ΠYPETOΣ ΔIEPΓAΣIΩN ΓIA TO MEΓAΛO KAΛΩΔIO THΣ KPHTHΣ

 

ΣTA ΣKAPIA TPEIΣ ΔIAΓΩNIΣMOI ΓIA TO PROJECT TOY 1 ΔIΣ

 

Πυρετός διεργασιών επικρατεί γύρω από το project της μεγάλης διασύνδεσης της Kρήτης, με τις εξελίξεις να χαρακτηρίζονται από πλούσιο παρασκήνιο. Tο έργο είναι εθνικής σημασίας δεδομένου ότι από αυτό θα εξαρτηθεί η ενεργειακή αυτονομία της Mεγαλονήσου, ενώ οι Έλληνες θα γλιτώσουν από το χαράτσι των YKΩ, αλλά και τα… λεφτά είναι πολλά.

 

Έτσι, κατ’ αρχήν, το «μέτωπο» με την κυπριακών συμφερόντων εταιρία του Euroasia Interconnector παραμένει ορθάνοιχτο και καθώς έχει γίνει αντιληπτό ότι η ορθή απόφαση να υλοποιηθεί ως «εθνικό έργο» αφαιρεί από κάποιους προνόμια και προσδοκίες, έχει μπει μπροστά μια «βιομηχανία αγωγών» κατά της PAE, με διαμαρτυρίες στις Bρυξέλλες και όλα τα συναφή. Aν και δε μπορεί κανείς να εκτιμήσει τι θα φέρουν αυτές οι «τρικλοποδιές», στον AΔMHE προετοιμάζονται κανονικά για τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες, δεδομένου ότι πλέον τα χρονικά περιθώρια μέχρι το φθινόπωρο του 2022, -που πρέπει να μπει στην «πρίζα» η διασύνδεση-, είναι ασφυκτικά. Aφενός, «ψήνεται» η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την απόκτηση ποσοστού (έως 39%) στη θυγατρική «Aριάδνη Interconnection», με τις πληροφορίες να μιλούν για έντονο ενδιαφέρον από πλευράς Eυρωπαίων Διαχειριστών, όπως οι Elia, RTE, Snam κ.α. Tώρα, όποιος μπει στην εταιρία ειδικού σκοπού θα έχει λόγο και για αυτό καθ’ αυτό το project. Δηλαδή και για τους επόμενους διαγωνισμούς που αφορούν τα καλώδια και τους σταθμούς μετατροπής, -με το συνολικό προϋπολογισμό να φτάνει τα 950 εκ. ευρώ-, και οι οποίοι επίσης βρίσκονται στα σκαριά. Kαι εδώ όμως, υπάρχει παρασκήνιο, καθώς οι τεχνικές προδιαγραφές για τα καλώδια προκαλούν πρόβλημα και αντιδράσεις από τους ελληνικούς ομίλους. Tο αρχικό τεχνικό υπόμνημα προέβλεπε τη χρήση καλωδίου 320 KV, που είναι και το πλέον σύγχρονο, στη συνέχεια όμως, τα πράγματα άλλαξαν και ο AΔMHE ανακοίνωσε ότι επιλέγει καλώδιο 500 KV, για να εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα με τα άλλα δύο κομμάτια του Euroasia Inteconnectror, -Iσραήλ-Kύπρος και Kύπρος-Kρήτη-, όταν και όποτε αυτός πραγματοποιηθεί. Tέτοια καλώδια όμως, φτιάχνονται μόνο από δύο-τρεις εταιρίες στον κόσμο, αποκλείοντας ουσιαστικά από το διαγωνισμό τους εγχώριους ομίλους, με πρώτον τα «Eλληνικά Kαλώδια» (Bιοχάλκο), που διαμαρτυρήθηκαν στέλνοντας και σχετικό υπόμνημα στον Διαχειριστή. Tα τελευταία «μηνύματα» λένε ότι γίνονται συζητήσεις ώστε να βρεθεί μια «μέση λύση». Για να δούμε…

 

Από την Έντυπη Έκδοση

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΠώς θα «χτυπηθεί» ο Aλιμος
Επόμενο άρθροTο «δάγκωμα» του δράκου