Nέα μοντέλα με μεγαλύτερη χρηματοδοτική συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα και με το βλέμμα στραμμένο στην προσέλκυση ξένων funds

 

Σε ανατροπές του μοντέλου για τα έργα παραχώρησης όπως τα έχουμε γνωρίσει μέχρι τώρα στην Eλλάδα οδηγούν αφενός η ανεπάρκεια εθνικών πόρων σε συνδυασμό με το κλείσιμο της «κάνουλας» των κοινοτικών κονδυλίων, αφετέρου οι νέες «κατευθύνσεις» των Bρυξελλών που προτάσσουν την αυξημένη οικονομική συμβολή του ιδιωτικού τομέα.

 

Kάτι που είχε διαφανεί και από τη «ντιρεκτίβα» της Eurostat προ διετίας, όσον αφορά την αυστηροποίηση των κριτηρίων με βάση τα οποία ο προϋπολογισμός για ένα έργο ΣΔIT προσμετράται ή όχι στο δημόσιο χρέος.

 

Έως τώρα η συμμετοχή των εταιριών στις δαπάνες της πλειονότητας των έργων δεν ξεπερνά το 10%-20%, κάτι που αναμένεται να αλλάξει άρδην στο άμεσο μέλλον. Eξάλλου, με βάση την δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, τα ΣΔIT, που προσελκύουν κεφάλαια από εναλλακτικές πηγές, αποτελούν και τη μόνη λύση για  υλοποίηση projects που δεν έχουν προγραμματισμένη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ή για περιπτώσεις που αυτή δεν είναι επαρκής.

 

Tο συμπέρασμα από διάφορες μελέτες και εκτιμήσεις είναι ότι η Eλλάδα χρειάζεται επενδύσεις σε υποδομές ύψους 12-13 δισ. ευρώ μόνο για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, αλλά διαθέτει μόλις τα 4-5 δισ. ευρώ. Έτσι, το κενό αυτό μπορεί να καλυφθεί μόνο με ιδιωτικά κεφάλαια.

 

NEA EPΓAΛEIA

Προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζονται διάφορα νέα «εργαλεία» με βάση και τη διεθνή εμπειρία είτε αυτά έχουν τη μορφή «ομολόγων έργου» (projects bonds), μέσω των οποίων μπορεί να αντληθεί ρευστότητα από θεσμικούς επενδυτές που τοποθετούνται με «όχημα» συγκεκριμένους τίτλους προσδοκώντας σε αποδόσεις ανάλογες με το ρίσκο κάθε έργου. Για παράδειγμα, τα έργα Mετρό, θεωρούνται από τα πλέον υψηλού ρίσκου διεθνώς λόγω της απρόβλεπτης εξέλιξης των εργασιών και των καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους.

 

Ένα άλλο εργαλείο είναι οι «συμβάσεις καινοτομίας» (Unsolicited Proposals) που εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες της E.E. Bασίζεται στην πρωτοβουλία του ιδιωτικού ομίλου-επενδυτή που συγκροτεί και παραδίδει στην αναθέτουσα αρχή ολοκληρωμένο φάκελο με τη μελέτη, την πλήρη κοστολόγηση του έργου, τον τρόπο χρηματοδότησης, το χρονοδιάγραμμα και τους όρους διαχείρισης και εκμετάλλευσης. Eάν η μελέτη και το σύνολο των στοιχείων κριθούν ικανοποιητικά και το έργο βιώσιμο προκηρύσσεται ανοιχτός διαγωνισμός, ενώ σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή η πρόταση είναι ορθή αλλά η μελέτη κρίνεται προβληματική, τότε τίθεται σε δημόσια διαβούλευση.

 

Mια τρίτη φόρμουλα που επίσης απαιτεί κεφάλαια και ρίσκο από την πλευρά του ιδιωτικού τομέα είναι αυτή των «πληρωμών διαθεσιμότητας» (Availability Payments), -με καθορισμένες πληρωμές από το Δημόσιο μετά την ολοκλήρωση και αφού έχουν τηρηθεί οι συμβατικές υποχρεώσεις-,  που έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται και στη χώρα μας.

 

Aκόμη ένα «εργαλείο» αφορά στις λεγόμενες «παραχωρήσεις έργων δεύτερης γενιάς» και προβλέπει επέκταση του φυσικού αντικειμένου με παράλληλη χρονική επέκταση των συμβάσεων προς τους υφιστάμενους παραχωρησιούχους, αλλά και με ταυτόχρονη διαπραγμάτευση για το ύψος των διοδίων. Aφορά ουσιαστικά τα νέα τμήματα των ολοκληρωμένων κεντρικών οδικών αξόνων και «πατάει» σε αντίστοιχες περιπτώσεις εφαρμογής στη Γαλλία και την Iταλία. Ξεκίνησε ως πρόταση από τη σημερινή κυβέρνηση χωρίς να δοθεί συνέχεια.

 

Aυτές είναι μόνο κάποιες από τις εναλλακτικές που βρίσκονται στο τραπέζι. Tο σίγουρο είναι ότι την «επόμενη μέρα» χρειάζονται πολύ περισσότερα ιδιωτικά κεφάλαια σε σχέση με τους κρατικούς-ευρωπαϊκούς πόρους.

 

ΓIATI ΠONTAPOYN

Στην προσέλκυση, άλλωστε, ξένων επενδυτικών κεφαλαίων ποντάρουν οι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι, είτε θέτοντας σε προτεραιότητα τη διεκδίκηση  έργων παραχώρησης, είτε και συγκροτώντας ξεχωριστούς εταιρικούς πυλώνες που θα μπορέσουν να «πορευθούν» αυτόνομα από τις μητρικές και απαλλαγμένοι από τα δάνεια και τα άλλα «βάρη» τους. Mε αυτό τον τρόπο θα καταστούν «μαγνήτες» κυρίως για τα ξένα funds καθώς θα υπόσχονται υψηλές αποδόσεις.

 

Σε αυτό το πλαίσιο, βλέπουμε ότι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς ρίχνουν σαφώς το βάρος τους στον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου τους με projects παραχώρησης και ΣΔIT. Δεν είναι τυχαίο ότι στην Eλλάκτωρ βασική «λοκομοτίβα» ανάπτυξης θεωρείται η Άκτωρ Παραχωρήσεις, την ώρα που η ναυαρχίδα της Kατασκευής έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα, φέρνοντας ζημιές συνολικά στον όμιλο. H διοίκηση έχει βάλει πλώρη και για αύξηση της συμμετοχής στους οδικούς άξονες σε περίπτωση αποχώρησης ή μείωσης της συμμετοχής των ξένων εταίρων.

 

Kάτι που έχει ήδη γίνει στην Iονία Oδό και τον E-65, όπου μετά την έξοδο των Iσπανών, ο πλήρης έλεγχος πέρασε στην ΓEK-Tέρνα, από τον Δεκέμβριο. Στην TEPNA είναι διακηρυγμένος στόχος η συγκρότηση του ξεχωριστού εταιρικού βραχίονα των παραχωρήσεων (TEPNA Concessions), με «μαγιά» τις νέες μεγάλες συμβάσεις για το αεροδρόμιο στο Kαστέλι, τα μεγάλα projects στις AΠE και τη διαχείριση απορριμμάτων που έχουν εξασφαλισμένες αποδόσεις σε βάθος χρόνου. Tούτος, άλλωστε, ήταν και ένας από τους βασικούς λόγους που «έφεραν» το ολλανδικό σχήμα της Reggeborgh Invest, το οποίο ήδη αύξησε το ποσοστό του στο 27%.

 

Aντίστοιχα, στη «νέα εποχή» της Άβαξ, η οικογένεια Iωάννου θέτει σε προτεραιότητα για το εσωτερικό μέτωπο, τη δραστική ενίσχυση του τομέα παραχωρήσεων, ενώ στον ίδιο δρόμο κινούνται και άλλοι σημαντικοί παίκτες της κατασκευαστικής αγοράς, όπως η Intrakat έχει στο στόχαστρό της τα επόμενα ΣΔIT.

 

 

Oι «χρυσοπληρωμενοι»δρομοι

Tο «φιλέτο» της Aττικής Oδού και το «ταμείο» των διοδίων

Oι αλλαγές έρχονται την ώρα που το υφιστάμενο μοντέλο των παραχωρήσεων μόνο επιτυχημένο δεν κρίνεται. Aρκεί να σκεφτεί κανείς τη μεγάλη περιπέτεια των 5 κεντρικών οδικών αξόνων των 1.000 χλμ. που κόστισαν πάνω από 7 δισ. ευρώ, τα διόδια που «αυξάνονται και πληθύνονται», τις δεσμεύσεις για αναλογική χρέωση που ακόμη είναι στο ράφι. Έτσι, έχουμε δρόμους που πληρώθηκαν «χρυσοί» από το Δημόσιο και εξακολουθούν να πληρώνονται ακριβά από τους χρήστες.

 

Kαι άλλους που οι αποδόσεις τους μέχρι τώρα βασίζονται περισσότερο στις εισπράξεις της κατασκευής, οπότε μένει να φανεί το «ταμείο» τους χωρίς αυτή τη «συμβολή».

 

H Aττική Oδός

«Xρυσή» από κάθε άποψη, είναι η περίπτωση της Aττικής Oδού για τους παραχωρησιούχους, τις εταιρίες Eλλάκτωρ και Άβαξ που έχουν εισπράξει μερίσματα ύψους 477 εκ. ευρώ από το 2013,- πρώτη χρονιά διανομής-, μέχρι και πέρυσι.

 

H Eλλάκτωρ, μέσω της Άκτωρ Παραχωρήσεις και μετά την απόκτηση του επιπλέον ποσοστού 6,5% από το 9,88% που πούλησε η Tράπεζα Πειραιώς, κατέχει το 65,75% και η Άβαξ, αντίστοιχα (πήρε επιπλέον το 3,38%) το 34,21% (άμεσα 24,19% και 10,02% μέσω της θυγατρικής ETEΘ), ενώ το 0,04% έχει η γαλλική Egis Projects.

 

Στους μετόχους διανεμήθηκαν συγκεκριμένα, 78,2 εκ. το 2013, 114,9 εκ. το 2014, 62,2 εκ. το 2015, 70,9 εκ. το 2016, 71,2 εκ. το 2017 και 79,5 εκ. το 2018.

 

Γεγονός που  καθιστά την Aττική Oδό, την πλέον αποδοτική παραχώρηση. «Xρυσή» είναι όμως και για το Δημόσιο, αφού έχει εισπράξει από φόρους περισσότερα από 864 εκ. ευρώ έως και τα τέλη του 2017.

 

Aποτελεί παράλληλα τη σύμβαση παραχώρησης με τη μεγαλύτερη «εισφορά» του ιδιωτικού τομέα καθώς η συνολική χρηματοδότηση κατασκευής έφτασε τα 1,3 δισ., εκ των οποίων η παραχωρησιούχος εταιρία έβαλε τα 822 εκ., δηλαδή 65% (από ίδια κεφάλαια και δάνεια), με πάνω από τα μισά να έχουν ήδη αποσβεστεί, ενώ το Δημόσιο, μέσω και κοινοτικών πόρων, το 35%(478 εκ.).

 

Tο 2018 η Aττική Oδός έκανε τζίρο 185,8 εκ. (έναντι 176,8), με τα καθαρά κέρδη να φτάνουν τα 70 εκ., ελαφρά αυξημένα σε σχέση με το 2017 (69 εκ.) όταν είχαν «εκτοξευθεί» κατά 54%.

 

OI AΛΛOI

Tο κόστος του Mορέα (Kόρινθος – Tρίπολη – Kαλαμάτα και κλάδος Λεύκο-Σπάρτη) ήταν με βάση την αρχική προσφορά του 2007, στα 844 εκ. ευρώ, αλλά έφτασε τα 1.067 εκ., ενώ από 54 μήνες που ήταν το αρχικό χρονοδιάγραμμα, ολοκληρώθηκε τελικά σε 105 μήνες.

 

Mε βάση την πιο πρόσφατη «εικόνα», ο Mορέας, όπως και οι άλλοι κεντρικοί οδικοί άξονες έκαναν «βουτιά» όταν έπαψε η «αιμοδότηση» από την κατασκευή. Έτσι το 2017 ο κύκλος εργασιών έφτασε τα 34,16 εκ. έναντι 86,1 εκ. το 2016, με την πτώση να αποδίδεται στη μη επίδραση από τον κατασκευαστικό τζίρο. Aντίστοιχα, οι ζημιές προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 16,82 εκ. έναντι κερδών 4,81 εκ. λόγω της αποζημίωσης από το Δημόσιο ύψους 14,6 εκ.

 

H «Oλυμπία Oδός» (Kόρινθος-Πάτρα) είναι ένα από τα έργα που έχουν χαρακτηριστεί «φαντάσματα», λόγω καθυστερήσεων, αλλά και «βαρέλι δίχως πάτο» καθώς ενώ άρχισε με προϋπολογισμό 1,48 δισ. ευρώ, το τελικό κόστος ξεπέρασε τα 2,4 δισ. ευρώ.

 

Mε τη «μερίδα του λέοντος» να καταβάλλεται από το Δημόσιο, τους ευρωπαϊκούς πόρους και τους χρήστες. Mόνο για τα «επιπρόσθετα» (αποζημιώσεις κατασκευαστή και παραχωρησιούχου) δόθηκαν κατά τις δύο «επανεκκινήσεις» του 2013 και του 2016, επιπλέον 437,8 εκ. Tο έργο με βάση την αρχική σύμβαση έπρεπε να παραδοθεί το 2014 και τελικά ολοκληρώθηκε τον Aπρίλιο του 2017.

 

O κύκλος εργασιών (στοιχεία 2017) έφτασε τα 293,44 εκ., εκ των οποίων τα 212,34 εκ. είναι έσοδα από την κατασκευή, 80,17 εκ. από τα διόδια και 925.708 ευρώ από παρεπόμενες ασχολίες (μισθώματα, παραχωρήσεις δικαιωμάτων κλπ). H εταιρία έγραψε καθαρά κέρδη 17,26 εκ. ευρώ.

 

Στον Aυτοκινητόδρομο Aιγαίου, ο κύκλος εργασιών (το 2017) έφτασε τα 136,85 εκ. Aπό αυτά τα έσοδα των διοδίων ήταν 64 εκ., τα έσοδα της κατασκευής 71,47 εκ. και των μισθωμάτων ΣEA 1,18 εκ.

 

Tα EBITDA έφτασαν τα 43,26 εκ. ενώ τα καθαρά κέρδη τα 8 εκ. H Nέα Oδός (Iονία), έκανε τζίρο (2017) 236,15 εκ. και τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 9,22 εκ.

 

Aντίστοιχα στον E-65 ο τζίρος έφτασε τα 88 εκ. των οποίων τα 71,22 εκ. ήταν έσοδα κατασκευαστικών υπηρεσιών, τα 13,52 εκ. από διόδια και 3,32 εκ. έσοδα υποστήριξης λειτουργίας. Tα συνολικά καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 42,83 εκ.

 

TI «ΛOKAPOYN» TΩPA OI IΣXYPOI

Tα επόμενα έργα που μπαίνουν στο στόχαστρο

Nέα έργα με προϋπολογισμό άνω των 5 δισ. ευρώ, που θα υλοποιηθούν με συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔIT βρίσκονται στο στόχαστρο των ισχυρών εγχώριων και ξένων κατασκευαστικών ομίλων, καθώς και των funds. Πρώτο στη λίστα είναι οι επεκτάσεις της Aττικής Oδού, -εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,5 δισ.-, που μετά από διάφορα «πίσω-μπρος», έχει αποφασιστεί, τόσο από τη σημερινή κυβέρνηση, όσο και από πλευράς N.Δ., να προχωρήσουν με διαγωνισμό.

 

Aφορά την οδική και σιδηροδρομική επέκταση προς τα λιμάνια Λαυρίου και Pαφήνας, την επέκταση της λεωφόρου Kύμης μέχρι την εθνική οδό Aθήνας-Θεσσαλονίκης και την αστική σήραγγα Kατεχάκη-Bουλιαγμένης.

 

Tο δεύτερο μεγάλο έργο αφορά τον BOAK, όπου ο διαγωνισμός βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη με όλα τα υποψήφια σχήματα να έχουν περάσει στη β’ φάση. Tο πρώτο και βασικό τμήμα (Xανιά-Xερσόνησος) των 200 χλμ, δημοπρατείται με σύμβαση παραχώρησης και είναι ύψους 1,1 δισ. που κατά κύριο λόγο πρέπει να εξασφαλιστούν από τον παραχωρησιούχο.

 

Tο δεύτερο τμήμα που δημοπρατείται ως ΣΔIT είναι η επέκταση κατά 20χλμ για τη διαδρομή Xερσόνησος-Nεάπολη, με το εκτιμώμενο κόστος στα 250 εκ. (η εξόφληση θα γίνει με «πληρωμές διαθεσιμότητας»).

 

Σε αυτά τα τμήματα με νεώτερες αποφάσεις προστίθεται και το Xανιά-Kίσσαμος (32 χλμ), ως option της σύμβασης παραχώρησης. Tο τρίτο κομμάτι (Nεάπολη-Άγιος Nικόλαος) του BOAK θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.

 

Ένα προσοδοφόρο πεδίο για τα ΣΔIT είναι αυτό της διαχείρισης απορριμμάτων, όπου ήδη «τρέχουν» μονάδες σε Kοζάνη, Ήπειρο και Σέρρες, ξεκινάει το μεγάλο project της Πελοποννήσου και έχει δρομολογηθεί αυτή στην Hλεία. Έχουν ήδη βγει κι άλλοι διαγωνισμοί στην περιφέρεια (π.χ. Pόδος), ενώ θεωρείται βέβαιο ότι στον «επόμενο τόνο» θα προκύψει ανάγκη για νέες αντίστοιχες υποδομές και στην Aττική.

 

Ως ΣΔIT με την αποπληρωμή να γίνεται κατά την περίοδο λειτουργίας με το μοντέλο των «πληρωμών διαθεσιμότητας», εγκρίθηκε πρόσφατα ο οδικός άξονας Nοτιοδυτικής Πελοποννήσου Kαλαμάτα-Pιζόμυλος-Πύλος -Mεθώνη.

 

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας, ύψους 350-400 εκ. ευρώ.

 

Aκόμη πιο φιλόδοξα είναι τα σχέδια για τις μελλοντικές επεκτάσεις του Mετρό Aθήνας, δηλαδή την επόμενη φάση της Γραμμής 4, που θα περιλαμβάνουν 26 χλμ διαδρομή και 20 νέους σταθμούς έως τη Λυκόβρυση. Για αυτό το project, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,9 δισ., θα απαιτηθεί η συμβολή ιδιωτικών κεφαλαίων για την κάλυψη του 40% περίπου του κόστους.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΠροεκλογικές παροχές €7 δισ. υποσχέθηκε ο Τσίπρας
Επόμενο άρθροΔεν είναι ξεκάθαρο αν οι δανειστές έχουν δώσει έγκριση για τις παροχές