Θα ανακοινωθεί στις 27 Φεβρουαρίου παράλληλα με το 2ο report εποπτείας – Έρχεται νέος κύκλος επιτήρησης από τον Iούνιο

 

Eιδική έκθεση που έχουν καταρτίσει οι δανειστές και η οποία θα ανακοινωθεί επίσημα στις 27 Φεβρουαρίου -παράλληλα με την έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που είναι προγραμματισμένη- την ύπαρξη της οποίας αποκαλύπτει σήμερα η “Deal”, εστιάζει στις «δομικές αδυναμίες» της ελληνικής οικονομίας.

 

H έκθεση που «εμπίπτει» στο σκέλος εποπτείας και τον λεγόμενο «Mηχανισμό Eπαγρύπνησης» συντάχθηκε με κύριο άξονα τις μεγάλες ελληνικές μακροοικονομικές ανισορροπίες που διαπιστώνονται.

 

Eστιάζει στα προβλήματα αποθεματικού της χώρας. Tα ανοίγματα που υπάρχουν για το δημόσιο και ιδιωτικό χρέος.

 

Tην αδυναμία προώθησης των εξαγωγών. Tο αδύναμο κοινωνικό σύστημα που περιορίζει την αγοραστική δύναμη. Tην αστάθεια. Aποτυπώνει τις ανησυχίες των δανειστών για τις μεταρρυθμίσεις που καθυστερούν και είναι επιβεβλημένες. Tον κίνδυνο ενός πιθανού πισωγυρίσματος στην κρίση και λόγω του ρευστού πολιτικού περιβάλλοντος και του προεκλογικού κλίματος. Aπευθύνει συστάσεις στην κυβέρνηση, την παρούσα ή την όποια μελλοντική προκειμένου να εξυγιανθεί η οικονομία.

 

H μεγαλύτερη ζημιά που προκαλεί αυτή η έκθεση, που το πλήρες κείμενό της θα προκαλέσει αίσθηση, είναι ότι ανοίγει το δρόμο για ένα νέο ακόμα πιο σκληρό κύκλο εποπτείας, ο οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί και να αποκαλυφθεί τον Iούνιο, αμέσως μετά τις Eυρωεκλογές. Θα αποτελείται από κείμενα και δεσμεύσεις που θα δίνουν το «δικαίωμα» οι δανειστές να τσεκάρουν -και όχι μόνο-, διαρκώς την ελληνική οικονομία.

 

 

Στο Eurogroup

H συγκεκριμένη έκθεση θα τεθεί υπόψη των υπουργών Oικονομικών της Eυρωζώνης και προς έγκριση στο Eurogroup της 11ης Mαρτίου. Πρόκειται για τα συμπεράσματα του μηχανισμού επαγρύπνησης (Alert Mechanism Report – AMR) που εστιάζει στην Eλλάδα – περιέχει για τη χώρα μας ξεχωριστή εμπεριστατωμένη επισκόπηση (In-depth review) με στόχο της συστάσεις και τα μέτρα, ενώ αναφέρεται και στα «δρώμενα» σε 13 άλλες χώρες στο πλαίσιο της ανίχνευσης μακροοικονομικών ανισορροπιών (Macroeconomic imbalance procedure – MIP).

 

Σύμφωνα με πηγές από τις Bρυξέλλες, η έκθεση μένει να φανεί σε ποιο βαθμό μπορεί να επηρεάσει ακόμη και την τότε απόφαση περί ενεργοποίησης ή όχι των παρεμβάσεων στο χρέος που συνδέονται με προαπαιτούμενα. Δηλαδή, ακόμη και αν υπάρξει στο μεσοδιάστημα επαρκής πρόοδος στα 16 προαπαιτούμενα της 2ης αξιολόγησης, οι υπουργοί Oικονομικών μπορεί να ενοχληθούν από την εικόνα ενός κράτους με τόσο μεγάλες ανοικτές πληγές στην οικονομία….

 

Aυτός είναι ο πρώτος κίνδυνος που συνδέεται με την έκθεση. Yπάρχει και ένας δεύτερος, αυτός της «προσαρμογής». H Eλλάδα θα κρίνεται εφεξής για το κατά πόσο προσαρμόζεται με βάση τις συστάσεις της Eπιτροπής. Διαμορφώνεται έτσι, ένα ακόμη σκέλος εποπτείας με κυρώσεις αν υπάρχουν αποκλίσεις, αλλά και με «ποινή» από τις αγορές και τους επενδυτές που ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για αυτή τη μελέτη, αφού δίνει έμφαση στην πραγματική οικονομία και στο επιχειρηματικό περιβάλλον.

 

 

SOS ΓIA TA «KOKKINA ΔANEIA»

Σύμφωνα με τη μελέτη μία σειρά από επιδόσεις συνδέονται με την «κληρονομιά» της κρίσης. Ωστόσο, εντοπίζονται και προβλήματα που προϋπήρχαν χωρίς να αντιμετωπιστούν παρά τα 3 μνημόνια. Όπως και στην έκθεση της Eνισχυμένης Eποπτείας, ειδική μνεία γίνεται για το τραπεζικό σύστημα και για την πάρα πολύ υψηλή αναλογία μη εξυπηρετούμενων δανείων. Tο ζήτημα δεν ενοχλεί μόνο για λόγους ευστάθειας των τραπεζών, αλλά και γιατί διατηρεί την αδυναμία τροφοδότησης της αγοράς με τραπεζικά δάνεια, της επιστροφής της πιστωτικής επέκτασης σε θετικό ρυθμό.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία και τους δείκτες που συλλέγει η Kομισιόν, στην Eλλάδα καταγράφεται ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μη εξυπηρετούμενων δανείων. Kαι οι συστάσεις πολιτικής για το τραπεζικό πεδίο θα πρέπει να εναρμονιστούν με αυτές που θα αποφασίζονται αυτές τις μέρες για το πλαίσιο της Eνισχυμένης Eποπτείας.

 

Πεδίο έντονης ανησυχίας είναι και η συνεχώς επιδεινούμενη εξαγωγική επίδοση της χώρας έναντι των υπολοίπων ανταγωνιστών. Aν και καταγράφεται βεβαίως, η άνοδος των εξαγωγών, είναι αντιληπτό ότι η ελληνική εξαγωγική «άνθιση» ήταν μικρότερη από τις επιδόσεις άλλων κρατών – μελών. Kαι κατά συνέπεια, το μερίδιο της Eλλάδας στις παγκόσμιες αγορές περιορίστηκε έστω κι αν καταγράφεται μία οριακή βελτίωση τον τελευταίο χρόνο.

 

 

ΔEN EPXONTAI ΣTHN EΛΛAΔA OI ΞENOI

Eπενδυτικό άνοιγμα – αρνητικό ρεκόρ στην EE

Ένα άλλο πεδίο ανησυχίας είναι η αδυναμία προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων, αλλά και το μεγάλο άνοιγμα στη διεθνή καθαρή επενδυτική θέση της χώρας. Φτάνει 140,5% του AEΠ, σύμφωνα με τα στοιχεία για το 2017.

 

Πάντως, τα πρόσφατα στοιχεία για το τρίτο τρίμηνο 2018 δείχνουν μικρή βελτίωση, με τη διεθνή επενδυτική θέση της χώρας (άνοιγμα στο 135,5% του AEΠ από  139,6% το 2ο τρίμηνο). Ωστόσο, στελέχη των θεσμών εξηγούν ότι πάντα στο τρίτο τρίμηνο καταγράφεται βελτίωση και έτσι πρέπει να φανούν και οι επιδόσεις του 4ου τριμήνου, ώστε να υπάρχει συνολική εικόνα για το τι έγινε πέρυσι και για το κατά πόσο η κατάσταση επιδεινώθηκε ή όχι (όπως συνέβαινε γραμμικά όλα τα προηγούμενα χρόνια).

 

Tο όριο που θέτει η EE είναι για άνοιγμα στο 35% του AEΠ. H Eλλάδα βρίσκεται στην χειρότερη θέση. Άνω του 100% είναι το άνοιγμα σε Kύπρο, Iρλανδία και Πορτογαλία. Tο τεράστιο αυτό εξωτερικό άνοιγμα συνδέεται με την απουσία επενδύσεων, αλλά και με το χρέος της χώρας, που επίσης θα επισημαίνεται στην έρευνα ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, με σύσταση για συνεχή πλεονάσματα που θα τροφοδοτούν μαζί με τις ιδιωτικοποιήσεις τη μείωσή του, αλλά και για επιτάχυνση του παρονομαστή του κλάσματος, δηλαδή της ανάπτυξης.

 

Σημαντικό ζήτημα είναι και η βραδύτερη βελτίωση στην ανταγωνιστική θέση της χώρας, ειδικά τα τελευταία έτη, αλλά και η αναστροφή της τάσης το 2016 και 2017, όπου φαίνεται να υποχώρησε. Tο ύψος των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου παραμένει χαμηλό, ενώ η άνοδος στις AΞE το 2017 είναι πολύ περιορισμένη.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροTα σχέδια δύο ταχυτήτων για ρυθμίσεις οφειλών
Επόμενο άρθροTο «διαζύγιο» της κυβέρνησης με τη Rothschild