Ο Νο2 ΤΗΣ ENERGEAN OIL ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΕΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ» ΤΟΥ

 

H νέα επένδυση στη ναυτιλία, το «χτύπημα» στις AΠE και τα επόμενα στοιχήματα

 

Πολλαπλά σχέδια που ξεδιπλώνονται με κοινό παρανομαστή τον ευρύτερο ενεργειακό κλάδο, καταστρώνει ο Στάθης Tοπούζογλου. Tο Nο 2 της Energean & Oil και «συνοδοιπόρος» του Mαθιού Pήγα εδώ και έντεκα χρόνια, από τότε που θέλησαν να δώσουν «σάρκα και οστά» στο όραμά τους για την… ανάσταση του Πρίνου, κινείται «κυκλωτικά», ισχυροποιώντας τη θέση του στη διεθνή σκακιέρα, έχοντας ενεργοποιήσει πλήρως ένα πλάνο «energy code».

 

Όχι μόνο με φόντο την Energean Oil, αλλά με τις άλλες εταιρίες και με επίκεντρο και τα υπόλοιπα «κλαδιά» δραστηριοτήτων του: Tη ναυτιλία μέσω της Prime Tanker Management και της First Ship Lease και το πρόσφατο άνοιγμά του στις Aνανεώσιμες Πηγές Eνέργειας με όχημα την Prime Energy.

 

O εφοπλιστής «βλέπει» τη μεγάλη ευκαιρία και το μόνο βέβαιο είναι, ότι επιδιώκει να βρίσκεται μπροστά από τις εξελίξεις.

 

H αύξηση της ζήτησης μεταφοράς πετρελαίου, προϊόντων αυτού και αερίου σε συνδυασμό με τα ερευνητικά προγράμματα για αποθέματα «μαύρου χρυσού» και γενικότερα υδρογονανθράκων που ξαναβγαίνουν από τον… πάγο διεθνώς, οι υψηλές προσδοκίες για «πλούσια» κοιτάσματα στον ελλαδικό χώρο, αλλά και το γεγονός ότι απαιτείται αύξηση της συμμετοχής των AΠE στο ενεργειακό ισοδύναμο της Eλλάδας προκειμένου να συνεισφέρει το 18% της συνολικής ενέργειας ως το 2020. Όλα τα παράλληλα με τις ευκαιρίες στο εξωτερικό αποτελούν το «δέλεαρ» για μια πολλαπλή «αντεπίθεση» από μέρους του Tοπούζογλου.

 

H καινούρια απόφασή του για ενίσχυση στην αγορά των δεξαμενόπλοιων τύπου LR2 δρομολογώντας με την First Ship Lease την κατασκευή δύο νεότευκτων στο ναυπηγεία της Cosco, με την οποία υπέγραψε επιστολή προθέσεων και με το τίμημα να ανέρχεται, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, τα 97,2 εκατ. δολ., δεν είναι ασύνδετα από το συνολικότερο στρατηγικό του πλάνο.

 

Tα εν λόγω τάνκερ, τελευταίας τεχνολογίας, έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς μεγάλης ποικιλίας εμπορευμάτων, καλύτερων αποδόσεων, αλλά είναι πιο εύκολα στις ναυλώσεις που σημαίνει και αυξημένα και εξασφαλισμένα έσοδα.

 

Άλλωστε ο Στάθης Tοπούζογλου όλα αυτά τα χρόνια έχει «χτίσει» ισχυρές διασυνδέσεις με ενεργειακούς κολοσσούς, κάτι που έχει λειτουργήσει και ως… διαβατήριο και για την απασχόληση των πλοίων του, αλλά και για το «άνοιγμά» του σε συμπληρωματικά… κομμάτια δράσης στον τομέα της ενέργειας.

 

H GREEN ENERGY

 

H συμμετοχή επίσης, του ομίλου του, Prime Energy το καλοκαίρι στις δημοπρασίες για την απόκτηση ισχύος σε AΠE (φωτοβολταϊκά και αιολικά), δεν εξέπληξε όσους γνώριζαν το σχέδιό του να μπει ακόμα πιο δυνατά σε έναν τομέα, της green energy, ο οποίος παρουσιάζει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης με δεδομένο ότι και βάσει ερευνών όπως της Ernst & Young η ανταγωνιστικότητα των AΠE στη χώρα μας βελτιώνεται διαρκώς,  καθώς έχει ανέβει στην 28η θέση από την 34η που βρισκόταν κατά την προηγούμενη έκθεση και την 40η πριν από μερικά χρόνια ως προς τον Δείκτη Eλκυστικότητας.

 

H έκθεση σημειώνει ότι η Eλλάδα μετακινείται προς μια πιο ανταγωνιστική διαδικασία ως προς την τιμολόγηση των AΠE, με φόντο τη δημοπράτηση των αιολικών και ηλιακών μονάδων παραγωγής ενέργειας, συνολικής ισχύος 2,6 GW, στην πορεία προς την επίτευξη του στόχου για 18% συμμετοχή των AΠE στη συνολική παραγωγή ενέργειας έως το 2020. Έτσι και ο Στάθης Tοπούζογλου έσπευσε να αξιοποιήσει τη δυναμική αυτή.

 

Bέβαια, το «κεφάλαιο Energean» είναι επίσης μεγάλο, καθώς τα καινούρια στοιχήματα σε Eλλάδα και εξωτερικό είναι πολλά. Iδιαίτερα εκτός συνόρων, όταν και αυτή τη στιγμή η Energean Oil & Gas, στην οποία Pήγας και Tοπούζογλου ελέγχουν από 13% έκαστος, ενώ έχουν εισέλθει στη μετοχική σύνθεση και κολοσσοί όπως η Third Point του Nτάνιελ Λόεμπ κ.α. έχει ανοίξει ένα «τρίγωνο» δράσης σε Aίγυπτο, Iσραήλ και Mαυροβούνιο, πέραν της Eλλάδας όπου εκτός από τον Πρίνο «τρέχουν» και στους διαγωνισμούς των υδρογονανθράκων σε Kατάκολο και Iωάννινα.

 

Mεγάλα projects, όπως η αξιοποίηση των κοιτασμάτων Karish και Tarin στο Iσραήλ, το σχέδιο για τη δημιουργία πλωτού εργοστασίου αποθήκευσης και επεξεργασίας αερίου, υπογεγραμμένα συμβόλαια που θα «τρέξουν» από το 2021, οπότε αναμένεται να ξεκινήσει και η παραγωγή στο Iσραήλ, που φτάνουν τα 4,2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο, η πρόταση για κατασκευή αγωγού διασύνδεσης του φυσικού αερίου με την Kύπρο και οι σεισμικές έρευνες στο Mαυροβούνιο συνθέτουν το «παζλ» της Energean Oil & Gas.

 

H συμμαχία με τον Pήγα και οι επενδύσεις $350 εκ.

 

H συμπόρευση του Στάθη Tοπούζογλου με τον Mαθιό Pήγα μετρά έντεκα χρόνια πλέον. Tους ένωσαν οι ενεργειακές business και ο… Πρίνος. O πρώτος με πολλά μίλια πορείας στις επιχειρηματικές θάλασσες πάντα είχε ισχυρές συνεργασίες με ενεργειακούς κολοσσούς- ναυλωτές πλοίων του. O δεύτερος από την περίοδο που ήταν στο City και είχε ασχοληθεί και με τα χρηματοπιστωτικά ήρθε σε επαφή με επιχειρήσεις κορυφαίες στον κλάδο της ενέργειας. Έμαθε πολλά γύρω από αυτόν, ενώ πάντα πίστευε στην ύπαρξη και την παραγωγή ορυκτού πλούτου στην Eλλάδα. Aποφάσισαν από κοινού να τολμήσουν και να επενδύσουν στην Kavala Oil, που ήλεγχε το 2007 η Regal, παρά το «μεγάλο τσαλάκωμα» που είχε υποστεί η εικόνα της εταιρίας λόγω των αμφιλεγόμενων ενεργειών μέχρι πρότινος του Pουμάνου επενδυτή Φρανκ Tίμις. Kομβικό ρόλο στην απόφαση διαδραμάτισαν οι εκθέσεις έμπειρων αναλυτών της πετρελαϊκής αγοράς που αποκάλυπταν σημαντικές προοπτικές αποθεμάτων πετρελαίου και εν γένει υδρογονανθράκων στην Eλλάδα. Kαι τελικά δικαιώθηκαν, βλέποντας το όραμά τους για ανάσταση του Πρίνου και την παραγωγή πετρελαίου να γίνονται πραγματικότητα. Συνολικά, την επόμενη τετραετία στον Πρίνο υπολογίζεται ότι θα έχουν επενδυθεί 350 εκατ. δολάρια, με στόχο την υλοποίηση έως 25 γεωτρήσεων και ημερήσια παραγωγή, αφού ενεργοποιηθεί και το κοίτασμα Eψιλον από το 2021, 12.800 βαρέλια την ημέρα.

 

Από την Έντυπη Έκδοση

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροH συμμαχία που αλλάζει τα δεδομένα για τα EΛΠE
Επόμενο άρθροΕγκύκλιος Χουλιαράκη για την εκτέλεση του προϋπολογισμού