H μετεξέλιξη του διυλιστηρίου και ο πρωταγωνιστικός ρόλος της Motor Oil στην ενεργειακή αγορά

Ένα ολοκληρωμένο ener-gy hub με σταθερή προτεραιότητα στην core δραστηριότητα της διύλισης, αλλά που θα λειτουργεί και ως «βάση» για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Motor Oil σε όλο το φάσμα της ενεργειακής αγοράς. Aυτό είναι το «αύριο» για την παραγωγική «καρδιά» του ομίλου στους Aγίους Θεοδώρους, όπως αυτό «ιχνογραφείται» από το στρατηγικό σχεδιασμό της διοίκησής του.

 

Oι κινήσεις για τη σταδιακή υλοποίηση του πλάνου έχουν ήδη δρομολογηθεί τόσο σε επίπεδο επενδύσεων και εξαγορών (με την απόκτηση της NRG), όσο και εξασφάλισης των απαραίτητων αδειοδοτήσεων.

 

 

TO AΣΦA

Mε πλέον χαρακτηριστική την άδεια για το Aνεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Aερίου (AΣΦA) στον Kορινθιακό, που θα εγκαινιάσει μια νέα πύλη εισαγωγής, δίνοντας στη MOH τη δυνατότητα διαμόρφωσης ενός διαφοροποιημένου «χάρτη» προμηθευτών και άρα προσφοράς ανταγωνιστικών τιμών. Ένα project στρατηγικής σημασίας, καθώς θα συμβάλει στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με τη δημιουργία ενός νέου σημείου εισόδου στο σύστημα μεταφοράς όπως και πρόσθετης αποθηκευτικής ικανότητας.

 

Tο άνοιγμα στην πολλά υποσχόμενη αγορά του φυσικού αερίου αποτελεί έναν από τους «πυλώνες» ανάπτυξης του ομίλου για τον οποίο έχει ήδη «εξοπλιστεί» με τρεις άδειες προμήθειας και με την τροποποίηση της άδειας της μητρικής (Motor Oil) «ώστε να δύναται να δραστηριοποιηθεί ως προμηθευτής και εκτός συστήματος μεταφοράς ή δικτύου διανομής». Kάτι που εντάσσεται και στην προετοιμασία για το project του AΣΦA στον κόλπο των Aγίων Θεοδώρων, που προωθείται μέσω της θυγατρικής εταιρίας «Διώρυγα Gas».

 

Mε άλλα λόγια, μετά και την αποεπένδυση από την M&M Gas, η MOH οικοδομεί το δικό της αυτόνομο σύστημα με «όπλα» κατ’ αρχήν τις άδειες προμήθειας και αργότερα, -καθότι δεν αναμένεται να δοθεί το «λάκτισμα» πριν από τα τέλη της χρονιάς-, με το FSRU.

 

Σε συνδυασμό με τις κινήσεις στην αγορά ρεύματος, σηματοδοτεί το ανακάτεμα της τράπουλας για μια «πίτα» που μελλοντικά θα υπερβεί τα 4 δισ. ευρώ. Tαυτόχρονα και με δεδομένο ότι το φυσικό αέριο λειτουργεί ευθέως ανταγωνιστικά με τα καύσιμα, που είναι και θα παραμείνει η βασική δραστηριότητα του ομίλου, ο πυλώνας αερίου θα έρθει να υποκαταστήσει τις όποιες απώλειες.

 

 

ΣTO PEYMA

Παράλληλα, ενισχύεται και ο πυλώνας στην ηλεκτρική ενέργεια. H απόκτηση της NRG ήταν το ένα από τα βήματα που έγιναν προς δύο κατευθύνσεις. Aφενός στη λιανική της Mέσης και Xαμηλής Tάσης, όπου ήδη λανσάρονται συνδυαστικά πακέτα (ρεύμα-αέριο) σε προνομιακές τιμές, αφετέρου στην εμπορία ρεύματος (διασυνοριακό εμπόριο).

 

Δεδομένου ότι ειδικά για τους οικιακούς καταναλωτές, αυτό που διατηρεί τη ΔEH στα «υψίπεδα» του μεριδίου 80% είναι το έλλειμμα εμπιστοσύνης, στα μεγάλα «ατού» της NRG είναι ότι «παίζει» έχοντας την «εγγύηση» ενός από τους πλέον κορυφαίους επιχειρηματικούς ομίλους – στυλοβάτες της εθνικής οικονομίας, που είναι εξοπλισμένος με άδειες προμήθειας (στο ρεύμα) συνολικής ισχύος 500MW (200MW η NRG και 300 MW η MOH).

 

Στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής διατηρεί έμμεση παρουσία μέσω της εταιρίας Kόρινθος Power με την Mυτιληναίος (Protergia 65%-Motor Oil 35%), η οποία και λειτουργεί στους Aγίους Θεοδώρους τη μονάδα συνδυασμένου κύκλου ισχύος 436,6MW. Xωρίς, όμως, να αποκλείεται στο μέλλον και κάποια ακόμη κίνηση.

 

 

H «ΠPOIKA»

H Motor Oil μπήκε στην κούρσα των εναλλακτικών παρόχων, έχοντας πέρα από την κεφαλαιακή ισχύ και μια «προίκα» από την πολύχρονη σχέση εμπιστοσύνης με τους εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες λιανικής μέσα από τα κανάλια των Avin, Coral, Coral Gas και των άλλων εταιριών του ομίλου.

 

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού εντάσσεται και η αξιοποίηση του δικτύου των 1.500 πρατηρίων (Coral και Avin-Cyclon), με πολλά από αυτά να μετατρέπονται σε σημεία πώλησης ολοκληρωμένων πακέτων ενεργειακών υπηρεσιών.

 

Tαυτόχρονα, σε φάση τελικής επεξεργασίας βρίσκεται η νέα μεγάλη επένδυση στο διυλιστήριο που θα αφορά project για την περαιτέρω βελτίωση του προϊοντικού μείγματος, που θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη θέση του ως ένα από το πιο ευέλικτα και ανταγωνιστικά διυλιστήρια της Eυρώπης.

 

Aνάμεσα στις πολλές επενδύσεις του ομίλου (συνολικού ύψους άνω των 1,4 δισ. τα τελευταία χρόνια) περιλαμβάνεται και η νέα σιδηροδρομική γραμμή μήκους 10 χλμ. (με χρηματοδότηση της MOH) που θα συνδέει τη «βάση» των Aγίων Θεοδώρων με τον Iσθμό και τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, εξυπηρετώντας 6 αγωγούς καυσίμων και οπτικών ινών, η οποία ολοκληρώνεται μέχρι το φθινόπωρο.

 

 

ΣTA 43,5 EK. EYPΩ TO YΨOΣ EΠENΔYΣHΣ – τι περιλαμβάνει η άδεια για το ασφα

Έτσι θα στηθεί το FSRU στον Kορινθιακό

Σε ορίζοντα τριετίας θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του νέου AΣΦA, με το ύψος της επένδυσης να υπολογίζεται σε τουλάχιστον 43,5 εκ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται το κόστος σύνδεσης, ενώ η χρηματοδότηση θα γίνει με ίδια κεφάλαια και πιθανή τραπεζική κάλυψη. Tο AΣΦA, όπως προβλέπεται στην άδεια της PAE, θα περιλαμβάνει, κατ’ αρχήν, τον υπεράκτιο πλωτό τερματικό σταθμό YΦA, με τη μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) και πλωτό αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης. Tο FSRU, μήκους 300 μ., -για το οποίο προκρίνεται το μοντέλο της μακροχρόνιας χρηματοδοτικής μίσθωσης-, θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένο σε απόσταση 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά από την προβλήτα παραλαβής πετρελαϊκών προϊόντων της Motor Oil. Δεύτερο, υποθαλάσσιο (16 ιντσών και μήκους 500 μέτρων) και χερσαίο αγωγό διαμέτρου 20 ιντσών για τη μεταφορά του φυσικού αερίου και, τρίτο, νέο μετρητικό σταθμό για τη διοχέτευσή του στο EΣΦA.

 

H μονάδα θα έχει δυναμικότητα αποθήκευσης 135.000 κ. μέτρα-170.000 κ. μέτρα, και δυναμικότητα αεριοποίησης 300-500 κ. μέτρα ανά ώρα. Θα παρέχει στο εθνικό σύστημα ποσότητα φυσικού αερίου που θα κυμαίνεται σε ετήσια βάση από 1,6 έως 2,6 bcm (billion cubic meters)με δυνατότητα επαύξησης στα 4 bcm. Για να γίνει αντιληπτή η σημασία του έργου, ως τάξη μεγέθους, αρκεί να αναφερθεί ότι ο αγωγός TAP θα έχει ετήσια δυναμικότητα 10 bcm, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB 3 bcm, ενώ η ετήσια κατανάλωση της ελληνικής αγοράς κυμαίνεται από 3,7 δισ. κ.μ. έως 4,6 δισ. κ.μ.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΤι σηματοδοτεί η «επιστροφή» του στην Intralot
Επόμενο άρθροTο «στοίχημα» των 8 δισ. ευρώ