύο που προαναφέρθηκαν- και μπορούν να αξιοποιηθούν, ενισχύοντας με ρευστότητα την εταιρία -μέσω της πώλησής τους- στο πιο κατάλληλο timing για να αλλάξουν χέρια, πριν αντικατασταθούν από τα νέας τεχνολογίας πλοία, τα οποία θα φέρουν και μείωση λειτουργικού κόστους για τη ναυτιλιακή.

 

OLYMPIC SHIPPING AND MANAGEMENT

Deal με άρωμα από… Ωνάση

Είχε κάτι από τον «μύθο» του Αριστοτέλη Ωνάση, που προκαλούσε τον παγκόσμιο θαυμασμό με τις κινήσεις του στον επιχειρηματικό -και όχι μόνο- στίβο, το deal της ελληνικής ναυτιλιακής Olympic Shipping and Management. Η ναυτιλιακή, η οποία ελέγχεται από το Ίδρυμα Ωνάση και επικεφαλής της οποίας είναι ο Γιώργος Καραγεωργίου, πούλησε ένα παλιό VLCC τάνκερ της σε τιμή που την έκανε “talk of the… seas”.

 

«Φαινόμενο» χαρακτηρίζουν ναυλομεσίτες, μιλώντας στο Tradewinds, την τιμή άνω των 20 εκατ. δολαρίων, στην οποία πουλήθηκε το χωρητικότητας 302.800-dwt, κατασκευής 1996, Olympic Legacy. Κι αυτό γιατί το ποσό που πλήρωσε η νιγηριανή εταιρία (ο αγοραστής) στην ελληνική για να το αποκτήσει, ξεπερνά κατά πολύ την αξία διάλυσης του πλοίου που, σύμφωνα με το VesselsValue, εκτιμάται στα 17,3 εκατ. δολάρια. Οι ίδιοι ναυλομεσίτες, αποδίδουν εν πολλοίς την τιμή αυτή στην καλή συντήρηση που «παραδοσιακά» γίνεται στα πλοία της εταιρίας. Πάντως, με την πώληση αυτή, η Olympic, «διώχνει» από το στόλο της το παλιότερό της πλοίο και το μοναδικό από τα 30 που δεν είχε κατασκευαστεί μετά από το 2003. Στο τελευταίο μεγάλο deal της, τον Σεπτέμβριο, η εταιρία έκλεισε συμφωνία χρονοναύλωσης για δύο δεξαμενόπλοιά της με την κοινοπραξία Al-Iraqia Shipping Services & Oil Trading (Aissot), ναυλώνοντας τα VLCC Olympic Luna και Olympic Lady, χωρητικότητας 299,000-dwt έκαστο και κατασκευής 2017, στην Aissot για χρονικό διάστημα 12 μηνών.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροH συμφωνία Γερμανού με τη Media Markt
Επόμενο άρθροOι γερμανικοί κολοσσοί ενώνουν τις δυνάμεις τους