Μετά την έγκριση του εξοπλιστικού, η Ειδική Διαρκής Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής, αναμένεται να συνεδριάσει, για να ενημερωθούν τα κόμματα για την πορεία υλοποίησης προγραμμάτων που είχαν υπογραφεί στο παρελθόν και εξελίσσονται. Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη, από τα 28 δισεκατ. ευρώ του Μακροπρόθεσμου Προγράμματος Αμυντικών Εξοπλισμών, περισσότερα από 11,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ήδη υποστηρίζουν την υλοποίηση προμηθειών με βάση τις εισηγήσεις των Γενικών Επιτελείων.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση η ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής θα αφορά στο που έχουν κατευθυνθεί αυτά τα κονδύλια, πως έχουν διατεθεί και τι γίνονται αυτές οι συμβάσεις.
Ακόμη με εισήγηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, το επίπεδο ενεργοποίησης του άρθρου διατύπωσης γνώμης της Επιτροπής θα μειωθεί από τα 30 εκατομμύρια ευρώ στα 10 εκατομμύρια.
Άνω του 50%, του νέου εξοπλιστικού προγράμματος και συγκεκριμένα 9,4 δισεκατομμύρια ευρώ από τα 18,9 δισεκατομμύρια συνολικά, μπορεί να υλοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.
Το Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Αμυντικών Εξοπλισμών, όπως τόνισε ο κ. Μαρινάκης, σηματοδοτεί, όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός, τη μετάβαση, των Ενόπλων Δυνάμεων και της Άμυνας της χώρας, στη νέα εποχή με:
1. Την ενσωμάτωση νέων αμυντικών τεχνολογιών.
2. την συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας σε όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα των επόμενων χρόνων.
3. την διαρκή υποστήριξη των οπλικών συστημάτων.
Οπως τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ένας από τους βασικούς στόχους του Προγράμματος, είναι η προστιθέμενη αξία για την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία. Με βάση τον σχεδιασμό, από τα 68 προγράμματα τα 14 μπορούν να αφορούν μόνο ελληνικές εταιρείες αμυντικού υλικού, οι οποίες έχουν πλήρη δυνατότητα να τα εκπληρώσουν. Και όπως υπογράμμισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, πρόκειται για προγράμματα η αξία των οποίων ξεπερνάει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Επιπλέον, το Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Αμυντικών Δαπανών, πλαισιώνεται και από μια σειρά μέτρων διαφάνειας, τα οποία προτάθηκαν προς την Εθνική Αντιπροσωπεία, ώστε να μην υπάρχει καμία σκιά πάνω από την υλοποίησή του, καθώς για οποιονδήποτε διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα με οποιοδήποτε τρόπο, θα έχει δημιουργηθεί ένας εξελιγμένος μηχανισμός ελέγχου για αυτό.
· Καταρχάς, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, αποποιείται του προνομίου διορισμού του επικεφαλής της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών, θέση η οποία καταλαμβάνεται ήδη από μόνιμους αξιωματικούς μετά από υπόδειξη του ΓΕΕΘΑ.
· Δεύτερον, με διάταξη που θα έρθει προς ψήφιση, θα υπάρχει πλέον μόνιμος Νομικός Σύμβουλος του Κράτους, ο οποίος θα συμμετάσχει και στις διαπραγματεύσεις των οπλικών συστημάτων.
· Τρίτον, θα αλλάξει ο τρόπος στελέχωσης της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών. Θα υπάρχουν αξιωματικοί μακράς θητείας, όχι αξιωματικοί δύο και τριών ετών, για να μπορούν να αποκτούν εμπειρία στα θέματα των διαπραγματεύσεων και ιδιαιτέρως εξειδικευμένων θεμάτων.
· Τέταρτον, ενισχύεται η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Τροποποιείται το Προεδρικό Διάταγμα σύστασης και λειτουργίας της επιτροπής της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων. Ήδη το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει εκκινήσει τη διαδικασία για να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ώστε η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων να αποκτήσει τεχνογνωσία και σύγχρονες μεθόδους ελέγχου του πόθεν έσχες, λογαριασμών κτλ.
· Πέμπτον, τοποθετείται Στρατιωτικός Εισαγγελέας στην Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων και της δίνεται η δυνατότητα άρσης του τραπεζικού απορρήτου για τα άτομα τα οποία διερευνά. Το ίδιο θα ισχύει και για το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας.