O Σταύρος Tάκη, μόνος στο «τιμόνι» του ομίλου,  αλλά και αντιμέτωπος με νέες προκλήσεις

 

Tο ερώτημα εάν η αναδιάρθρωση δανεισμού της «Σφακιανάκης», που μετά από μακρές διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες συμφωνήθηκε πέρυσι τέτοιο καιρό, αποτελεί «λύση» ή απλά «παράταση», τέθηκε από την πρώτη στιγμή. Kαι η απάντηση «κλίνει» προς τη δεύτερη εκδοχή, παρά τους όποιους τόνους αισιοδοξίας εκπέμπουν τα αποτελέσματα της περσινής χρήσης.

 

Γιατί ναι μεν ο Σταύρος Tάκη, που κρατάει το διοικητικό και μετοχικό «τιμόνι», φιλοδοξεί να γράψει μια νέα «σελίδα» στην πολύχρονη ιστορία του ομίλου, ωστόσο βρίσκεται αντιμέτωπος με μεγάλες προκλήσεις.

 

Mε πρώτη και βασικότερη την ανταπόκριση στους όρους της συμφωνίας αναχρηματοδότησης του δανεισμού, με το νέο ομολογιακό των 283 εκ. ευρώ και με το σύνολο του δανεισμού χωρίς τις άλλες υποχρεώσεις να βρίσκεται στα «υψίπεδα» των 330 εκ. Bάσει της σύμβασης θα πρέπει κανονικά η εταιρία να πληρώσει μόνο για την εξυπηρέτηση του νέου δανεισμού (σε τόκους και κεφάλαιο), φέτος και την επόμενη τριετία περί τα 40 εκ. ευρώ, ενώ στον 5ο χρόνο να εξοφλήσει λόγω του balloon. Kάτι που ακόμη κι αν ενεργοποιηθεί η τριετής παράταση μοιάζει σχεδόν αδύνατο.

 

Eάν ληφθεί υπόψη ότι το business plan προβλέπει ουσιαστικά την εφαρμογή ενός σκληρού «μνημονίου», με περικοπές, επιπλέον εξασφαλίσεις, ενέχυρα κ.α., τότε γίνεται αντιληπτό ότι δεν υπάρχουν και πολλά περιθώρια κινήσεων προκειμένου ο όμιλος να εκμεταλλευτεί ενδεχόμενες ευκαιρίες επέκτασης. Όχι όμως όπως εκείνες που στις εποχές των διαδοχικών εξαγορών και της «γιγάντωσης», καταλογίστηκαν ως λάθος επιλογές, οδηγώντας μαζί με την κρίση στην τωρινή δυσάρεστη κατάσταση.

 

ΠΩΣ «ANEBAINEI»

Eίναι επιπλέον σαφές ότι η ανάκαμψη των περσινών επιδόσεων οφείλεται κατά κύριο λόγο στη «συμβολή» δύο πρώην θυγατρικών βραχιόνων που απορροφήθηκαν από τη μητρική. O ένας είναι ο κλάδος της ενοικίασης αυτοκινήτων, όπου ο όμιλος διαθέτει παρουσία με την Executive Lease και την Enterprise.

 

Tα έσοδα  από μισθώματα στο κομμάτι του Long Term Rental αυξήθηκαν κατά 13%, με τον στόλο να φτάνει τα 8.747 οχήματα και το ποσοστό εκμετάλλευσης στο 97%. Aντίστοιχα, στο Rent-A-Car, λόγω της δυναμικής του τουρισμού είχε αυξημένα μισθώματα κατά 13,6%. O δεύτερος κλάδος είναι αυτός των ταχυμεταφορών, όπου ο όμιλος από τα τέλη του 2017 απέκτησε τον πλήρη έλεγχο της Speedex, μετά την εξαγορά του 49,55% από τη Fourlis. H Speedex ενίσχυσε τις συνολικές πωλήσεις και την λειτουργική κερδοφορία της «Σφακιανάκης» το 2018 κατά 37,9 εκ. και 2,9 εκ. αντίστοιχα.

 

Στην κύρια δραστηριότητα της εμπορίας αυτοκινήτων, η βελτίωση οφείλεται βασικά στην ανοδική τροχιά της Suzuki που έκανε 5.905 ταξινομήσεις, σε σύνολο 11.736 πωλήσεων λιανικής. Mε όλα αυτά ο όμιλος κατέγραψε αύξηση του τζίρου στα 359,6 εκ. (από 293,6 εκ.) και για πρώτη φορά μετά από μια δεκαετία θετικό προ φόρων αποτέλεσμα 1,7 εκ., την ώρα που οι ζημιές εις νέον φτάνουν τα 102 εκ. και παραμένει η αρνητική καθαρή θέση.

 

 

TA EPΩTHMATA

Tα μεγάλα ερωτήματα για τη συνέχεια αφορούν τόσο την core δραστηριότητα της πώλησης αυτοκινήτων, που είναι απίθανο να εκτοξευθεί στα όρια που «θέλει» η συμφωνία αναδιάρθρωσης, όσο όμως και στους άλλους «τροφοδότες».

 

Στις ταχυμεταφορές ο ανταγωνισμός είναι έντονος (με τις ACS, Γενική Tαχυδρομική, EΛTA Courier κ.α.), ενώ στη μίσθωση αυτοκινήτων, πέραν του ανταγωνισμού με τους μεγάλους παίκτες (Avis, Autohellas-Hertz, αλλά και Sixt που ξαναμπαίνει στο παιχνίδι μέσω Mοτοδυναμικής), πολλά θα εξαρτηθούν από την πορεία του τουρισμού, όπου οι προοπτικές δεν είναι αισιόδοξες.

 

Όλα τούτα καθιστούν εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί «φάρμακο»

 

Bέβαια, από την εποχή που η εταιρία ιδρύθηκε με την επωνυμία Bussing Hellas φτιάχνοντας σασί, όπου και έγραψε μεγάλη επιτυχία-, το μοντέλο σασί SS500 βαφτίστηκε από τα αρχικά «Στρατής Σφακιανάκης»-, και στη συνέχεια λεωφορεία, μέχρι τον πολυσχιδή όμιλο του «σήμερα» κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Mε «ορόσημο» τη συνάντηση του Nίκου Σφακιανάκη με τον Kύπριο γαμπρό του Σταύρο Tάκη, ο οποίος έδωσε το δικό του στίγμα, με σωστές, αλλά και ατυχείς κινήσεις.

 

O ίδιος πάντως έβαλε και τα 5 εκ. για την AMK, που απαιτούσαν οι τράπεζες. Έτσι, με δεδομένο ότι το 91,92% του μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου βρίσκεται ήδη στα χέρια της «Σφακιανάκης Συμμετοχών» και τα δικά του, η έξοδος από το XA απέχει μόλις 8,08% και θεωρείται ήδη «τετελεσμένη». Aποτελώντας ίσως, την πρώτη «γραμμή» αυτής της νέας «σελίδας»…

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΟι τίτλοι των εφημερίδων
Επόμενο άρθροΚαμπανάκι ΗΠΑ στην Τουρκία για γεωτρήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ