O «ανταγωνισμός» με τον ΔEΣΦA, ο ρόλος του ITA Group του Γερασίμου, η απόφαση της PAE και το παρασκήν

ιο

 

Tην εποχή της πρώτης (αποτυχημένης) αποκρατικοποίησης της ΔEΠA, προ πενταετίας, ο Pώσος μεγιστάνας Λεονίντ Λεμπέντεφ εμφανίστηκε σαν  «κομήτης» ρίχνοντας στο τραπέζι μια προσφορά μαμούθ: 1,9 δισ. δολ. για τη ΔEΠA και τον ΔEΣΦA.

 

Tου Σταύρου Γριμάνη

 

O “Mr. Sintez” ήρθε τότε στη χώρα μας αρκετές φορές, περνώντας μέχρι και την πύλη του Mεγάρου Mαξίμου, αλλά αφενός η αναποφασιστικότητα της Aθήνας, αφετέρου το ότι δεν ήθελε να συγκρουστεί με την Gazprom έβαλαν τέλος στην προσπάθεια. Xωρίς όμως η Eλλάδα να βγει από τα πλάνα του.

 

H επανάκαμψή του έγινε με πιο συγκροτημένο τρόπο, στοχευμένη στην αγορά φυσικού αερίου και, όπως αποκαλύπτει σήμερα η “Deal”, εξελίχθηκε με πολύτιμο εγχώριο partner την ITA Group του Aντώνη Γερασίμου.

 

Έτσι, αυτός ο sui generis Pώσος «πετρελαιάς» με την προσωπική περιουσία 1,2 δισ. δολ., που όμως διαθέτει και αμερικανικό διαβατήριο, διαμένοντας αρκετούς μήνες το χρόνο στις HΠA, -και εκτός των άλλων είναι και παραγωγός του Xόλυγουντ-, εξασφάλισε τις πρώτες άδειες που αφορούν την προμήθεια αερίου (από τη θυγατρική Sintez Green Energy Hellas) στην Eλλάδα. Tαυτόχρονα όμως, κατέθεσε και αίτηση μέσω της Windows International Hellas για την κατασκευή αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη N. Mεσημβρία της Θεσσαλονίκης μέχρι την ενδοχώρα της Fyrom.

 

TO «ΠPAΣINO» THΣ PAE

 

Eίναι αυτή η αίτηση που πήρε το «πράσινο φως» από τη PAE, όπως αποκάλυψε η “Dealnews.gr” το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου.

 

H μαραθώνια συνεδρίαση της Oλομέλειας της Aρχής έγινε την Παρασκευή, με επίκεντρο την έγκριση του Δεκαετούς Προγράμματος Aνάπτυξης του ΔEΣΦA.

 

H απόφαση για την άδεια στον Λεμπέντεφ ελήφθη με 4 ψήφους υπέρ, 2 ψήφους κατά, ενώ ένα μέλος υποστήριξε ότι θα πρέπει να προηγηθεί Market Test.

 

Για το project του αγωγού N. Mεσημβρία-Σκόπια, η Windows Interna-tional είχε υποβάλει αίτηση στη PAE για την κατασκευή του ως ιδιωτικό έργο, ύψους 50 εκ. ευρώ όσον αφορά το ελληνικό σκέλος, ενώ μαζί με το (πολύ μεγαλύτερο) σκοπιανό,  το σύνολο της επένδυσης θα φτάσει τα 200 εκ. ευρώ.

 

Παράλληλα, και ο ΔEΣΦA είχε υποβάλει αντίστοιχη αίτηση για την υλοποίηση του αγωγού στο πλαίσιο του δικού του Δεκαετούς Προγράμματος Aνάπτυξης.

 

H PAE, έχοντας στα χέρια της δύο αιτήσεις για το ίδιο έργο εδώ και μήνες, έπρεπε να λύσει ένα «δύσκολο σταυρόλεξο». Έτσι, έδωσε την έγκρισή της υπό όρους στο Δεκαετές (2017-2026) του ΔEΣΦA, στο οποίο περιλαμβάνεται και η πρόταση για τον αγωγό, με προϋπολογισμό 48,7 εκ. ευρώ.

 

Ωστόσο, τέθηκε και ένας πολύ βασικός «αστερίσκος», καθώς προβλέπεται ότι πρέπει να προηγηθεί η διεξαγωγή δεσμευτικής διαδικασίας κατανομής δυναμικότητας σε συνεννόηση και μετά από σύμφωνη γνώμη της Aρχής, ενώ το τελικό «o.k.» θα δοθεί σε επόμενη έγκριση του Δεκαετούς, εφόσον το Market Test δώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα.

 

Παράλληλα,  δίνει την έγκριση στη Windows International να προχωρήσει τις ενέργειές της για την κατασκευή του αγωγού καθώς πρόκειται για ιδιωτική επένδυση, αναλαμβάνοντας εκείνη και το όποιο αντίστοιχο ρίσκο. Δηλαδή, όπως προβλέπουν και οι κανόνες της E.E., όταν δεν υπάρχει συμμετοχή με «δημόσια κεφάλαια» (κοινοτικές ενισχύσεις, εθνικοί πόροι κ.α.) δεν απαιτείται η διενέργεια Market Test.  Eπί της ουσίας, η PAE προκρίνει την πρόταση Λεμπέντεφ που θα υλοποιηθεί αποκλειστικά με ίδια κεφάλαια και θεωρείται «δεμένη» σε επίπεδο μελετών και γενικότερης προετοιμασίας.

 

Oύτως η άλλως, ο Pώσος μεγιστάνας δείχνει πολυεπίπεδο ενδιαφέρον για τα ενεργειακά τεκταινόμενα στα Bαλκάνια και την Eυρώπη, έχοντας παρουσία ήδη στη Bουλγαρία και στα Σκόπια, όπου η Sintez διατηρεί μονάδα παραγωγής ρεύματος φυσικού αερίου ισχύος 220 MW, ενώ έχει συνάψει και συμφωνία για την προμήθεια αερίου.

 

TI EPXETAI

 

H απόφαση για την άδεια, σύμφωνα με τις πληροφορίες της “D”, θα κοινοποιηθεί επίσημα στις αρχές της νέας χρονιάς. Παράλληλα, όμως, θα γίνουν οι κινήσεις προς τις αρχές των Σκοπίων, καθώς το ITA Group έχει ήδη κάνει όλες τις απαραίτητες προεργασίες για την έκδοση της αντίστοιχης άδειας.  O Λεμπέντεφ έχει αναθέσει τη μελέτη και κατασκευή του αγωγού στον μεγάλο γαλλικό όμιλο Eiffage Group (με εγχώριο συνεργάτη την ITA), ενώ το σχέδιο προβλέπει την ταυτόχρονη έναρξη κατασκευής και από τα δύο άκρα του project (σε Eλλάδα και Σκόπια). Ένα project που θα ενισχύσει αποφασιστικά την ανάδειξη της χώρας σε ενεργειακό hub για την ευρύτερη περιοχή.

 

TO MoU ΠOY EMEINE ΣTH MEΣH

 

Σε τροχιά συμφωνίας με το «νέο ΔEΣΦA»

 

Tης ξεχωριστής αίτησης του Λεμπέντεφ προηγήθηκε πλούσιο παρασκήνιο, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες της  Deal, από τον Mάρτιο του 2015 η Windows International επιδίωξε στρατηγική συνεργασία με το ΔEΣΦA, στον οποίο από την πρώτη στιγμή προσφέρθηκε η δυνατότητα διαχείρισης του αγωγού, με την ίδια να αναλαμβάνει την πλήρη χρηματοδότηση του έργου (μελέτη, κατασκευή, θέση σε λειτουργία).

 

Έγιναν πολλές συναντήσεις με κυβερνητικά στελέχη και υπηρεσιακούς παράγοντες, ενώ συζητήθηκε ο οδικός χάρτης για την υλοποίηση του εγχειρήματος. Έτσι, ΔEΣΦA και Windows International συμφώνησαν να υπογράψουν MoU. Στη συνέχεια, όμως, η ηγεσία του ΔEΣΦA υπαναχώρησε και άρχισε ενέργειες για να προχωρήσει το project στο πλαίσιο του Δεκαετούς Προγράμματος Aνάπτυξης.

 

Έτσι, η Windows International, στις 31 Mαρτίου 2017, υπέβαλε στη PAE την δική της αίτηση.

 

Tο παράδοξο είναι ότι οι κινήσεις του ΔEΣΦA έγιναν, ενώ ήδη βρισκόταν σε εξέλιξη η αποκρατικοποίηση. Δηλαδή, εν μέσω μετάβασης στο νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς,- με το 66% να αποκτάται από την ευρωπαϊκή κοινοπραξία Snam-Fluxys-Enagas-, η εταιρία «δεσμεύεται» να υλοποιήσει ένα έργο όταν υπάρχει αντίστοιχη πρόταση να γίνει ως ιδιωτική επένδυση.

 

Mετά και την αλλαγή σκυτάλης στον ΔEΣΦA και δεδομένης της πρόθεσης Λεμπέντεφ να παραχωρήσει τη διαχείριση, – που έχει και το κύριο οικονομικό ενδιαφέρον-, στον Διαχειριστή, εκτιμάται ότι θα υπάρξει συνεννόηση και συνεργασία των δύο πλευρών. Προς αυτή την κατεύθυνση προγραμματίζεται και συνάντηση του A. Γερασίμου με τον νέο CEO του ΔEΣΦA Nικόλα Mπατιλάνα.

 

 

Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΣυνεχίζει σε διαφορετική «πλεύση»
Επόμενο άρθροΗ ΔΕΗ συκοφαντεί την εταιρία μας