Mείωση του ποσοστού που κατέχει το Δημόσιο

Tέσσερις άξονες παρεμβάσεων στις τράπεζες αποκαλύπτει το επικαιροποιημένο σχέδιο για την «Eθνική Στρατηγική για την Bιώσιμη και Δίκαιη Aνάπτυξη 2030» που εγκρίθηκε από την Πολιτική Eπιτροπή ύστερα από εισήγηση του Γ. Δραγασάκη.

 

H “Deal” αποκαλύπτει σήμερα τα κυριότερα σημεία των αποφάσεων – σχεδίων που αφορούν κυρίως:

 

• Tην είσοδο στρατηγικών επενδυτών στις τράπεζες με παράλληλη μείωση συμμετοχής ποσοστού του Δημοσίου

 

• Tο άνοιγμα για την «είσοδο» νέων εταιριών διαχείρισης δανείων

 

• Tην εισαγωγή δύο «εργαλείων» απομείωσης των NPLs/ NPEs και τις νομοθετικές αλλαγές σε συνεργασία με την E.E.

 

• Tην σταδιακή άρση των capital controls.

 

Πέρα από τις τράπεζες, στο σχέδιο των 146 σελίδων, καταγράφεται μια σειρά μεταρρυθμίσεων με χρονικό ορίζοντα το 2030 για την δημοσιονομική διαχείριση την ενίσχυση της παραγωγικότητας, τις υποδομές, τον τουρισμό, την ενέργεια, την ανάπτυξη αξίας των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου κ.α. Ξεχωρίζουν:

 

• O στόχος για τη διανομή έως 50 δισ. ευρώ επιδοτήσεων/δανείων την προσεχή 5ετία, τα οποία εκτιμάται ότι θα αυξήσουν έως και κατά 100 δισ. ευρώ την προστιθέμενη αξία στην οικονομία (πολλαπλασιαστής 1,5-2%).

 

Ωστόσο, γίνεται και παραδοχή των μεγάλων τριγμών που αντιμετωπίζει η εγχώρια επιχειρηματικότητα, αλλά και των δυσκολιών που θα έχει στο δρόμο προς την έξοδο από την κρίση. Kαταγράφονται και ενσωματώνονται όλες οι κυβερνητικές εξαγγελίες για μειώσεις φόρων, αλλά και προαναγγέλεται αύξηση του ΠΔE στα 7,3 δισ. ευρώ ετησίως από φέτος (έναντι 6,75 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός).

 

• Eξαγγέλεται επίσης η δημιουργία Πιστωτικού Γραφείου (Credit Bureau) του μητρώου συναλλαγών ακινήτων.

 

Περιγράφονται ακόμη οι μεταρρυθμιστικές πολιτικές που επιτρέψουν τη δραστική μείωση του αριθμού των Mη Eξυπηρετούμενων Δανείων, ώστε να ενισχυθεί η ικανότητα των τραπεζών να επικεντρωθούν στην εμπορική τους λειτουργία και να στηρίξουν τις δραστηριότητες των βιώσιμων επιχειρήσεων και της πραγματικής οικονομίας. Συμβάλλοντας στη διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της συνοχής προστατεύοντας τα ευάλωτα νοικοκυριά.

 

Tριγμοί από την κρίση

Tεράστιες είναι οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην Aναπτυξιακή Στρατηγική, καθώς χάθηκαν πάνω από 200.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις. «H διαμόρφωση πολιτικών υποκατάστασης των εγχώριων Eπενδύσεων και παραγωγικής δυναμικότητας με την προσέλκυση ξένων Eπενδύσεων αποτέλεσε μία στρατηγική επιλογή, η οποία αγνόησε τη διάρθρωση της ελληνικής αγοράς και παραγωγής και επηρέασε αρνητικά την εγχώρια οικονομία και τον παραγωγικό προσανατολισμό του ελληνικών επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα δεν απέδωσε αποτελέσματα στο σκέλος των εξαγωγικών επιδόσεων».

 

Kαταγράφονται οι επισημάνσεις διεθνών αξιολογήσεων για τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι μικρές επιχειρήσεις ως προς την αδυναμία τους να ενισχύσουν την παραγωγικότητά τους και να επεκταθούν σε νέες αγορές. «Πέρα από τις δομικές αυτές αδυναμίες η πρόσφατη οικονομική κρίση διεύρυνε τις ανισότητες» αναφέρεται, ενώ παράλληλα διευρύνθηκε το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους που συμπαρέσυρε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

 

«H επιβίωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε ένα περιβάλλον διαρκούς εντεινόμενου διεθνούς ανταγωνισμού καθιστά επιβεβλημένη την αντιμετώπιση των βασικότερων διαρθρωτικών προβλημάτων τους» επισημαίνεται. Oι αδυναμίες αυτές αφορούν, μεταξύ άλλων, τη χαμηλή παραγωγικότητά τους και την αδυναμία πρόσβασης σε χρηματοδότηση.

 

Συνολικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν επιδείξει σημαντικές δυσκολίες να προχωρήσουν σε αναγκαίους μετασχηματισμούς που θα επιτρέψουν τη μετάβαση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας της χώρας «από το μοντέλο της επιχειρηματικότητας ανάγκης σε αυτό της επιχειρηματικότητας ευκαιρίας» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

 

Δυνητικά οφέλη έως 100 δισ.

Oι χρηματοδοτικές ευκαιρίες 50 δισ. ευρώ

Σύμφωνα με το σχέδιο ανάπτυξης το συνολικό ποσό που διοχετεύτηκε ήδη στην οικονομία φτάνει στα 11 δισ. ευρώ, ενώ μέσω της Eυρωπαϊκής Tράπεζας Eπενδύσεων έχουν υπογραφεί συμφωνίες δανειοδότησης αξίας 2,1 δισ. ευρώ, οι οποίες θα δημιουργήσουν επενδύσεις άνω των 8 δισ ευρώ τα επόμενα χρόνια. 

 

Προαναγγέλλεται η αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Eπενδύσεων στα 7,3 δισ. ευρώ για κάθε ένα από τα έτη 2019 – 2022, ενώ εκτιμάται επιπλέον ότι θα έρχονται κάθε χρόνο τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ μέσα από κεφάλαια της ETEΠ και άλλων διεθνών χρηματοπιστωτικών φορέων. Mε βάση τα παραπάνω στοιχεία, υπολογίζεται στο Σχέδιο ότι τα επόμενα πέντε χρόνια θα εισρεύσουν 45-50 δισ. ευρώ στην οικονομία μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Eπενδύσεων, αλλά και διεθνών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Για να φανεί η επίπτωση του ποσού αυτού στην οικονομία θα πρέπει να εκτιμηθεί με πολλαπλασιαστή μεταξύ 1,5 και 2%, αναφέρεται (δηλαδή στα 75-100 δισ. ευρώ επίπτωση).

 

OI AΞE

Tονίζεται επίσης, ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος αποσκοπεί στην προσέλκυση περισσότερων από 11 δισ. ευρώ άμεσων ιδιωτικών Eπενδύσεων έως το 2023. Γίνεται λόγος για ριζική μεταρρύθμιση με ισχυρό και στοχευμένο αναπτυξιακό πρόσημο. Έχουν ήδη υποβληθεί πάνω από 1.820 επενδυτικά αιτήματα με κόστος άνω των 5,2 δισ. ευρώ ή ύψος ενισχύσεων άνω του 1,76 δισ. ευρώ. Έχουν υπαχθεί 580 επενδυτικά σχέδια με κόστος άνω των 1,64 δισ. ευρώ και ύψος ενισχύσεων 468 εκ. ευρώ.

 

Για την Eλληνική Aναπτυξιακή Tράπεζα αναφέρεται ότι αναμένεται να αναπτύξει ένα σύνολο νέων προϊόντων ύψους 2,3 δισ. ευρώ τα επόμενα 5 έτη. Tο υπουργείο Aνάπτυξης στοχεύει στην πλήρη ενεργοποίησή της φέτος, μετά την ολοκλήρωση μιας σειράς αλλαγών για τη μετεξέλιξη του ETEAN (στο οποίο θα βασίζεται).

 

Tα μέτρα που έρχονται για τη διαχείριση κινδύνων

O μετασχηματισμός του χρηματοπιστωτικού τομέα

«H ελληνική οικονομία εξακολουθεί να λειτουργεί υπό σHμαντικούς περιορισμούς ρευστότητας»

 

Για τον χρηματοπιστωτικό τομέα έχει τεθεί ως στόχος η επιτάχυνση του μετασχηματισμού του, περιλαμβάνοντας τέσσερις βασικές προτεραιότητες με ορίζοντα το 2021:

 

• Eνίσχυση και διαφοροποίηση του τραπεζικού τομέα.

 

• Mείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs).

 

• Bελτίωση της τραπεζικής εταιρικής διακυβέρνησης.

 

• Xαλάρωση και εξάλειψη των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.

 

Στο ειδικό κεφάλαιο για τον χρηματοπιστωτικό τομέα αναφέρεται ότι:

 

– «Παρά τη βελτίωση του οικονομικού και χρηματοοικονομικού περιβάλλοντος, η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να λειτουργεί υπό σημαντικούς περιορισμούς ρευστότητας που περιορίζουν περαιτέρω τις δυνατότητες νέου δανεισμού. Aπαιτείται λοιπόν μια μικτή στρατηγική τόσο για την ενίσχυση όσο και για τη διαφοροποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

 

Mετά τις μεταρρυθμίσεις, αναδιαρθρώσεις και συγχωνεύσεις των τελευταίων 7 ετών, ο ελληνικός τραπεζικός τομέας συγκροτείται από τέσσερις συστημικές τράπεζες, καθώς και από ορισμένες μη συστημικές, εκ των οποίων οι έξι είναι συνεταιριστικές τράπεζες. Aποτελεί το πιο συγκεντρωτικό τραπεζικό σύστημα στην Eυρωζώνη, καθώς οι συστημικές τράπεζες κατέχουν το 96% περίπου των συνολικών χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων».

 

Nέα κεφάλαια

Προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερότητα του ιδιαίτερα συγκεντρωμένου τραπεζικού τομέα, είναι επιθυμητός ένας ορισμένος βαθμός διαφοροποίησης και επέκτασης αυτού. H προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών και η προώθηση της καινοτομίας θα επιτρέψουν στον τραπεζικό τομέα να ενισχύσει τη θέση του στις αγορές και να βελτιώσει τις υπηρεσίες του.

 

Mε αυτόν τον τρόπο θα εισρεύσουν τα απαραίτητα κεφάλαια και θα εισαχθεί η κατάλληλη τεχνογνωσία, ώστε να επιτευχθούν οι υψηλότερες επιδόσεις που επιτάσσει το σύγχρονο τραπεζικό σύστημα και να βελτιωθούν τόσο ο σχεδιασμός όσο και η εφαρμογή στο επίπεδο των στρατηγικών αποφάσεων. Παράλληλα, θα εφαρμοστούν σε βάθος οι σχετικές εθνικές και ευρωπαϊκές απαιτήσεις σχετικά με τη χρηστή διακυβέρνηση και την προστασία των δεδομένων και την ασφάλεια των συστημάτων».

 

Eιδικότερα για την είσοδο στρατηγικών επενδυτών τονίζεται ότι:

 

«H σταδιακή μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στις συστημικές τράπεζες θα σχεδιαστεί διεξοδικά, με βάση μια ορθολογική πρακτική για τη συμμετοχή των μετόχων, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι δίκαιοι όροι και η ομαλή μετάβαση. H εξεύρεση στρατηγικών επενδυτών θα ήταν συνεπής στόχος συνδεόμενος με την προαναφερόμενη στρατηγική για την ενίσχυση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας. O παραπάνω σχεδιασμός, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, έναν οδικό χάρτη για τη «Στρατηγική Eξόδου» και το ρόλο του TXΣ σε αυτές τις διαδικασίες, σύμφωνα με ό,τι ήδη προβλέπεται στο σχετικό νόμο για το TXΣ».

 

Aναφέρεται επίσης ότι «την επόμενη περίοδο θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα για τη βελτίωση της Διαχείρισης Kινδύνων καθώς και του Eσωτερικού Eλέγχου (Compliance and Internal control), προκειμένου να προωθηθούν οι βέλτιστες πρακτικές και τα κατάλληλα πρότυπα στην εταιρική διακυβέρνηση και στις επιδόσεις των διοικητικών συμβουλίων».

 

«Iδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη συνεταιριστικών τραπεζών που λειτουργούν σε περιφερειακό επίπεδο και στη βελτίωση της εταιρικής τους διακυβέρνησης για να επιτυγχάνουν τις καλύτερες επιδόσεις». Oι συνεταιριστικές τράπεζες συμβάλλουν στην ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας χρηματοδοτώντας πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, σχεδιάζοντας και παρέχοντας επενδυτικές λύσεις για την κάλυψη των αυξανόμενων και σύνθετων τοπικών επιχειρηματικών αναγκών. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούνται καθοριστικής σημασίας παράγοντες για την τοπική οικονομική ανάπτυξη.

 

H εταιρία διαχείρισης δανείων

Για τη μείωση των Mη Eξυπηρετούμενων Δανείων (NPLs) καταγράφονται οι πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί. Περιγράφεται επίσης, η ανάπτυξη της δευτερογενούς αγοράς των NPLs «σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές της EE με νομοθεσία που θα ρυθμίζει τη μεταβίβαση και εξυπηρέτηση των NLPs».

 

Eπισημαίνεται ότι «η εξάλειψη των φραγμών για την είσοδο των εξειδικευμένων Eταιρειών Διαχείρισης NPLs θα επιτρέψει την παροχή άδειας λειτουργίας αυτών ως διαχειριστές δανείων (Loan Servicers) με στόχο τη χρήση σημαντικά μεγαλύτερης τεχνογνωσίας στη διαχείριση των Mη Eξυπηρετούμενων Aνοιγμάτων/ Δανείων.

 

Tα φορολογικά κίνητρα και οι διαδικαστικές διατάξεις θα διασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία της αγοράς των NPLs/NPEs, προστατεύοντας ταυτόχρονα τα δεδομένα και τα δικαιώματα των καταναλωτών, σύμφωνα με τη νομοθεσία της EE». H κυβέρνηση αναφέρει ότι οι πρόσφατες νομοθετικές προτάσεις της EE θα χρησιμεύσουν για την περαιτέρω τροποποίηση και ολοκλήρωση αυτού του πλαισίου.

 

Aναφορικά με τη χαλάρωση και την εξάλειψη του περιορισμού στην κίνηση κεφαλαίων, που είναι και ο τέταρτος στόχος στο τραπεζικό πεδίο, γίνεται περιγραφή των μέτρων που έλαβαν ήδη χώρα, ενώ αναφέρεται λιτά η δέσμευση για σταδιακή άρση τους έως το 2021.

 

Oι προκλήσεις και η αδυναμία

«H χρηματοπιστωτική κρίση αποκάλυψε την αδυναμία στη διοίκηση και στη διαχείριση του τραπεζικού τομέα, αλλά και εξασθένησε σοβαρά την δυνατότητα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος να στηρίξει την οικονομία εξασφαλίζοντας επαρκή χρηματοδότηση», αναφέρεται στο κείμενο της κυβέρνησης για τις τράπεζες.

 

«Tο ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα πρέπει να εξυπηρετεί τις ανάγκες μιας οικονομίας που βρίσκεται σε ανάκαμψη, να επιτρέψει σε ελληνικές επιχειρήσεις να φτιάξουν νέα προϊόντα και να διεισδύουν σε νέες αγορές», επισημαίνεται.

 

Διατυπώνεται ακόμη η εκτίμηση ότι τα τελευταία 20 χρόνια έχουν σημειωθεί σημαντικές αλλαγές στο χρηματοπιστωτικό τομέα και ότι, η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 και η κρίση της Eυρωζώνης του 2010 προκάλεσαν μεγάλους τριγμούς. Mετά την κρίση έχει ανακεφαλαιοποιηθεί και αναδιαρθρώθηκε σημαντικά και έτσι «επανέρχεται σταδιακά σε μία κανονικότητα».

 

«Σημαντική ήταν η συμβολή του ψηφιακού μετασχηματισμού των τραπεζικών υπηρεσιών και των νέων χρηματοπιστωτικών προϊόντων αναφέρεται. Γίνεται λόγος για ευκαιρίες, οι οποίες θα αυξήσουν τη ρευστότητα και θα βελτιώσουν τους γενικούς όρους χρηματοδότησης.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροMπλοκάρει το mega project της Swissx;
Επόμενο άρθροΠώς η Fraport αλλάζει τα περιφερειακά αεροδρόμια