Στη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών
«Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα & ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων
μεταφορών» τοποθετήθηκε σήμερα ο Βουλευτής Μαγνησίας, Τομεάρχης Υποδομών
& Μεταφορών, εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Π.Σ., Αλ.Μεϊκόπουλος στην Ολομέλεια της
Βουλής.
13 άρθρα και 7 σελίδες, είναι η νέα «μεταρρύθμιση» του Υπουργείου Υποδομών &
Μεταφορών για την καλύτερη διαχείριση των σιδηροδρομικών έργων, χωρίς να
εξηγείται ποια είναι η αναγκαιότητα για την αλλαγή της προηγούμενης νομοθετικής
παρέμβασης που έγινε προ 2 ετών.
Με ποιον τρόπο; Ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ θα γίνουν μία εταιρεία, και σε αυτό το σχήμα
προστίθεται και η διαχείριση του τροχαίου υλικού, που σήμερα κάνει η ΓΑΙΑΟΣΕ.
Ποια είναι τα δεδομένα;
Έχουμε την ΕΡΓΟΣΕ που έχει τουλάχιστον εμπειρία 25 χρόνια και ορισμένα στοιχεία
στα οποία έχει αποκτήσει τεχνογνωσία και τον ΟΣΕ, διαχειριστή υποδομής,
επιφορτισμένο με την συντήρηση της υποδομής, ο οποίος έχει τουλάχιστον 25
χρόνια να κάνει νέα έργα, δεν έχει στελεχιακό δυναμικό και η όποια τεχνογνωσία του
στο θέμα είναι παρωχημένη. Στην καλύτερη περίπτωση, η κατάσταση θα παραμείνει
ως έχει, αν και η εμπειρία έχει δείξει ότι η τεχνογνωσία του μικρότερου φορέα,
δηλαδή τα καλά στοιχεία, θα απορροφηθούν από τον μεγάλο φορέα και θα
επικρατήσουν τα κακά στοιχεία. Συγχωνεύεται στον νέο φορέα και τμήμα της
ΓΑΙΑΟΣΕ μαζί με το τροχαίο υλικό και 2 (;) άτομα για τη διαχείριση σιδηροδρομικού
στόλου 2.500 οχημάτων.
Ο Βουλευτής αναφέρθηκε εκτενώς στην κατάσταση του ΟΣΕ. «Ο ΟΣΕ σήμερα
απασχολεί 1.200 άτομα. Από αυτά, τα 750 είναι με μπλοκάκι, συμβασιούχοι δηλαδή
που μετά από 8μηνη εκπαίδευση τοποθετούνται σε κρίσιμες θέσεις Σταθμαρχών και
Κλειδούχων και μετά ψαχνόμαστε όταν τρένα κινούνται στις ίδιες ράγες».
Μίλησε για σοβαρά προβλήματα στην αξιολόγηση του προσωπικού του ΟΣΕ,
με επιθεωρητές στις Επιτροπές διερεύνησης της Hellenic Train να αλλάζουν σε
μία νύχτα και φαινόμενα όπου αξιολογητές και αξιολογούμενοι συνδέονται με
οικογενειακούς δεσμούς.
«Η κατάσταση αυτή στον ελληνικό σιδηρόδρομο οδηγεί με μαθηματική
ακρίβεια στα επόμενα Τέμπη» προειδοποίησε.
Η βασική μεταρρύθμιση που πρέπει να γίνει και ΛΕΙΠΕΙ από το νομοσχέδιο είναι η
ενίσχυση του ΟΣΕ με νέο, μόνιμο, εξειδικευμένο προσωπικό. Ο Αλ.Μεϊκόπουλος
κατηγόρησε τον Υπουργό ότι, αντί για σοβαρές, καθαρές και ταχείες
διαδικασίες προσλήψεων, όπως προβλεπόταν στο α.52 του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ

4599/2019, προτίμησε να εξυπηρετήσει μικροκομματικές σκοπιμότητες μέσα
στον ΟΣΕ και τις προθέσεις ορισμένων συνδικαλιστών με τις 8μηνες
συμβάσεις, ακόμα και αν αυτό είναι σε βάρος της ασφάλειας της κυκλοφορίας
των τρένων και των επιβατών.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ΕΡΓΟΣΕ, τη μόνη εταιρεία στη χώρα που διαθέτει όλο
το know-how των δημόσιων σιδηροδρομικών έργων.
«Γιατί, αντί να δώσετε την αρμοδιότητα για την υλοποίηση των
αποκαταστάσεων των καταστροφών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της
Θεσσαλίας στην ΕΡΓΟΣΕ, δώσατε τελικά την ευθύνη υλοποίησης των έργων
του θεσσαλικού σιδηροδρόμου στο Υπουργείο, και μάλιστα στη Διεύθυνση
Οδικών Έργων! Ποια τεχνογνωσία έχει η Διεύθυνση αυτή;» ρώτησε τον
Υπουργό.
Η κυβέρνηση αποτυγχάνει συστηματικά να διασφαλίσει την αποτελεσματικότητα και
την ασφάλεια στην λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου. Με αφορμή τις
πρόσφατες ντροπιαστικές εικόνες στο μετρό Θεσσαλονίκης και τον εκτροχιασμό του
Τρένου του Πηλίου, την ημέρα που εκκινούσε τα χειμερινά του δρομολόγια, ο
Βουλευτής ρώτησε αν ισχύει ο νέος Ευρωπαϊκός Κανονισμός για τα δικαιώματα των
επιβατών 2021/782, και αν θα εφαρμοστεί στις παραπάνω περιπτώσεις.
Κάλεσε για ακόμη μια φορά τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών να
καταθέσει στα πρακτικά το Σχέδιο Δράσης (action plan) για την αναμόρφωση
του ελληνικού σιδηροδρόμου, που η κυβέρνηση κρατά «επτασφράγιστο
μυστικό» και να εξηγήσει για ποιο λόγο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκκίνησε την
διαδικασία προειδοποιητικής επιστολής.
«Επί ποίας νομικής βάσης «εγκρίθηκε» αυτό το «μυστικό» σχέδιο δράσης από εσάς.
Έχετε κάποια τέτοια αρμοδιότητα; σε ποιο σιδηροδρομικό νόμο προβλέπεται αυτό;
και γιατί οι Βρυξέλλες σας βγάζουν κίτρινη κάρτα, αφού έχουν συμφωνήσει, όπως
λέτε, στο action plan;»
Το action plan και η προειδοποιητική επιστολή, δεν είναι απόρρητα έγγραφα, ιδίως
σε μία χώρα που το θέμα αυτό της ασφάλειας των σιδηροδρόμων καίει! Έχει όλη η
ελληνική κοινωνία δικαίωμα να μάθει.
«Από το 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ήδη κινήσει διαδικασίες έρευνας
για την ελλιπή νομοθέτηση για το θέμα της ασφάλειας των σιδηροδρόμων
στην Ελλάδα, και ως Υπουργείο είχατε απαντήσει στα ερωτήματα που έθετε
τότε στον κ. Καραμανλή. Η κυβέρνηση, ωστόσο, δεν έκανε τίποτα. Μετά ήρθαν
τα Τέμπη και έπρεπε να τα κρύψετε όλα αυτά.
Απαιτούνται απαντήσεις με τεκμήρια και δράσεις ουσιαστικές, τέρμα τα
ψέματα.
Γι’ αυτό περιμένουμε να δούμε πού προβλέπεται στο σχέδιο δράσης σας η
μεταρρύθμιση της ενοποίησης ΟΣΕ ΕΡΓΟΣΕ που συζητούμε σήμερα και με
ποιο τρόπο συμφώνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή» κατέληξε ο Αλ. Μεϊκόπουλος.

Προηγούμενο άρθροΕορταστικές Εκδηλώσεις στον Άγιο Λαυρέντιο
Επόμενο άρθροΗ σχέση Τουρκίας – Συρίας και οι ανησυχίες σε Ελλάδα και Κύπρο