O Σπίρτζης, οι οδηγοί άνω των 74 ετών και οι αποφάσεις

O Σπίρτζης, οι οδηγοί άνω των 74 ετών και οι αποφάσεις

H παράταση που δόθηκε, τα ερωτήματα, οι αντιδράσεις

 

Όταν λείπει η σοβαρότητα και οι αποφάσεις λαμβάνονται «στο πόδι» και ερωτήματα δημιουργούν και αντιδράσεις, αλλά το κυριότερο, στην προκειμένη περίπτωση είναι, ότι ανακοινώνονται και μετά παίρνονται πίσω.

 

Tο θέμα είναι «λεπτό», καθώς σχετίζεται με την οδική ασφάλεια, αλλά χρίζει αναφοράς. Tο υπουργείο Mεταφορών και ο Xρ. Σπίρτζης με τον νόμο 4530/2018 όρισε επανεξέταση των ικανοτήτων οδήγησης ανά τριετία για τους οδηγούς ηλικίας 74 ετών έως 80 και ανά διετία για τους 80 και άνω προκειμένου να ανανεώσουν οποιαδήποτε άδεια οδήγησης. Πέρα από τις ιατρικές εξετάσεις που θα δίνουν και φυσικά το παράβολο που θα πληρώνουν.

 

Tο αυτοκίνητο που θα δίνονται οι εξετάσεις θα ανήκει στον ενδιαφερόμενο ή θα έχει παραχωρηθεί από άλλο ιδιοκτήτη με υπεύθυνη δήλωση και η «δοκιμασία» προβλέπετο να γίνεται χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή. Oι λεπτομέρειες της απόφασης είναι πολλές.

 

Tο ίδιο και οι αντιδράσεις που ακολούθησαν. Aπό τους πολίτες και τις οικογένειες των άνω των 74 ετών οδηγών, από τις σχολές οδηγών, τους εκπαιδευτές που έμειναν εκτός διαδικασίας, αλλά και από εμπειρογνώμονες και άλλους υψηλά ιστάμενους στο υπουργείο Mεταφορών που ζήτησαν, έστω και με καθυστέρηση τη ματαίωση της απόφασης. Eνός μέτρου που «μπάζει», που περιέχει πολλά στοιχεία προχειρότητας, όπως καταγγέλλει ο κλάδος των εκπαιδευτών.

 

Tο θέμα έφτασε, με ερώτηση που κατατέθηκε και στη Bουλή. Δεν πέρασαν παρά μόλις 6 εργάσιμες μέρες απ’ αυτή την απόφαση του Xρ. Σπίρτζη. Kαι ακολούθησε το… φρένο. Tο μπρος πίσω. Δόθηκε παράταση για το «μέτρο» των αδειών οδήγησης μέχρι να οριστεί η… νέα ημερομηνία (προφανώς να επανεξεταστεί το θέμα). Έτσι… για την αποφυγή ταλαιπωρίας, αποφασίστηκε οι άδειες οδήγησης των ηλικιωμένων να ισχύουν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου. Tι θα ακολουθήσει μετά; Θα ισχύσει το μέτρο; Θα υποστεί βελτιώσεις;

 

O Πανελλήνιος Σύλλογος Eκπαιδευτών Oδηγών θεωρεί ότι η διαδικασία που επιλέχθηκε είναι πρόχειρη και ήδη απαξιωμένη από την κοινωνία που βρίσκεται σε διαδικασία απόσυρσης, ενώ δεν μπορεί να δώσει πειστικά αποτελέσματα. Πρόκειται για μια αυθαίρετη παραδοχή, ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι πιο επικίνδυνοι, σε αντίθεση με τα στατιστικά δεδομένα και τις έρευνες και υποβάλλονται (οι ηλικιωμένοι) σε εξέταση προσόντων και συμπεριφοράς αρχικής χορήγησης.

 

O Σύλλογος που έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση, καλεί τον υπουργό να αναθεωρήσει την απόφασή του και να ξεκινήσει μια διαβούλευση σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, με τους εμπλεκόμενους φορείς. Για να διασφαλιστεί έτσι με τον πιο σύγχρονο τρόπο η ικανότητα οδήγησης για τους ηλικιωμένους και αφετέρου δεν θα φέρει την κοινωνία αντιμέτωπη με τετελεσμένα και οικονομικές επιβαρύνσεις.

 

Η ΝΟΡΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΡΥΠΟΥΣ, Η «ΕΚΡΗΞΗ» ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ

 

«Τραμπάλα» οι πωλήσεις των καινούριων ΙΧ

 

Με… τραμπάλα μοιάζουν οι αριθμοί στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων στη χώρα μας. Μέσα στο καλοκαίρι, οι ταξινομήσεις δεν συνέχισαν το ανοδικό «ράλι» των τελευταίων μηνών απλά, αλλά παρουσίασαν «έκρηξη», ως και 50,3% τον περασμένο Αύγουστο, για να «φρενάρουν» ξαφνικά τον Σεπτέμβριο, με μείωση -17,2%. Κι όμως, αυτό το περίεργο φαινόμενο έχει την εξήγησή του. Και το όνομα της εξήγησης «ακούει» στο WLTP (World harmonized Light vehicles Test Procedure). Είναι η νέα ευρωπαϊκή νόρμα για τους ρύπους, βάσει της οποίας όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες άλλαξαν –έστω και ελαφρώς- τους κινητήρες τους, με σκοπό να εκπέμπουν λιγότερους ρύπους και να έχουν μικρότερες καταναλώσεις. Η νόρμα αυτή τέθηκε σε ισχύ στην Ελλάδα από την 1η Σεπτεμβρίου.

 

Έτσι, νωρίτερα το καλοκαίρι και ιδιαίτερα τον Αύγουστο, οι Έλληνες εισαγωγείς πιέστηκαν να επιταχύνουν πωλήσεις (ή έστω να ταξινομήσουν), οι οποίες θα γίνονταν στη συνέχεια. Αυτό, έγινε με προγράμματα προσφορών και εκπτώσεων, τα οποία «έτρεξαν» οι αντιπροσωπείες τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού, προσπαθώντας –και καταφέρνοντας, όπως αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων- να προσελκύσουν πελάτες, οι οποίοι ενδεχομένως να αγόραζαν καινούριο αυτοκίνητο αργότερα μέσα στο έτος. Άλλωστε, το νέο σύστημα μέτρησης ρύπων έφερε έστω και οριακές αυξήσεις στις τιμές των νέων ΙΧ από το Σεπτέμβριο.

 

Έτσι, με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ, οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων τον φετινό Αύγουστο υπήρξαν αυξημένες κατά +50,3% ως προς το Αύγουστο 2017. Συνολικά, στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2018 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ήταν αυξημένες κατά +23,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017.

 

Το «ράλι» αυτό δεν συνεχίστηκε το Σεπτέμβριο, οπότε και οι πωλήσεις πάτησαν απότομο «φρένο», αφού υπήρξαν μειωμένες κατά -17,2% ως προς τον Σεπτέμβριο του 2017. Για την ακρίβεια, πουλήθηκαν 4.922 νέα επιβατικά, έναντι 5.947 που είχαν πουληθεί τον Σεπτέμβριο του 2017. Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών είναι αυξημένες κατά +20,4%, ως προς το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Πάντως, η αγορά αυτοκινήτου, στο πρώτο οκτάμηνο του 2018, συνέχισε να κινείται πολύ χαμηλότερα (-61,6%) από το μέσο όρο των πωλήσεων προ κρίσης (2000-2009).

 

Όπως και να ‘χει και παρά το «φρενάρισμα» αυτό, στην αγορά ΙΧ της χώρας μας φαίνεται μια αχτίδα αισιοδοξίας. Γιατί, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, βασισμένες στην ως τώρα πορεία των πωλήσεων, η αγορά φέτος αναμένεται να ξεπεράσει το φράγμα των 100.000 πωλήσεων στο σύνολο του έτους και να κυμανθεί περίπου στα 110.000.

 

Ένας βασικός λόγος, για τον οποίο αναμένεται να συνεχιστεί η ανάπτυξη των πωλήσεων –και άρα, το «φρενάρισμα» του Σεπτεμβρίου να είναι περιστασιακό- είναι, σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) το γεγονός, ότι η Ελλάδα έχει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους ΙΧ στην Ευρώπη. Ένα στα τρία αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είναι ηλικίας 15 έως 18 ετών, με συνέπειες στο περιβάλλον, αλλά και τη συντήρηση που είναι αρκετά δαπανηρή για τον κάτοχό του.

 

 

Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Share this post