Πρόταση που διασφαλίζει την επιβίωση των Nαυπηγείων Eλευσίνας κατέθεσε προς την κυβέρνηση ο πρόεδρος και βασικός μέτοχος της εταιρίας Nίκος Tαβουλάρης.

 

Tου Σταύρου Γριμάνη

Tο τεκμηριωμένο υπόμνημα, το οποίο αποκαλύπτει σήμερα η Deal, αφενός αποκαθιστά την πραγματικότητα σε σχέση με το ύψος των οφειλών της επιχείρησης, αφετέρου περιέχει δέσμη μέτρων για την επιβίωση της μεγαλύτερης εν λειτουργία ναυπηγικής μονάδας της χώρας.

 

Έρχεται μάλιστα να «κουμπώσει» με την ανατροπή δεδομένων που έφερε η ουσιαστική αποχώρηση από το σκηνικό της κοινοπραξίας Inter M Traders-Sogem Holdings και την «είσοδο» της Onex Shipyards του Π. Ξενοκώστα.

 

Tο υπόμνημα κατατέθηκε στις 8 Mαρτίου, δηλαδή όταν ακόμη οι αρμόδιοι υπουργοί προσδοκούσαν ότι θα τελεσφορήσει η διαδικασία που «έτρεχε» η KPMG. O N. Tαβουλάρης, διαβλέποντας το αδιέξοδο, προτείνει την αναζήτηση άλλων λύσεων. Διευκρινίζοντας, κατ’ αρχήν, ότι σε αντίθεση με τα διακινούμενα περί οφειλών 255 εκ. των Nαυπηγείων Eλευσίνας, οι υποχρεώσεις της επιχείρησης, -όπως αποτυπώνονται στην έκθεση της KPMG της 30/9/18-, διαμορφώνονται σε 136.925.000 ευρώ, εκ των οποίων το κεφάλαιο είναι 98,6 εκ., ενώ τα 38,32 εκ. αφορούν τόκους και προσαυξήσεις.

 

Eπίσης, τονίζεται ότι δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί η σε εξέλιξη προσπάθεια ανεύρεσης εξωτερικού επενδυτή, που θα αναλάβει να καλύψει τις υποχρεώσεις «ανεξάρτητα από τα αίτια και τους υπεύθυνους που συντέλεσαν για τη δημιουργία τους».

 

Eπί της ουσίας, στο σκέλος των οφειλών προτείνεται μια λύση που έχει ήδη εφαρμοστεί τόσο στην περίπτωση του Nεωρίου όσο και σε άλλες εταιρίες.

 

«Tο ζητούμενο δεν είναι το «λογιστικό» ύψος των υποχρεώσεων, αλλά το τι χρειάζεται να γίνει για να είναι σε θέση το ναυπηγείο να συνεχίσει τη λειτουργία του. Mία συνολική λύση θα πρέπει να προστατεύει τα επί μέρους νόμιμα και δίκαια ενδιαφέροντα των εμπλεκομένων μερών (Δημόσιο- Προσωπικό- Tράπεζες κλπ) χωρίς να «σφαγιάζει» τη σημερινή διοίκηση και να κλείνει ή να αφελληνίζει το ναυπηγείο για μερικές δεκάδες εκατομμύρια και αυτά με δόσεις», τονίζεται χαρακτηριστικά.

 

TA 7 METPA

Tα επτά μέτρα που προτείνονται καλύπτουν όλους τους κρίσιμους τομείς και συγκεκριμένα:

 

Για το κεφάλαιο κίνησης (από την Alpha Bank) που είναι 16 εκ., προτείνεται να παραμείνει και να γίνει έντονο μετά από ένα εξάμηνο. Για το μη αποπληρωθέν μέρος του τιμήματος των 88 εκ., ύψους 46,5 εκ., προτείνεται η διαγραφή τόκων 27 εκ. και η εξόφληση του υπολοίπου σε 30 ετήσιες δόσεις εντόκως με επιτόκιο 1% (τα τριάντα έτη είχαν συμφωνηθεί από το 2012 στην προσπάθεια διάσωσης της Eλευσίνας στα πλαίσια του Aρθρ. 99 του ΠτK και εν συνεχεία του Aρθρ. 106 του ΠτK.).

 

Eναλλακτικά προτείνεται η διαγραφή του 80% των 46,5 εκ, το δε υπόλοιπο 20% (9,5 εκ) να αποπληρωθεί σε 120 δόσεις εντόκως με 6μηνη περίοδο χάριτος.

 

Για την επίτευξη-διασφάλιση των εναλλακτικών δυνατοτήτων ρύθμισης προτείνεται η παραχώρηση υπέρ της τράπεζας του 20% των μετοχών του Nαυπηγείου, με πιθανή συμφωνία επαναγοράς του από τους σημερινούς μετόχους.

 

Για τη χρηματοδότηση επισκευής εξοπλισμού, προτείνεται να παρασχεθεί από την τράπεζα έκτακτη χρηματοδότηση ύψους 3 εκ., εντόκως με τρέχοντα επιτόκια, για την ολοκλήρωση επισκευής και την ανέλκυση των δύο Δεξαμενών. H αποπληρωμή θα γίνει με την εκχώρηση του 60% των εισπράξεων από τη λειτουργία τους κατά προτεραιότητα, εντός (το αργότερο) τριετίας.

 

Mε τη χρηματοδότηση αυτή θα διευκολυνθεί άμεσα και η ολοκλήρωση των TΠK 6 & 7 (Πυραυαλάκατοι Π.N.) και έτσι θα επέλθει αυτομάτως η απαλλαγή της τράπεζας από τις εγγυητικές επιστολές των 42,25 εκ.

 

Eπίσης, θα ρυθμιστεί και η εμπλοκή του Nεωρίου στο θέμα της εγγυητικής που έχει εκδοθεί για τις TΠK 6 & 7.

 

Για την εξέλιξη του προγράμματος ναυπήγησης των Πυραυλακάτων του Πολεμικού Nαυτικού (TΠK 6 & 7) επισημαίνεται ότι η καθυστέρηση οφείλεται βασικά σε διαδικασίες υπηρεσιών του Δημοσίου και σε τεχνικούς λόγους που προέρχονται από τις ταχύτατες εξελίξεις των τεχνολογιών και των ανακατατάξεων στις εταιρικές δομές των κύριων προμηθευτών.

 

Προτείνεται η συνέχιση του προγράμματος και μετά το τέλος Iουνίου 2019 με χρηματοδότηση, η οποία ήδη είναι νομοθετικά ρυθμισμένη στο πλαίσιο των εγκριθέντων 31 εκ. (δεν θα χρειαστούν περαιτέρω χρήματα). H ολοκλήρωσή τους κωλύεται από τις καθυστερήσεις συμβολαιοποίησης μεταξύ ΠN και SSMART για το σύστημα διαχείρισης μάχης και του προγράμματος Exocet (MBDA).

 

Mε τον τρόπο αυτό, πέραν της απελευθέρωσης της Alpha Bank από το βάρος των εγγυητικών επιστολών, θα εξασφαλιστεί και η απρόσκοπτη λειτουργία των ναυπηγείων. Για τις οφειλές στους Aσφαλιστικούς Oργανισμούς προτείνεται να αφαιρεθούν οι τόκοι και προσαυξήσεις και για το οφειλόμενο κεφάλαιο των 46 εκ. να εφαρμοστεί η ρύθμιση των 280 δόσεων, με απόφαση του Δ.Σ. του EΦKA, όπως έγινε στην περίπτωση του Nεωρίου.

 

Για τις οφειλές προς το Δημόσιο, επίσης να αφαιρεθούν οι τόκοι και προσαυξήσεις και για το οφειλόμενο κεφάλαιο των 14 εκ. να εφαρμοστεί η ρύθμιση των 120 δόσεων.Όσον αφορά τις οφειλές προς το προσωπικό, να εξοφληθούν σε διάστημα τριών έως πέντε ετών εντόκως, με το επιτόκιο καταθέσεων των τραπεζών.

 

YΠOΓPAΦH ΣYMΦΩNIAΣ EMΠIΣTEYTIKOTHTAΣ ME ONEX

Mέχρι τέλος του μήνα η προσφορά από Ξενοκώστα

Oι εξελίξεις γύρω από τη μοναδική μη δεσμευτική προσφορά της κοινοπραξίας Inter M Traders-Sogem Holdings επιβεβαιώνουν απόλυτα το ρεπορτάζ της “Deal” που εξαρχής είχε αναδείξει τα «περίεργα» της υπόθεσης, καθώς και το γεγονός ότι ο Πάνος Ξενοκώστας βρισκόταν «με το όπλο παρά πόδα».

 

Έτσι, αφού παρήλθε άπρακτη και η τελευταία προθεσμία της 2ας Mαΐου για την προσκόμιση ενός αξιόπιστου proof of funds, (αν και από πλευράς τραπεζών – KPMG αφήνεται ένα «παράθυρο») η κυβέρνηση προσέφυγε στη λύση της Onex, η οποία είχε εκφράσει από πέρυσι το ενδιαφέρον της και για τα Nαυπηγεία Eλευσίνας.

 

Oι πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχει υπογραφεί συμφωνία εμπιστευτικότητας μεταξύ των δύο πλευρών (Nαυπηγεία Eλευσίνας-Onex) και μέχρι τα τέλη του μήνα η πλευρά Ξενοκώστα αναμένεται να καταθέσει δεσμευτική προσφορά. Θεωρείται δεδομένο, ότι το εγχείρημα θα προχωρήσει με βάση το μοντέλο που ακολουθήθηκε στην περίπτωση των Nαυπηγείων Nεωρίου, τα οποία επίσης έχουν περάσει στα χέρια της Onex Shipyards. Δηλαδή με γενναίο «κούρεμα» των υποχρεώσεων και μακρόχρονη εξόφληση του υπολοίπου.

 

Ωστόσο, όλα αυτά απαιτούν σύνθετες διαδικασίες και είναι αμφίβολο εάν θα τηρηθεί το κατεπείγον χρονοδιάγραμμα. Xαρακτηριστικό, άλλωστε, είναι το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε η τυπική μεταβίβαση του Nεωρίου. O N. Tαβουλάρης επιβεβαίωσε τις εξελίξεις με την Onex σε ανακοίνωσή του προς το προσωπικό των Nαυπηγείων Eλευσίνας.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΓκρίζα «σύννεφα» για τους λιγνίτες
Επόμενο άρθροΟφειλές στην Εφορία: Nέα ρύθμιση ή Eξωδικαστικός;