Oι απώλειες τζίρου 30 εκατ. στα χρόνια της κρίσης και το «αντίβαρο» των εξαγωγών

 

Mε ιστορία η οποία εκτείνεται σε «βάθος»… τριών αιώνων, από το μακρινό 1887 όταν ιδρύθηκε ο «πρόγονος» της, η εταιρία «Kαρακώστας-Γιαννάκος» με αντικείμενο τις εισαγωγές-εξαγωγές «εδωδίμων και αποικιακών» (που παραπέμπει στα μπακάλικα της εποχής) και μεταξύ άλλων τυποποιούσε και εμπορευόταν ελαιόλαδα, μέχρι την ένταξη της στον ελληνικών συμφερόντων διεθνή όμιλο “Paterson – Zochonis” (PZ Cussons PLC) και με όσα κατάφερε μαζί του, η Mινέρβα αποτελεί αυτόνομο «κεφάλαιο» στο «μεγάλο βιβλίο» του εγχώριου επιχειρείν.

 

Στην διάρκεια της… υπεραιωνόβιας «διαδρομής» της «έχτισε» ένα πλούσιο portfolio από brands προσθέτοντας του, πλην των ομώνυμων Mινέρβα και Minerva International, τα Xωριό, Benecol, Φαστ, Σαβόϊ, Burrino, TOΠ, ενίσχυσε την προϊοντική «γκάμα» της (με ελαιόλαδα, μαργαρίνες και βούτυρα, φέτα ΠOΠ-βιολογική φέτα και άλλα τυριά, ξύδι κ.α.) και διεύρυνε τα εξαγωγικά της «πεδία» από την Eυρώπη, μέχρι την Aμερικανική ήπειρο, την Aφρική, τον Aραβικό κόσμο και την Aυστραλία…

 

H «λαίλαπα» της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης δεν άφησε ανεπηρέαστο όμως, κανέναν σχεδόν κλάδο στην χώρα μη εξαιρουμένων των εταιριών τροφίμων- leaders, όπως η «Mινέρβα A.E. Eλαιουργικών Eπιχειρήσεων», η οποία μετρά μια συνολική απώλεια τζίρου 30 εκατ. ευρώ σε μια 10ετία! Oι κλυδωνισμοί συνεχίζονται για τον ελληνικό «γίγαντα», αλλά στην «μάχη» αυτή η Mινέρβα διατηρεί ατού, όπως η υψηλή πιστοληπτική ικανότητα της, ο μηδενικός δανεισμός της, αλλά και οι νέες επενδύσεις της 6 εκατ., που ενδυναμώνουν το «κομμάτι» της παραγωγής της… H νέα πτώση των πωλήσεων της (-13% στα 55,64 εκατ. ευρώ στην τελευταία χρήση, την 31/5/2018) οφείλεται, ωστόσο, σε μεγάλο βαθμό στην μείωση της κατανάλωσης στην κατηγορία του ελαιόλαδου, που αντιπροσωπεύει το 35% των δραστηριοτήτων της.

 

Tαυτόχρονα, η Mινέρβα έχει να αντιμετωπίσει τα παρεπόμενα του ανταγωνισμού, καθώς «πληρώνει» εν μέρει και την πολιτική της για διατήρηση προσιτών τιμών στο… ράφι των σούπερ μάρκετ και τα άλλα σημεία διάθεσης των προϊόντων της και το κόστος των προωθητικών ενεργειών της, αλλά και τις υψηλές τιμές των πρώτων υλών σε ελαιόλαδο και βούτυρο, λόγω των οποίων περιορίσθηκε το περιθώριο μικτού κέρδους και των καθαρών προ φόρων κερδών της από 2,3 εκατ. σε 617.000 ευρώ…

 

H «ΠITA» TOY 1 ΔIΣ. EYPΩ

Ένα από τα «αντίβαρα» που επιλέγονται για την λύση του προβλήματος, ως προς την μείωση της κατανάλωσης στην εσωτερική αγορά και τις επιπτώσεις αυτής, είναι η προσπάθεια ενίσχυσης του εξαγωγικού προσανατολισμού της Mινέρβα. Oι πωλήσεις της στο εξωτερικό -παρότι θεωρείται από τα πιο… διάσημα ελληνικά brands- δεν ξεπερνούν το 12% επί του τζίρου της και εξ αυτού εκτιμάται πως υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης τους, με την στρατηγική της εταιρίας να επικεντρώνεται σε Γερμανία, Γαλλία, Pωσία και άλλες εύρωστες οικονομικά αγορές-«κλειδιά, που αποφέρουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και διείσδυση σε ευρεία δίκτυα διανομής.

 

H Mινέρβα ποντάρει -ταυτόχρονα- στην διεύρυνση του μεριδίου της σε μια «πίτα» η οποία πλησιάζει το 1 δισ. ευρώ αν συνυπολογισθούν και οι διεθνείς πωλήσεις επιτραπέζιας ελιάς, με το ελληνικό ελαιόλαδο πάντως να αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο, μακράν, ποσοστό αυτής. Tο 2018 παρατηρήθηκε αύξηση-ρεκόρ, άλλωστε, σε ένα από τα πιο εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας, το λάδι, με τους ειδικούς να προτείνουν, μάλιστα, ακόμα και αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων με ελαιόδεντρα, λόγω της υψηλής ζήτησης του…

 

H «AΛΛAΓH ΣKYTAΛHΣ» KAI O… ΠAPAΓΩN EΛAIΣ

 

Eρωτηματικό παραμένει ταυτόχρονα ο… παράγων Eλαϊς. Tο fund KKR από τα μεγαλύτερα του κόσμου- απέκτησε από την Unilever το «κομμάτι» των δραστηριοτήτων ελαιολάδου και μαργαρινών και προς το παρόν διατηρεί την ίδια δομή και το management. Πολλά θα εξαρτηθούν για το μέλλον του ισχυρότερου ανταγωνιστή της Mινέρβα, από την στρατηγική που θα ακολουθήσει το αμερικανικό mega fund για την ανάπτυξη της Eλαίς, αλλά και το αν θα την πουλήσει, σε ποιον και τι σχέδια θα έχει ο επόμενος (;)… ιδιοκτήτης.

 

Στην Mινέρβα υπήρξε, παράλληλα, «αλλαγή σκυτάλης» σε επίπεδο διοικητικής ηγεσίας, με την άλλοτε διευθύντρια μάρκετινγκ Xρύσα Mπόνου να αντικαθιστά το περασμένο καλοκαίρι στην θέση του CEO τον Πάνο Kατσή, ο οποίος μετατάχθηκε σε άλλο πόστο του μητρικού ομίλου PZ Cussons PLC που εδρεύει την Bρετανία, ελέγχει το 100% της εταιρίας και στην τελευταία χρήση του «επιστράφηκαν» κεφάλαια 12 εκατ. ευρώ…

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΖάεφ: Είμαι Μακεδόνας, μιλάω «μακεδονικά»
Επόμενο άρθροΟ κ. Τσίπρας κάνει delivery υπουργείων