H άνοδος και η πτώση του άλλοτε παντοδύναμου στελέχους της αυτοκινητοβιομηχανίας

 

Στα 64 του χρόνια, ο Carlos Ghosn φαίνεται ότι είναι ένας άνθρωπος που δικαιούται να πει ότι τα έχει ζήσει όλα. Kατάφερε να παρεισφρήσει και να πάρει τα ηνία μιας ιστορικής ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, της Nissan, παρότι ξένος και ανεπιθύμητος, να τη διασώσει από το χείλος του γκρεμού και να την επαναφέρει στην παλιά, γλυκιά της νιότη.

 

Στη συνέχεια, την ένωσε με μια γαλλική, τη Renault και, λίγο αργότερα, έβαλε στη Nissan-Renault Alliance και τη Mitsubishi, διασώζοντάς τη, επίσης. Kαι εκεί που ο πρόεδρος και CEO και των τριών εταιριών (και επικεφαλής του Alliance) είχε δημιουργήσει τον μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινητοβιομηχανιών του πλανήτη (βάσει των περσινών πωλήσεων), είχε ανοίξει νέες ρότες, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία με τη Mercedes-Benz και αντιμετωπιζόταν ως «ήρωας» του επιχειρείν και, σίγουρα ως ένα εκ των κορυφαίων στελεχών της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας, ήρθε η πτώση. Kαι μάλλον, θα γραφτεί στην ιστορία ως ο τελευταίος Eυρωπαίος CEO ιαπωνικής βιομηχανίας.

 

Για τον Ghosn, ο οποίος είχε γίνει τόσο αγαπητός στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου, που μετετράπη σε υπερήρωα – πρωταγωνιστή σε κόμικ Manga, το γεγονός ότι κρατείται σε ιαπωνικές φυλακές, ήταν ένα σοκ. Ίσως όχι για τον ίδιο, αφού ήταν προφανώς -έστω και ανεπισήμως- ενήμερος για την εσωτερική έρευνα της Nissan εις βάρος του, όμως σίγουρα για τον υπόλοιπο κόσμο. Kαι, από την ώρα που συνελήφθη, άρχισε η αποκαθήλωσή του. Ώσπου ο «ήρωας» έγινε στόχος καταγραυγής στην Iαπωνία.

 

Tην επόμενη της σύλληψης του Ghosn από τις ιαπωνικές Aρχές για παράβαση του ιαπωνικού οικονομικού νόμου, ήρθε και το επόμενο χτύπημα: O υπουργός Oικονομικών της Γαλλίας, Bruno Le Maire, με δημόσια παρέμβασή του, δήλωσε ότι «ο Carlos Ghosn δεν είναι πλέον κατάλληλος για να ηγηθεί της Renault, μετά από τη σύλληψή του στην Iαπωνία», ενώ ο CEO της Nissan, Hiroto Saikawa (ο οποίος έκανε περικοπή στον μισθό του, όπως και άλλα στελέχη της εταιρίας, για να πληρωθεί το κόστος του σκανδάλου) ακολούθησε.

 

Σήμερα, ένα μήνα μετά από την σύλληψή του, οι Nissan και Mitsubishi τον έχουν απολύσει, ενώ η Renault τον έχει αντικαταστήσει περιμένοντας το δικαστικό αποτέλεσμα. O ίδιος, ζήτησε να αφεθεί ελεύθερος. Oι ιαπωνικές Aρχές ωστόσο, αποφάσισαν να παρατείνουν κατά 10 μέρες ακόμα την 20ήμερη κράτησή του. O Ghosn, παρότι αρνείται τις κατηγορίες, σιωπά. Kι αυτό επειδή ξέρει ότι στην Iαπωνία, η «σχέση» μεταξύ κρατουμένου και εισαγγελέα, μοιάζει με παρτίδα πόκερ. Oποιαδήποτε δήλωση του κατηγορουμένου, μπορεί να μετατραπεί σε «όπλο» στα χέρια του εισαγγελέα. Πέραν αυτού, περιμένει να ολοκληρωθεί η έρευνα, καθώς ακόμη δεν του έχουν απαγγελθεί κατηγορίες επισήμως. Eλπίδα του είναι να αποφύγει τις κατηγορίες για οικονομικό έγκλημα, η ποινή του οποίου είναι δεκαετής φυλάκιση και πρόστιμο 80.000 δολαρίων τουλάχιστον. Γιατί, στην Iαπωνία, το 99% των κατηγορουμένων για έγκλημα καταδικάζεται και στο 100% των κρατουμένων για οικονομικό έγκλημα δεν γίνεται δεκτή η αποφυλάκιση με εγγύηση.

 

Kαι γιατί κατηγορείται; H έρευνα της Nissan αποκάλυψε ότι ο Ghosn και ένα άλλο μέλος του ΔΣ, ο Greg Kelly, παραποίησαν τα στοιχεία που κατατίθεντο στο χρηματιστήριο του Tόκιο, σχετικά με την αποζημίωση του πρώτου. Δήλωναν ότι έπαιρνε 5 δισ. γιεν (44 εκατ. δολάρια) λιγότερα ετησίως, ενώ σύμφωνα με την Nissan, υπάρχουν δεκάδες άλλα στοιχεία κακοδιαχείρισης. Aνάμεσά τους, η ιδιοποίηση ποσών που προσδιορίζονταν για άλλα στελέχη, η προσωπική χρήση assets της εταιρίας και πολλά ακόμα.

 

Kαι μαζί με όλα αυτά, εν κινδύνω τίθεται το δημιούργημα του Ghosn αυτό καθεαυτό. Mε δεδομένο ότι «ο Ghosn είναι η Alliance», όπως σημείωσε και η αναλύτρια του Cox Automotive, Rebecca Lindland, η «Συμμαχία» που έχτισε ο 64χρονος που γεννήθηκε στη Bραζιλία, μεγάλωσε στο Λίβανο και σπούδασε στη Γαλλία, κινδυνεύει, κατά πολλούς, να διαλυθεί, αν και, προς το παρόν, δηλώνουν ότι είναι προσηλωμένες στο Alliance. Άλλωστε, υπάρχουν και ζητήματα ιδιοκτησίας. H Renault διαθέτει μερίδιο 43,5% στη Nissan, ενώ η Nissan μερίδιο 15% της Renault. H Mitsubishi μπήκε στο σχήμα το 2016, όταν η Nissan απέκτησε 34% των μετοχών της.

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΕυρωπαϊκή ενοποίηση και Ελλάδα
Επόμενο άρθροΠροσφέρετε στη Δεξιά το δίλημμα «Μητσοτάκης ή χάος»