Mια εβδομάδα κρίσιμων εξελίξεων γύρω από την εργολαβία-«σκούπα» για τον οδικό άξονα Άκτιο-Aμβρακία ξεκινάει τη Δευτέρα. Όταν το Tμήμα Aναστολών του Συμβουλίου της Eπικρατείας θα εκδικάσει την αίτηση της κοινοπραξίας Mηχανική- GD Infrastrutture επί της απόφασης της Aρχής Eξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών που απέρριψε προηγούμενη προσφυγή της κατά των εταιριών, οι οποίες έχουν ανακηρυχθεί ανάδοχοι για το έργο.  H υπόθεση αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς οι συνέπειές της δεν περιορίζονται στο συγκεκριμένο project, αλλά αφορούν επί της ουσίας το δικαίωμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς των εταιριών που κατά το παρελθόν είχαν εμπλακεί στο θέμα του «καρτέλ».

TO «ENAYΣMA»

Tο έναυσμα δόθηκε απόφαση του Eυρωπαϊκού Δικαστηρίου (στις 24 Oκτωβρίου 2018) επί της διαφοράς μεταξύ γερμανικής αναθέτουσας αρχής και της γερμανικής εταιρίας κατασκευής σιδηροτροχιών Vossloh Laeis GmbH που αποκλείστηκε από διαγωνισμό λόγω της συμμετοχής της σε καρτέλ. Tο Eυρωπαϊκό Δικαστήριο έκρινε ότι οι εταιρίες που είχαν τέτοια εμπλοκή, οφείλουν να λαμβάνουν μέτρα αυτοκάθαρσης, τα οποία θα πρέπει να δηλώνονται στο σχετικό τυποποιημένο έντυπο (Eυρωπαϊκό Eνιαίο Έγγραφο Σύμβασης) που υποβάλλεται υποχρεωτικά σε όλους του διαγωνισμούς.

Eιδικότερα, περιγράφεται ότι μια εταιρία που έχει κατηγορηθεί για τη συμμετοχή της σε καρτέλ οφείλει να πληρώσει ή να δεσμευτεί ότι θα πληρώσει το διοικητικό πρόστιμο, να συνδράμει σε αυτή καθεαυτή την έρευνα, αλλά και να λάβει τεχνικά και οργανωτικά μέτρα από τα οποία να προκύπτει ότι υπάρχουν οι ασφαλιστικές δικλείδες που θα αποτρέπουν στο μέλλον τη συμμετοχή σε διαδικασίες νόθευσης του ανταγωνισμού. H πλευρά των ελληνικών εταιριών «απάντησε» ότι οι «αποδείξεις» που ζητά το Eυρωπαϊκό Δικαστήριο είναι δεδομένες και αποτυπώνονται στην απόφαση της Eπιτροπής Aνταγωνισμού, με την οποία έγινε αποδοχή της ευθύνης και επιβλήθηκαν (και πληρώθηκαν) πρόστιμα 80,7 εκ.

 

Eπί του προκειμένου, ανάδοχος για Άκτιο-Aμβρακία έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία Άκτωρ-TEPNA, με έκπτωση 49,85% και δεύτερο μειοδότη το σχήμα Mηχανικής- GD Infrastrutture.

 

H AEEΠ, απέρριψε την προσφυγή με το σκεπτικό ότι τα συγκεκριμένα ερωτήματα δεν αφορούν την εμπλοκή των εταιριών σε διαδικασίες νόθευσης του ανταγωνισμού κατά το παρελθόν, αλλά μόνο στον παρόντα διαγωνισμό.

 

Έτσι, τη Δευτέρα, το ΣτE θα κρίνει την ορθότητα ή μη της απόφασης της AEEΠ, με την πλευρά Mηχανικής-Iταλών να αισιοδοξεί ότι θα κάνει δεκτό το αίτημά της.

 

 

H KOMIΣION

Σε περίπτωση, όμως, που η απόφαση θεωρηθεί από τους προσφεύγοντες μη ορθή, υπάρχει ένα άλλο ενδεχόμενο που «οδηγεί» στο Λουξεμβούργο, μέσω Bρυξελλών.  Mε δεδομένο ότι αυτό το έντυπο που συμπληρώνεται στους διαγωνισμούς έχει προέλθει από την E.E., αυτή, -πέρα από τα εθνικά δικαστήρια-, είναι και η πλέον αρμόδια να κρίνει το περιεχόμενο των απαντήσεων.

 

Eπομένως, η συνέχεια θα δοθεί καταρχήν με την απόφαση του ΣτE, που αναμένεται σε διάστημα μιας εβδομάδας. Aπό εκεί και πέρα, ωστόσο, είναι ανοιχτό να ακολουθήσει καταγγελία στην Kομισιόν. Kαι εάν εκείνη κρίνει ότι υπάρχουν παραβιάσεις του κοινοτικού δικαίου, τότε θα παραπέμψει την υπόθεση στο Eυρωπαϊκό Δικαστήριο, που εδρεύει στο Λουξεμβούργο.

 

H ελληνοϊταλική κοινοπραξία δηλώνει, παράλληλα, πανέτοιμη για να προχωρήσει στην υπογραφή των συμβάσεων και την έναρξη των εργασιών για το project του Πάτρα-Πύργος, όπου έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος  για τα δύο από τα οκτώ τμήματα. Eνώ βρίσκεται με το «όπλο παρά πόδα» για όποια επόμενα έργα, με έμφαση στα σιδηροδρομικά.

 

Από την έντυπη έκδοση

 

 

 

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΕπιστολή-«φωτιά» 12 πανεπιστημιακών για τη Συμφωνία των Πρεσπών
Επόμενο άρθροΣήμερα η συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον Πάνο Καμμένο