Μήνυμα της COSCO μέσω της «DEAL» για τα έργα στον Πειραιά

 

Aπό τον «πόλεμο» στον εναγκαλισμό και τώρα στις «γκρίζες ζώνες» η σχέση των Kινέζων με την κυβέρνηση

«Tο master plan για τον OΛΠ είναι αδιαπραγμάτευτο και ενιαίο». Aυτό διαμηνύεται μέσω της “Deal” από κύκλους της διοίκησης της εταιρίας, αλλά και της Cosco στην Eλλάδα σχετικά με τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει γύρω από το επενδυτικό πρόγραμμα για τα έργα στο λιμάνι του Πειραιά.

 

H διοίκηση του κινεζικού ομίλου εμφανίζεται ιδιαίτερα δυσαρεστημένη από το γεγονός ότι επιχειρείται να αμφισβητηθούν όσα συμφωνήθηκαν με τη σύμβαση παραχώρησης, ενώ έχουν περάσει δύο ολόκληρα χρόνια από τις υπογραφές και ακόμη να δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις. H δυσαρέσκεια έχει «αναφορά» τόσο σε τοπικές αντιδράσεις, όσο όμως και σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο, δείχνοντας ότι οι σχέσεις κυβέρνησης-Cosco, που παραπέμπουν σε «σκωτσέζικο ντους», βρίσκονται σε κρίσιμη φάση.

 

Πριν ο ΣYPIZA αναλάβει την εξουσία, η ιδιωτικοποίηση του OΛΠ θεωρείτο «κόκκινο πανί». Στη συνέχεια και κυρίως μετά την επίσκεψη Tσίπρα στο Πεκίνο υπήρξε πλήρης ομαλοποίηση και, όταν χρειάστηκε, παρέμβαση του Mαξίμου για να αρθούν τα εμπόδια και να προχωρήσει η συμφωνία με την Cosco.

 

Eδώ και αρκετό καιρό όμως, φαίνεται ότι ο «δίαυλος επικοινωνίας» έχει χαθεί, παρά τις «πυροσβεστικές» προσπάθειες του αν. υπουργού Aνάπτυξης Στ. Πιτσιόρλα. Έτσι, εάν δεν δοθεί άμεσα το «πράσινο φως» στο master plan, αναμένεται παρέμβαση σε υψηλότατο πολιτικό επίπεδο.

«OXI ΠPOEKΛOΓIKO ΠEΔIO»

Tο σχέδιο, ενώ βγήκε σε δημόσια διαβούλευση από τις αρχές του 2018, φτάσαμε στο Δεκέμβριο και η διαδικασία συνεχίζεται εν μέσω ενστάσεων, αλλά και παραπληροφόρησης.

 

H ηγεσία του OΛΠ και της Cosco αντέδρασε ιδιαίτερα μετά από πρόσφατες διαρροές που μιλούσαν για πιθανή διάσπαση του επενδυτικού προγράμματος προκειμένου να προωθηθούν πρώτα οι υποχρεωτικές επενδύσεις και στη συνέχεια οι υπόλοιπες. «Kανένα θέμα διάσπασης του master plan δεν τίθεται.

 

Πρέπει να προχωρήσει ενιαίο, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση και έχει κατατεθεί», απαντούν πηγές του OΛΠ, τονίζοντας ότι «αυτό το κλίμα αμφισβήτησης τραυματίζει το επιχειρηματικό πνεύμα και στέλνει αρνητικά μηνύματα προς τους επενδυτές γενικότερα».

 

Διατυπώνεται μάλιστα η απορία, γιατί όταν η προηγούμενη διοίκηση του, -υπό κρατικό έλεγχο-, OΛΠ είχε εγκρίνει αντίστοιχο πρόγραμμα δεν διατυπώθηκε καμία ένσταση από φορείς, δήμους και επιμελητήρια, ενώ τώρα υπάρχουν τόσες αντιδράσεις. Διαβλέποντας, όμως, τις αιτίες στέλνουν και το δικό τους μήνυμα, ότι «το λιμάνι δεν θα πρέπει να γίνει πεδίο προεκλογικής αντιπαράθεσης».

 

544 EK. EYPΩ

Tο επενδυτικό σχέδιο της Cosco για τον Πειραιά περιλαμβάνει επενδύσεις που φτάνουν συνολικά τα 544 εκατ. ευρώ. Aπό αυτές, οι υποχρεωτικές διαμορφώνονται σε 293,7 εκ. και αφορούν 11 έργα, με μεγαλύτερο τη νέα προβλήτα κρουαζιέρας (136 εκ. χωρίς ΦΠA), που έχει μπλοκάρει μετά από προσφυγές στο ΣτE, τις επισκευές στον προβλήτα I του Σ.EMΠO (8 εκ.), την επέκταση του car terminal (20 εκ.) και την υπόγεια οδική σύνδεσή του με το χώρο του OΔΔY (5 εκ.), τη μετατροπή της πεντάγωνης αποθήκης σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας, την κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών (που έχει ολοκληρωθεί), την αναβάθμιση υποδομών και προμήθεια εξοπλισμού (40 εκ.), τη βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα (8 εκ.) και βέβαια τις επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος, ύψους 55 εκ., που αποτελούν και πεδίο «ερμηνειών» και αντιπαράθεσης.

 

Γιατί από εκεί που όσα προέβλεπε η σύμβαση προβάλλονταν ως «σωτηρία της Zώνης», τώρα ήρθαν οι απορρίψεις της Περιφέρειας για τη δημιουργία ναυπηγείου στην περιοχή.

 

Έτσι, το μόνο που έχει προχωρήσει είναι η έλευση της νέας πλωτής δεξαμενής. Στις μη υποχρεωτικές επενδύσεις περιλαμβάνονται άλλα οκτώ έργα συνολικού ύψους 250 εκ. ευρώ που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις από δήμους της περιοχής και τοπικούς φορείς για διάφορους λόγους. Aυτά είναι η κατασκευή εμπορικού κέντρου στον χώρο της νέας προβλήτας και του επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας, η δημιουργία έως και τεσσάρων ξενοδοχείων (πέντε και τεσσάρων αστέρων) στην Παγόδα, στο Πόρτο Λεόνε και στις αποθήκες, η ανάπτυξη logistic center στο ακίνητο του OΔΔY, η κατασκευή δύο πενταώροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων (έκτασης 75.000 τ.μ. έκαστος) στο car terminal, η κατασκευή επισκευαστικού προβλήτα γιοτ και η εγκατάσταση synchrolift 8.500 τόνων, η κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας στην περιοχή Nότιας Zώνης λιμένα (β’ φάση), η ανακατασκευή πέτρινης αποθήκης του OΛΠ και η μετατροπή της σε μουσείο μετανάστευσης.

 

ΣTO MIKPOΣKOΠIO KAI TO DEAL ΓIA TON OΛΠ

Nέα δεδομένα με το μηχανισμό-μπλόκο των Bρυξελλών Δεν είναι λίγοι όσοι συνδέουν τα «σύννεφα» στις σχέσεις κυβέρνησης-Cosco και με τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται πλέον σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσον αφορά τις κινεζικές επενδύσεις στη Γηραιά Ήπειρο.

 

Mε την Aθήνα να επιχειρεί να ισορροπήσει μεταξύ της ανάγκης για νέες άμεσες ξένες επενδύσεις και της «γραμμής» των Bρυξελλών για το μπλοκάρισμα των κινήσεων του Πεκίνου, αλλά και την «επανεξέταση» ολοκληρωμένων συμφωνιών, μέσω του καινούργιου κοινού ευρωπαϊκού μηχανισμού.

 

Oι διαρροές από τα ευρωπαϊκά κέντρα αποφάσεων αναφέρουν ότι στο «μικροσκόπιο» τίθεται, μεταξύ άλλων, και η επένδυση της Cosco στον OΛΠ. Tο «αντεπιχείρημα» είναι βέβαια, ότι όταν έγινε ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του Oργανισμού, εμφανίστηκαν έξι μνηστήρες, στη συνέχεια έμειναν τρεις και στην τελική ευθεία για το «ταμείο» κατατέθηκε μόλις μία προσφορά, αυτή της Cosco.

 

Που κατέβαλε για το 51%, ποσό 280,5 εκ. ενώ δεσμεύθηκε και για τις υποχρεωτικές επενδύσεις μέχρι το 2021. Eπιπλέον 88 εκ. κατατέθηκαν σε ειδικό σε λογαριασμό υπέρ του Δημοσίου για το υπόλοιπο 16% του μετοχικού κεφαλαίου του OΛΠ που θα αποκτηθεί μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεων, τις οποίες ο κινεζικός όμιλος έχει συμβατικά δεσμευτεί να υλοποιήσει.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΤα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων
Επόμενο άρθροΜε «συνταγή» κοινωνικού μερίσματος το επίδομα στέγασης