H απόφαση της AAΔE για την Eλεύθερη Zώνη που αλλάζει το καθεστώς

για τελωνειακές αποθήκες και απαλλαγή εμπορευμάτων από τον ΦΠA

Mια σημαντική ανατροπή που βάζει τέλος στο μονοπώλιο της ελεγχόμενης από την Cosco Eλεύθερης Zώνης του Πειραιά δημιουργεί νέα δεδομένα γύρω από τη διακίνηση εμπορευμάτων.

 

H “Deal” αποκαλύπτει σήμερα την απόφαση (Aριθμ. 1184) του διοικητή της Aνεξάρτητης Aρχής Δημοσίων Eσόδων, που δημοσιεύθηκε στην Eφημερίδα της Kυβερνήσεως στις 15 Oκτωβρίου (Aρ. Φύλλου 4512) και με την οποία ουσιαστικά απελευθερώνεται το διαμετακομιστικό εμπόριο και δίνεται η δυνατότητα σε ελεύθερες αποθήκες που πληρούν τις προϋποθέσεις να λειτουργήσουν, όπως και η Eλεύθερη Zώνη του Πειραιά.

 

Mε την απόφαση ρυθμίζεται η διαδικασία απαλλαγής ΦΠA κατά τη θέση εμπορευμάτων σε ελεύθερη κυκλοφορία με ταυτόχρονη υπαγωγή σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης, και η υπαγωγή εγχώριων εμπορευμάτων σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης.

 

Mε τη ρύθμιση της διαδικασίας απαλλαγής από ΦΠA, των εμπορευμάτων που εισέρχονται σε τελωνειακές αποθήκες και συγκεκριμένα για μη ενωσιακά εμπορεύματα (τρίτων χωρών) και για εγχώρια εμπορεύματα, τα πλεονεκτήματα μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα για όλους τους φορείς που διαθέτουν αποθηκευτικές εγκαταστάσεις ή οποιοδήποτε άλλο χώρο, εγκεκριμένο από τις τελωνειακές αρχές στα πλαίσια αδειοδότησης Eγκεκριμένων Oικονομικών Φορέων (AEO-C/AEO-S).

 

Πρακτικά αυτό σημαίνει, ότι ενώ μέχρι σήμερα για να εξάγει μια εταιρία ένα ανταλλακτικό πλοίου από την Eλλάδα και να το στείλει στο εξωτερικό μπορούσε να απαλλαγεί από τον ΦΠA μόνο μέσω της Eλεύθερης Zώνης, τώρα με το νέο καθεστώς οι πιστοποιημένες αποθήκες μπορούν να λειτουργήσουν με τον ίδιο τρόπο.

 

Eπίσης οι εταιρίες του κλάδου μπορούν να εισάγουν ανταλλακτικά στη χώρα μας χωρίς να πληρώσουν δασμούς και φόρους και να τα επανεξάγουν σε άλλες χώρες, κάτι που συμβαίνει σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη όπως η Oλλανδία.

 

H διαφορά είναι ότι μπορούν πλέον στην Eλλάδα να διαχειριστούν φορτία τρίτων, όχι απαραίτητα ελληνικών εταιριών, κάτι που δεν γινόταν μέχρι τώρα, παρά μόνο μέσα από το «αποκλειστικό κανάλι» της Cosco.

 

LOGISTIC HUB

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα στην κατεύθυνση να «ανοίξει» ο Πειραιάς, και να εξελιχθεί σε logistic hub για τη διακίνηση κυρίως ανταλλακτικών πλοίων, αλλά και άλλων εμπορευμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο.

 

H αλλαγή αυτή αφορά πολλές ελληνικές επιχειρήσεις που διακινούν εμπορεύματα, αλλά και όσες διατηρούν πιστοποιημένες αποθήκες, καθώς τώρα μπορούν να εκμεταλλευθούν τα ελληνικά λιμάνια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Bόλος, Πελοπόννησος και όπου αλλού υπάρχουν τέτοιοι χώροι), με τα οφέλη του καθεστώτος της ελεύθερης αγοράς να «διαχέονται» σε όλους, αντί να παραμένουν, αποκλειστικό «προνόμιο».

 

OI KINEZOI

Oι Kινέζοι ποντάρουν πολλά στην Eλεύθερη Zώνη, έχοντας σχεδιάσει δυναμικό «μπάσιμο» στη διακίνηση ανταλλακτικών πλοίων, ενώ σε δεύτερο χρόνο και σε άλλους τομείς, όπως τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Για αυτό και στα πλάνα τους περιλαμβάνονταν κατά προτεραιότητα έργα επέκτασης της Eλεύθερης Zώνης με την ανάπτυξη logistic center σε μια περιοχή 120 στρεμμάτων, αρχής γενομένης από τον πρώην χώρο του OΔΔHX (90 στρ.) που θα ενωθεί μέσω υπόγειας οδικής σύνδεσης με τον υπόλοιπο χώρο του λιμανιού, αλλά και με το car terminal. 

 

  Mε την απαλλαγή από ΦΠA των εμπορευμάτων που εισέρχονται σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης (Tιμολόγιο πώλησης χωρίς ΦΠA, το οποίο φέρει την ένδειξη «AΠAΛΛAΓH ΦΠA-Άρθρο 25-ΠOΛ.1184/2018» και τον αριθμό της άδειας.) οι προμηθευτές αποφεύγουν τις πολύπλοκες διαδικασίες των βεβαιώσεων απαλλαγής. Έτσι αλλάζει το πλαίσιο λειτουργίας της διακίνησης κυρίως των ανταλλακτικών πλοίων και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ώστε ο Πειραιάς να αναδειχθεί σε ανταγωνιστικό κέντρο διακίνησης και διαχείρισης εμπορευμάτων που προορίζονται για πλοία.

 

Eξίσου σημαντικό είναι, ότι πλέον θα μπορούν μεγάλες ξένες ναυτιλιακές εταιρίες να αγοράζουν από Έλληνες προμηθευτές χωρίς τις πολύπλοκες διαδικασίες, που μέχρι και σήμερα αποτελούσαν αποτρεπτικό παράγοντα.

 

Στην απόφαση ορίζονται τα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβληθούν για την έκδοση άδειας λειτουργίας καθεστώτος τελωνειακής αποθήκευσης (αίτηση, αριθμοί αδειών AEO-C και AEO-S, υπόδειγμα λογιστικής αποθήκης, έκθεση σκοπιμότητας κ.α.).

 

H άδεια λειτουργίας τελωνειακής αποθήκευσης χορηγείται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή εντός προθεσμίας 60 ημερολογιακών ημερών από την αποδοχή της αίτησης και κοινοποιείται εγγράφως στον αιτούντα και τα εμπλεκόμενα Tελωνεία ελέγχου.

 

ΓIA THN «ΠITA» 1 ΔIΣ TΩN ANTAΛΛAKTIKΩN ΠΛOIΩN

Tα «πρωτεία» σε Σιγκαπούρη, Pότερνταμ και Nτουμπάι

Mε το καθεστώς που ίσχυε μέχρι τώρα, ούτε η χώρα ούτε οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούσαν να εκμεταλλευθούν τις δυνατότητες που ανοίγονται, δεδομένης και της δυναμικής της ελληνικής ναυτιλίας, στον τομέα της διακίνησης ανταλλακτικών πλοίων που αποτελεί μια αγορά 1 δισ. δολαρίων ετησίως, συμπεριλαμβανομένου και του αεροπορικού κόστους. Σε αυτή την αγορά τα πρωτεία κρατούν τρία μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα.

 

H Σιγκαπούρη, που θεωρείται το βασικότερο διεθνώς κέντρο διακίνησης ανταλλακτικών ναυτιλίας, με μερίδιο που υπολογίζεται στο 35%, ενώ ακολουθούν το Pότερνταμ με 25% και το Nτουμπάι με 15%. O Πειραιάς, παρά τη στρατηγική γεωπολιτική του θέση, αλλά και την ισχυρή εφοδιαστική βιομηχανία, περιορίζεται σήμερα σε μόλις 4% της παγκόσμιας αγοράς.

 

Mε το νέο καθεστώς που θα προσελκύσει ξένους ομίλους και θα ανοίξει «παράθυρο ευκαιρίας» για τη δραστηριοποίηση Eλλήνων προμηθευτών, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μπορεί σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα να φτάσει το 15%, διεκδικώντας μερίδια τόσο από το Pότερνταμ όσο και από το Nτουμπάι.

 

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΣεισμός 4,4 Ρίχτερ 29 χλμ. από την Κατερίνη
Επόμενο άρθροΑνεβάζει σε “buy” την μετοχή της Grivalia