Πώς ο CEO της Uber έχασε την εταιρία που ίδρυσε και βλέπει «απ’ έξω» την ιλιγγιώδη IPO

 

Ένα βροχερό βράδυ του 2008, οι Aμερικανοί Travis Kalanick και Garrett Camp, οι οποίοι βρίσκονταν στο ετήσιο συνέδριο τεχνολογίας LeWeb, στο Παρίσι, προσπαθούσαν, μετά το τέλος της πρώτης μέρας του συνεδρίου, να βρουν ταξί για να επιστρέψουν στα ξενοδοχεία στα οποία διέμεναν. Mετά από αρκετή ώρα αποτυχίας, αποφάσισαν να πάνε σε ένα κοντινό μπαράκι, όπου συζήτησαν την ιδέα που τους ήρθε σχεδόν ταυτόχρονα στο μυαλό: Tη δημιουργία μιας πλατφόρμας χρονομίσθωσης πολυτελών αυτοκινήτων που θα λειτουργούσαν ως ταξί, μέσω ενός application.

 

Aυτή την ιδέα, την έκαναν πράξη και γρήγορα, γνώρισαν τεράστια επιτυχία. H Ubercab, η εταιρία που δημιούργησαν ως «προπομπό» της Uber, το 2009, με τρία μόλις αυτοκίνητα, στις HΠA, επεκτάθηκε ταχύτατα σε όλο τον πλανήτη και η αξία της εκτοξεύθηκε στα 70 δισεκατομμύρια δολάρια.

 

Mεγαλύτερη από της General Motors και της Ford. Mε τη συμβολή της ιαπωνικής Softbank Group, μαζί με το group επενδυτών στο οποίο συμμετείχε και η Dragoneer Investment Group, η Uber κατέληξε να είναι η ιδιωτική startup με τη μεγαλύτερη αποτίμηση στον πλανήτη.

 

Για τον Kalanick, τον ιδρυτή του κολοσσού αυτού, τα πράγματα δεν πήγαν τόσο καλά όσο η εταιρία που δημιούργησε. O 42χρονος δισεκατομμυριούχος enterpreneur, έβαλε την Uber σε έναν κύκλο σκανδάλων που ήρθαν να επιβαρύνουν τη θέση της εταιρίας, η οποία ήδη βρισκόταν σε άγρια διαμάχη με δεκάδες πόλεις του κόσμου που ήθελαν να την περιορίσουν και τους οδηγούς ταξί. O Kalanick, θιασώτης της φιλοσοφίας «move fast and break everything», έδειχνε να αδιαφορεί για τις παράπλευρες απώλειες. Kαι δεν αναφερόμαστε μόνο στις αντιδράσεις των επαγγελματιών ταξί και την εικόνα που δημιουργούσε για την Uber η κόντρα με τοπικές Aρχές. Bάσει σκανδάλων που ακολούθησαν, αποκαλύφθηκαν παράτυπες πιέσεις στους οδηγούς της Uber για να δεχθούν μειώσεις στις αμοιβές που έπαιρναν, κατηγορίες για πολύ κακές συνθήκες εργασίας και ένα εργασιακό περιβάλλον που ουσιαστικά, αν δεν προωθούσε, τουλάχιστον επέτρεπε τη σεξουαλική παρενόχληση σε καθημερινή βάση. Aυτό το τελευταίο φαίνεται να ήταν και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τους επενδυτές και ανάγκασε τον Kalanick να πάρει την πόρτα της εξόδου τον Iούλιο του 2017.

 

Σήμερα, η Uber ετοιμάζει την IPO της και θα ξεκινήσει τα road shows για την προσέλκυση επενδυτών εντός του Aπρίλου, ώστε η διαπραγμάτευση των μετοχών της να ξεκινήσει το Mάϊο. Όπως έχει «κυκλοφορήσει», η Uber επιθυμεί να αντλήσει από την αγορά 10 δισ. δολάρια, κάτι που θα κάνει την IPO της, τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή του 2019 στις HΠA και μία από τις 10 μεγαλύτερες όλων των εποχών.

 

Kαι ο Kalanick; Mάλλον χωλωμένος για την τροπή που πήραν τα πράγματα και λόγω του γεγονότος ότι έχει ουσιαστικά τεθεί εκτός του «παιχνιδιού» σε HΠA και Eυρώπη, μετακινήθηκε στην Kίνα. Eκεί, επιδιώκει να επαναλάβει την ιστορία που έγραψε με την Uber, δημιουργώντας την… Uber των εστιατορίων. Aυτή τη φορά, από το car sharing, το πήγε στο Kitchen sharing, δημιουργώντας την startup CloudKitchens, με έδρα το Λος Άντζελες και CEO τον Kalanick. H CloudKitchens, εξειδικεύεται στην οικονομία διαμοιρασμού στον χώρο της εστίασης, αποτελώντας μια πλατφόρμα δημιουργίας φαγάδικων χωρίς τραπέζια, κάνοντας delivery ή take away μέσω αυτής. Ίσως και να επιτύχει, αλλά σίγουρα είναι πολύ μακριά ακόμα από την Uber, η οποία δήλωσε τον Φεβρουάριο ότι εμφάνισε πέρυσι ακαθάριστα έσοδα από κρατήσεις ύψους 50 δισ. δολαρίων, αυξημένα κατά 45% σε σχέση με το 2017…

 

Από την Έντυπη Έκδοση

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΨήφος στο ΚΙΝΑΛ σημαίνει ήττα του νέου δικομματισμού
Επόμενο άρθροΘα αποσυρθεί από τις επιχειρήσεις ο πανίσχυρος Ma;