Του Λάμπρου Καραγεώργου

Ανήκουν στην κατηγορία των αποκαλούμενων billionaires (πλούσιων) και διακρίνονται για τις πολλές και μεγάλες επενδύσεις στη στεριά. Ωστόσο, κατά περιόδους, ορισμένοι εξ αυτών στρέφουν το ενδιαφέρον τους και στη θάλασσα, επενδύοντας σε ναυτιλιακές εταιρείες. Τις τελευταίες ημέρες καταγράφηκαν τέτοιες κινήσεις, με ηχηρά ονόματα διεθνών επενδυτών, όπως ο καναδός δισεκατομμυριούχος Πρεμ Γουάτσα και ο Ελληνας Τέλης Μυστακίδης, να τοποθετούνται στους κλάδους των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου αλλά και των δεξαμενόπλοιων.

Οπως έγινε γνωστό, ο Πρεμ Γουάτσα κατέχει πλέον μετοχές της πλοιοκτήτριας δεξαμενόπλοιων International Seaways, αξίας περίπου 10 εκατ. δολ., οι οποίες αντιστοιχούν συνολικά στο 1,1% του μετοχικού της κεφαλαίου. Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο της Αμερικανικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ο ασφαλιστικός όμιλος Fairfax Financial Holdings που ελέγχει ο Γουάτσα έχει αποκτήσει 572.954 μετοχές της εισηγμένης στη Νέα Υόρκη ναυτιλιακής εταιρείας.

Η Fairfax, βέβαια, είναι παλαιός γνώριμος της ναυτιλίας καθώς τον Νοέμβριο του 2019 επένδυσε στην ινδική ναυτιλιακή εταιρεία Seven Islands Shipping Limited περί τα 72,1 εκατ. δολάρια, αποκτώντας ισχυρό μειοψηφικό ποσοστό. Επιπλέον φέρεται να ελέγχει σημαντικό ποσοστό στον όμιλο Atlas, ο οποίος ελέγχει τη ναυτιλιακή Seaspan που δραστηριοποιείται στα containerships.

Την ίδια στιγμή, ο Ελληνας Τέλης Μυστακίδης απέκτησε πρόσφατα μετοχές στη Union Maritime, μια εταιρεία με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο. Η συγκεκριμένη ναυτιλιακή από τα δεξαμενόπλοια αποφάσισε να επεκταθεί και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου προκειμένου να εκμεταλλευθεί τη μεγάλη άνοδο των ναύλων. Ο πρώην επικεφαλής του τμήματος εμπορίας χαλκού στον κολοσσό εμπορευμάτων Glencore περιλαμβάνεται στη λίστα δισεκατομμυριούχων του «Forbes», με περιουσία 2,7 δισ. δολ.

Πριν από μερικούς μήνες, σε ναυτιλιακή εταιρεία τοποθετήθηκε και ο δισεκατομμυριούχος Τζορτζ Σόρος, ο οποίος διέθεσε στη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του 2021 περίπου 800.000 δολάρια για αγορά μετοχών της Eagle Bulk, ενώ νωρίτερα το Soros Fund Management διέθεσε 39,3 εκατ. δολάρια για το 2,75% των μη εξασφαλισμένων μετατρέψιμων ομολόγων της Golar LNG, που λήγουν το 2022.

Σε παρόμοια ρότα και ο Μάικλ Μπέρι, γνωστός από το «Μεγάλο Σορτάρισμα», ο οποίος μέσα στο 2021 έκανε επιλεκτικές τοποθετήσεις σε μετοχές της Scorpio Tankers (περίπου 600.000 μετοχές) και της εταιρείας μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου Golden Ocean Group (700.000 μετοχές). Επιπλέον, παρουσία στη Stealthgas του Χάρη Βαφειά διαθέτει ο Μάικλ Ντελ, ιδρυτής της γνωστής εταιρείας κομπιούτερ Dell. Μέσω του fund MSD Partners, ο Ντελ ελέγχει ποσοστό λίγο κάτω από το 10% στην εισηγμένη στο Nasdaq εταιρεία του έλληνα εφοπλιστή με πλοία μεταφοράς υγραερίου και δεξαμενόπλοια.

Οι προσδοκίες

Οι πρόσφατες τοποθετήσεις των δισεκατομμυριούχων σε ναυτιλιακές μετοχές συνδέονται με τις προσδοκίες που τρέφουν οι επενδυτές για τους διάφορους ναυτιλιακούς κλάδους. Ετσι, στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου εκτιμάται ότι, παρά την πρόσφατη μεγάλη άνοδο και την πτώση, στη συνέχεια οι προοπτικές είναι θετικές καθώς αναμένεται νέο κύμα επενδύσεων σε υποδομές από πολλές χώρες, γεγονός που σημαίνει αύξηση της ζήτησης σε πρώτες ύλες, όπως είναι το σιδηρομετάλλευμα.

Οσον αφορά τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, ο οποίος χαρακτηρίζεται στην παρούσα περίοδο από μια υποτονικότητα και στασιμότητα, εκτιμάται ότι η εικόνα του στο άμεσο μέλλον θα βελτιωθεί σημαντικά όσο θα υποχωρεί η πανδημία και θα επανέρχεται η κανονικότητα στις οικονομίες και μια ισχυρή ανάπτυξη. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων θα είναι μαζί με αυτόν των ferries από τους τελευταίους που θα επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με τους αναλυτές.

Περισσότερα Εδω

Προηγούμενο άρθροOι Μάβερικς αποσύρουν τη φανέλα του Νοβίτσκι στις 5 Ιανουαρίου
Επόμενο άρθροΤα τρία «SOS» για σύνταξη πριν από τα 62