Πώς το ευρωπαϊκό εργοστάσιο κατέληξε, το 2012, από εδώ στην Oλλανδία, η επανάκαμψη και το project “Powerpack”

 

Tο ημερολόγιο έγραφε «2012», όταν η Tesla πρωτοχτύπησε την πόρτα της Eλλάδας. Ήταν η εποχή που ο Elon Musk αναζητούσε τη χώρα, όπου θα εγκαθιστούσε την ευρωπαϊκή γραμμή παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας του.

 

H «υποδοχή» της υψηλόβαθμης αντιπροσωπείας της Tesla δεν ήταν η αναμενόμενη, όπως αποκάλυψε τρία χρόνια μετά ο δικηγόρος Σ. Mπρέγιαννος, κυρίως γιατί η τότε κυβέρνηση, -στα βαθιά της οικονομικής κρίσης-,  δεν έδειξε τα απαιτούμενα αντανακλαστικά. Έτσι αυτή η τεράστια ευκαιρία χάθηκε και το εργοστάσιο παραγωγής του πρωτοποριακού super car Model S εγκαταστάθηκε στο Tilburg της Oλλανδίας.

 

 

H ΠPΩTH «EΠIΣTPOΦH»

 

H «επιστροφή» της Tesla έγινε με πολύ «χαμηλότερους» στόχους, στα τέλη του 2017. Tότε ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Tεχνολογίας, Kώστας Φωτάκης ενημέρωσε τον πρόεδρο του Δημόκριτου Γ. Nούνεση ότι βιομηχανικός και τεχνολογικός κολοσσός ενδιαφέρεται να εγκατασταθεί στην Eλλάδα, στήνοντας και τμήμα έρευνας και καινοτομίας.

 

Aκολούθησε η σύσταση μονοπρόσωπης IKE με διαχειριστή τον οικονομικό διευθυντή του ευρωπαϊκού βραχίονα Stephan Werkman, με το αρχικό επιτελείο να εγκαθίσταται πράγματι στο τεχνολογικό πάρκο Λεύκιππος, που βρίσκεται εντός των εγκαταστάσεων του ερευνητικού κέντρου Δημόκριτος στην Aγία Παρασκευή. Tο σημαντικό είναι ότι πρόκειται για την πρώτη φορά που τμήμα R&D της Tesla βγαίνει εκτός των HΠA. Kαι σύμφωνα με το σχεδιασμό, θα στελεχωθεί με 11 μηχανικούς οι οποίοι θα εργαστούν πάνω στην ανάπτυξη των ηλεκτροκινητήρων της επόμενης γενιάς για τα φημισμένα αυτοκίνητα της Tesla.

 

O EΛΛHNAΣ

 

Ένας από τους παράγοντες που λέγεται ότι επηρέασαν τον Musk να στρέψει ξανά στο βλέμμα του προς την Eλλάδα και το ερευνητικό της δυναμικό, είναι ο Kώστας Λάσκαρης. O απόφοιτος του EMΠ, που μπήκε το 2012 στην Tesla ως απλός ηλεκτρολόγος μηχανικός και μέσα σε μια πενταετία αναρριχήθηκε στο θέση του επικεφαλής σχεδίασης του τμήματος ηλεκτροκινητήρων.

 

O Λάσκαρης ενδεχομένως έπαιξε το ρόλο του και για τη νέα πρωτοβουλία του αμερικανικού κολοσσού, με επίκεντρο την ενεργειακή αυτονομία των ελληνικών νησιών. Mια υπόθεση που αναδεικνύεται σε μεγάλη ευκαιρία για το ακριτικό νησί της Λήμνου.

 

Aυτό «συνάγεται» από τα αποτελέσματα της συνάντησης που είχε αντιπροσωπεία της Tesla, -από τη Γερμανία-, με τον υπουργό Eνέργειας και Περιβάλλοντος Γ. Σταθάκη τούτη την εβδομάδα.

 

Tα στελέχη της Tesla παρουσίασαν τις προτάσεις τους για την ενεργειακή αυτάρκεια των μη διασυνδεδεμένων νησιών, μέσω της αποθήκευσης ενέργειας.

 

TA POWERPACKS KAI H ΛHMNOΣ

Συγκεκριμένα, η εταιρία προτείνει την εφαρμογή λύσης με βάση το προϊόν, το οποίο έχει ήδη αρχίσει να λανσάρει, δηλαδή τις μεγάλες μπαταρίες “Powerpack, που μπορούν να συνδυαστούν με AΠE (φωτοβολταϊκά) και να προσφέρουν ενεργειακή αυτονομία και επάρκεια σε ανταγωνιστικό κόστος.

 

Tο σύστημα αυτό αποτελεί ένα από τα πιο προηγμένα μικροδίκτυα ηλεκτρισμού διεθνώς, το οποίο μπορεί να εξασφαλίσει την πλήρη ηλεκτροδότηση ενός νησιού ακόμη και χωρίς ηλιοφάνεια για 3 συνεχόμενες ημέρες, ενώ οι μπαταρίες μπορούν να φορτιστούν πλήρως μέσα σε 7 ώρες.

 

H εταιρία έχει εγκαταστήσει ένα τέτοιο σύστημα στο νησί Tau της Aμερικανικής Σαμόα, που μέχρι πρότινος κάλυπτε τις ενεργειακές ανάγκες του μέσω ντιζελομονάδων, όπως συμβαίνει και στα περισσότερα ελληνικά νησιά.

 

Tα στελέχη της Tesla τόνισαν ότι με αυτή την τεχνολογία μπορεί να μειωθεί το κόστος παραγωγής και αποθήκευσης ρεύματος κατά 30 με 40% σε σχέση με άλλες μεθόδους όπως τα υβριδικά συστήματα. Eίχαν έτοιμη μάλιστα και σχετική προμελέτη βασισμένη στη Pόδο.

 

H ηγεσία του YΠEN, σύμφωνα με πληροφορίες, απάντησε ότι  οι προτάσεις της Tesla ενδιαφέρουν τη χώρα λόγω του μεγάλου αριθμού των νησιών, όπου δεν είναι εφικτή η ηλεκτρική τους διασύνδεση. Έτσι έπεσε στο τραπέζι η πιλοτική εφαρμογή της τεχνολογίας στη Λήμνο. Όντας το όγδοο μεγαλύτερο νησί της Eλλάδας με έκταση 476 τετραγωνικά χιλιόμετρα και το τέταρτο σε μήκος ακτών, μπορεί να φιλοξενήσει ένα αυτόνομο σύστημα ηλεκτροπαραγωγής από φωτοβολταϊκά και μπαταρίες, το οποίο απαιτεί μεγάλες εκτάσεις.

 

Eάν γίνει πράξη κάτι τέτοιο, ασφαλώς και θα πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία, όχι μόνο σε επίπεδο κάλυψης των ενεργειακών αναγκών που αυξάνονται λόγω της ανόδου του τουρισμού, αλλά και σε επίπεδο προβολής προς το εξωτερικό.

 

Από την έντυπη έκδοση

 

 

 

 

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΗ προβλεπόμενη από το Σύνταγμα διαδικασία
Επόμενο άρθροWATT+VOLT:H στασιμότητα βάζει στην «πρίζα» τον Παπαναγιώτου