Της Τριανταφυλλιάς Γαροφαλάκη*

Η εκδήλωση της νόσου του κορωνοϊού  (COVID-19) μπορεί να είναι αγχωτική για τους ανθρώπους. Ο φόβος και το άγχος για μια ασθένεια μπορεί να είναι συντριπτικά συναισθήματα και να προκαλέσουν έντονες αντιδράσεις σε ενήλικες και παιδιά.. Ο τρόπος που αντιδράτε στο στρες,  μπορεί να εξαρτάται από την προσωπικότητά σας, τα βιώματα που σας κάνουν διαφορετικούς από τους άλλους ανθρώπους και την κοινότητα στην οποία ζείτε.

Οι άνθρωποι που ενδέχεται να πιεστούν περισσότερο από τις καταστάσεις είναι:

-Οι ηλικιωμένοι και τα άτομα με χρόνιες ασθένειες που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο από τον ιό COVID-19.

-Τα παιδιά και οι έφηβοι.

-Το υγειονομικό προσωπικό.

-Άτομα που έχουν ψυχικές παθήσεις,

-Οι χρήστες ουσιών

Κατά τη διάρκεια μιας ιογενούς λοίμωξης μπορεί να βιώσετε:

-Φόβο και ανησυχία για τη δική σας υγεία και την υγεία των αγαπημένων σας.

-Αλλαγές στον ύπνο ή στις καταναλωτικές συνήθειες.

-Δυσκολία στην προσοχή ή τη συγκέντρωση.

-Επιδείνωση χρόνιων προβλημάτων υγείας.

-Αυξημένη χρήση αλκοόλ, καπνού ή άλλων ουσιών.

-Τα άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας πρέπει να συνεχίσουν τη θεραπεία τους και να μάθουν να αναγνωρίζουν τυχόν υποτροπή.

Πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να υποστηρίξετε τον εαυτό σας

-Η φροντίδα του εαυτού σας, των φίλων σας και της οικογένειάς σας μπορεί να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε το άγχος. Επικοινωνήστε τακτικά μαζί τους και αποφύγετε συζητήσεις για αγχωτικά ζητήματα.

-Κάντε διαλείμματα από την παρακολούθηση, την ανάγνωση ή την ακρόαση ειδήσεων, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης. Η συνεχής επανάληψη αρνητικών ειδήσεων μπορεί να είναι πολύ επιβαρυντική.

-Φροντίστε το σώμα σας. Πάρτε βαθιές αναπνοές, κάντε ασκήσεις στρέτσινγκ ή διαλογιστείτε.

-Προσπαθήστε να τρώτε υγιεινά, ισορροπημένα γεύματα, να γυμνάζεστε τακτικά, να έχετε καλό ύπνο και να αποφεύγετε το αλκοόλ και την χρήση ουσιών.

-Ασχοληθείτε με ευχάριστες δραστηριότητες που να περιλαμβάνουν και άλλα άτομα της οικογένειάς σας, όπως να παίξετε επιτραπέζια παιχνίδια.

-Συνδεθείτε με άλλους, μιλήστε με ανθρώπους που εμπιστεύεστε, για τις ανησυχίες σας και για το πώς νιώθετε.

-Μιλήστε με ένα ειδικό ψυχικής υγείας εάν το στρες παρεμποδίζει τις καθημερινές σας δραστηριότητες για αρκετές ημέρες στη σειρά.

Οδηγίες για τους γονείς

Τα παιδιά και οι έφηβοι αντιδρούν σε αυτό που βλέπουν από τους ενήλικες. Όταν οι γονείς μιλούν για τον COVID-19 ήρεμα και με αυτοπεποίθηση, μπορούν να είναι πολύ υποστηρικτικοί προς τα παιδιά τους. Δεν ανταποκρίνονται όλα τα παιδιά και οι έφηβοι με τον ίδιο τρόπο στο στρες.

Υπάρχουν ορισμένες αλλαγές που πρέπει να προσέξετε:

-Υπερβολικό κλάμα ή ευερεθιστότητα στα μικρότερα παιδιά

-Παλινδρόμηση σε στάδια που είχε ξεπεράσει (για παράδειγμα, να ζητούν πιπίλα ή πάνα)

-Υπερβολική ανησυχία ή θλίψη

-Ανθυγιεινές συνήθειες φαγητού ή ύπνου.

-Ευερεθιστότητα και προκλητικές συμπεριφορές σε εφήβους.

-Δυσκολία στην συγκέντρωση και διάσπαση προσοχής.

-Αποφυγή δραστηριοτήτων που απολάμβαναν στο παρελθόν

-Ανεξήγητοι πονοκέφαλοι ή σωματικοί πόνοι.

-Χρήση αλκοόλ, καπνού ή άλλων ουσιών.

Οι συνέπειες της απομόνωσης στην ψυχική υγεία δεν πρέπει να μας εμποδίσουν να μείνουμε σπίτι. Είναι σημαντικό να ακολουθήσουμε τις οδηγίες των ειδικών για την καταπολέμηση της ιογενούς λοίμωξης από τον COVID-19.  Σε περιόδους απομόνωσης, μπορούμε να υποστηρίξουμε ο ένας τον άλλο ακόμη και από μακριά.

Αν μπορείς να σώσεις τον κόσμο, μένοντας σπίτι, ΑΠΛΑ ΚΑΝΤΟ!

*Παιδοψυχίατρος-Ψυχοθεραπεύτρια, τηλ. 210 5759476, 6936132016

www.garofalakid.gr

Περισσότερα Εδω