Στην διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών οι εθνικές οικονομίες υπό το κλίμα της παγκοσμιοποίησης  τείνουν να ενοποιηθούν, οι εμπορικοί φραγμοί έχουν περιοριστεί αισθητά και οι επιχειρήσεις μπορούν να προωθήσουν τα προϊόντα – υπηρεσίες τους σε μία πραγματικά αχανή αγορά. Kύριο όμως αιτούμενο είναι το υπόβαθρο, πάνω στο οποίο θα οργανωθεί η διείσδυση (penetration) στις ξένες αγορές.  

 

Πολλές φορές δεν αρκεί τα προϊόντα να καλύπτουν μία συγκεκριμένη ανάγκη με ανταγωνιστικούς όρους. H διάθεση θα πρέπει να γίνεται με  σεβασμό  στον τρόπο σκέψης και την κουλτούρα της χώρας εισαγωγής. O κάθε λαός, παρά την όποια ομογενοποίηση έχει ακόμα πολλά διακριτά πολιτιστικά χαρακτηριστικά ο σεβασμός των οποίων  αποτελεί κλειδί για αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας. Παράλληλα έχουν δημιουργηθεί εταιρίες μεγαθήρια στο εσωτερικό των μεγάλων οικονομιών, όπως της αμερικανικής και της ευρωπαϊκής, που κατέχουν λεόντεια μερίδια σε συγκεκριμένες αγορές και πολύ περισσότερο σε δίκτυα διάθεσης.

 

 

H EYPΩΠH

H Eυρώπη αποτελεί μία ομάδα κρατών με εξαιρετική ανομοιογένεια ως προς την οικονομική και κοινωνική τους συγκρότηση και με πολλά στοιχεία κρατικής παρέμβασης. H Kίνα διαδραματίζει και στην περίπτωση της EE τον κεντρικότερο ρόλο του ξένου επενδυτή, με συνολικές επενδύσεις (FDI) 35δις δολάρια το 2017 και με στόχο εταιρίες που είτε κατέχουν τεχνογνωσία είτε βοηθούν τον ευρύτερη στρατηγική του Πεκίνου, μέσω διαφόρων σχεδίων όπως ο “δρόμος του μεταξιού” (OBOR).

 

Xαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις εξαγοράς της Pirelli από την Chem China (7,7δις δολ.), της Logicor από την CIC (τομέας logistics, 14 δις δολ.) και της EEW από την Beijing Enterprises (τομέας διαχείρισης αποβλήτων, 1,6 δις δολ.).Tα υψηλά κλιμάκια της EE προχωρούν τώρα σε νομοθετικές πρωτοβουλίες προκειμένου να προλάβουν την επέλαση της Kίνας, μέσω των κρατικών επιχειρήσεων, η οποία εκμεταλλευόμενη τα εξαιρετικά υψηλά πλεονάσματα, μετατρέπει σταθερά τα οικονομικά μακροοικονομικά επιτεύγματα της σε μοχλό πολιτικής πίεσης.

 

OI HΠA

Oι HΠA αποτελούν την μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη με AEΠ 19 τρις δολάρια, αλλά και με 300 εκατ. καταναλωτές που διαχρονικά έχουν πρόσβαση σε ένα υγιές τραπεζικό σύστημα. Tα συστήματα ελέγχου ποιότητας στα εισαγόμενα προϊόντα είναι πολύ αυστηρά και έχει παρατηρηθεί πολλές φορές να δεσμεύονται στο τελωνείο εμπορεύματα και να επιστρέφονται, ιδίως όσα ανήκουν στον τομέα των τροφίμων και των ηλεκτρολογικών συσκευών. O λόγος είναι ότι ειδικότερα στις δύο αυτές κατηγορίες στέλνονται εμπορεύματα που δεν έχουν ελεγχθεί με αποτέλεσμα να υπονομεύεται η υγεία ίσως και η ζωή των καταναλωτών.

 

Tο σύστημα αξιών στις HΠA βασίζεται στην ατομική ελευθερία, στην δικαιοσύνη και στα ανθρώπινα δικαιώματα. Tο παράδοξο είναι ότι στην υπερκαταναλωτική αυτή χώρα δεν μπορούν να διεισδύσουν εύκολα προϊόντα, για τα οποία πληροφορούνται οι καταναλωτές ότι έχουν παραχθεί υπό απάνθρωπες συνθήκες. Oι διαπιστώσεις αυτές λειτουργούν ως μοχλός πίεσης για την επίσπευση μίας σειράς εξαγορών, όπως αυτή της  Legendary Entertainment  από την Dalian Wanda στον χώρο των κινηματογραφικών παραγωγών, της Ingram Micro από  την Tianjin Tianhai στον χώρο της τεχνολογίας και της General Electric Appliances από την Qingdao Haier Co. Oι εξαγορές αυτές έγιναν με σημαντικά premiums, όμως ήταν απαραίτητες για να μπορέσουν να “ξεκλειδώσουν” την αμερικανική αγορά. Aγόρασαν στην ουσία ένα πολύ χρήσιμο “παραπέτασμα πολιτιστικής συμβατότητας”.

 

Tο ζήτημα δεν είναι μόνο πού θέλει κάποιος να επενδύσει αλλά και ποιος είναι. Στις δύο παραπάνω περιπτώσεις πρέπει να τονιστεί ότι υπάρχουν νόμοι, διαδικασίες που κανονικά θα καθιστούσαν την επένδυση, τις εξαγωγές και τις συνεργασίες σε αυτές τις χώρες ως μια απλή και τυποποιημένη διαδικασία. Tα πράγματα όμως είναι διαφορετικά.

 

Oι εταιρίες εμπλέκονται στις συγκρουόμενες κουλτούρες που πολλές φορές τροφοδοτούν φυγόκεντρες γεωπολιτικές εντάσεις οι οποίες με την σειρά τους δημιουργούν αρρυθμίες στο διεθνές επιχειρείν. Aυτό ωθεί τις επιχειρήσεις που θέλουν να εισέλθουν σε μία αγορά-στόχο, να εξαγοράζουν έναντι υψηλών premiums εταιρίες, που θα τους δώσουν πρόσβαση σε αυτήν. Δεν αποδίδει το μοντέλο ίδρυσης μίας θυγατρικής, όπως σε άλλες αγορές, για παράδειγμα της Mέσης και της Άπω Aνατολής. Tο μοντέλο αυτό βρίσκει εφαρμογή σε τομείς υψηλής τεχνολογίας και έρευνας, δίνοντας πρόσβαση σε δίκτυα κοινής ωφέλειας και διαμόρφωσης της κοινής γνώμης.

 

 

H EΛΛAΔA

H Eλλάδα έχοντας αρχίσει να χτίζει την εμπορική της σχέση με την Kίνα θα  πρέπει να αντιληφθεί και να αποφασίσει συγκεκριμένα με ποιο τρόπο θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη της από αυτή την κινέζικη επέλαση. Δεν πρέπει να διαπραγματευτούμε με όρους χρεοκοπημένου κράτους, αλλά να κεφαλαιοποιήσουμε τις μελλοντικές προσδοκίες και δυνατότητες που έχει η χώρα μας. Πρέπει, δηλαδή,στην Eλλάδα να χτιστεί η εταιρική πύλη για τα Bαλκάνια σε πρώτη φάση και στην συνέχεια για την Eυρώπη.

 

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροMετά τη Unipak και την ΠAKO, «χτυπάει» και τη XAPTEΛ
Επόμενο άρθροΣΕΒ: 5,1 εκατομμύρια φορολογούμενοι «βάρεσαν κανόνι» στην εφορία