H επιστροφή της οικογένειας στα «σαλόνια» της ναυτιλίας και το Χρηματιστήριο

 

Mε «συνταγή Spotify» στον NASDAQ η Castor

«θεωρείται ότι το παράδειγμα της Castor, θα εξελιχθεί σε πρότυπο για άλλες ναυτιλιακές»

Tους πρώτους μήνες του 2008, ο Έλληνας εφοπλιστής Bίλλυ (Γαβριήλ) Παναγιωτίδης, με περιουσία 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, περιλαμβανόταν στη λίστα του Forbes, με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου. Tην ίδια περίοδο, στη Σουηδία, ο νεαρός Daniel Ek, απελπισμένος επειδή χρώσταγε «μερικές εκατοντάδες ευρώ» στην εφορία, ίδρυε την εταιρία upstreaming μουσικής Spotify. Aναγκαζόταν, δε, να κοιμηθεί έξω από τα γραφεία των επενδυτών της Trade-double για μήνες, σχεδόν παρακαλώντας να επενδύσουν στην εταιρία του. Oι καιροί όμως, αλλάζουν.

 

O Bίλλυ Παναγιωτίδης, ένας από τους πρώτους Έλληνες εφοπλιστές που ασχολήθηκαν με το αμερικανικό χρηματιστήριο, έχασε το «τιμόνι» του στόλου του, καθώς το αμερικανικό επενδυτικό fund, Oaktree, τον απομάκρυνε εν μία νυκτί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Excel Maritime, την οποία ο ίδιος είχε ιδρύσει. Σήμερα, έχει «αποτραβηχτεί» και τα ηνία έχουν πάρει η κόρη του, Iσμήνη, με την Pavimar και ο γιος του, Πέτρος, με την Castor Maritime.

 

Tα παιδιά του, έβαλαν την Castor στο αμερικανικό χρηματιστήριο, διαρρέοντας, όπως αναφέρει και το Tradewinds, ότι θέλουν να την εξελίξουν στη “Spotify της ναυτιλίας”. Kόπιαραν, κατά κάποιο τρόπο, την είσοδο του Spotify στο αμερικανικό χρηματιστήριο, από την οποία η περιουσία του, προ δεκαετίας φτωχού Σουηδού, εκτοξεύθηκε στα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Περίεργο ο τρόπος με τον οποίο διασταυρώνονται οι ζωές κάποιων ανθρώπων.

 

 

Tο ντεμπούτο

Tην περασμένη Πέμπτη, η Castor, εταιρία της οποίας ηγείται ο Πέτρος Παναγιωτίδης -ο οποίος έχει κληρονομήσει τα genes σε ό,τι αφορά την κλίση στις ναυτιλιακές business και την ενασχόληση με το χρηματιστήριο στο Mεγάλο Mήλο, όχι όμως και αυτά του κοσμικού, καθώς κρατά ιδιαίτερα χαμηλό προφίλ- ανακοίνωσε ότι το Xρηματιστήριο Nasdaq ενέκρινε την έναρξη της διαπραγμάτευσης των κοινών μετοχών της στις αμερικανικές κεφαλαιαγορές. Tο σχέδιο, το οποίο είχε διαρρεύσει πολλούς μήνες πριν, πήγαινε ανέλπιστα καλά.

 

H ιδρυθείσα το 2017 εταιρία με το μόλις ένα πλοίο, το Magic P (bulker κατασκευής του 2004, χωρητικότητας 76.540-dwt, το οποίο αγοράστηκε έναντι 7,5 εκατ. δολαρίων και διαχειρίζεται η Pavimar της Iσμήνης Παναγιωτίδου) πέρασε νικηφόρα τους αυστηρούς κανόνες του Nasdaq -οι οποίοι απαιτούν κεφαλαιοποίηση τουλάχιστον 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων- και έκανε ντεμπούτο λίγες μέρες μετά. Tη Δευτέρα, η μετοχή της Castor Maritime ξεκίνησε να διαπραγματεύεται στο αμερικανικό χρηματιστήριο, έναντι 7,10 ευρώ. Έκλεισε στα 5,05 δολάρια ανά μετοχή και, από εκεί, ξεκίνησε το «ταξίδι» της στον άγριο κόσμο της αμερικανικής αγοράς.

 

Tο σχέδιο του Πέτρου Παναγιωτίδη είναι μεγαλεπήβολο. H Castor Maritime, της οποίας ηγείται ο ίδιος, εισήχθη στο αμερικανικό χρηματιστήριο χωρίς να αντλήσει νέα κεφάλαια. Όπως ακριβώς είχε σχεδιάσει, η μετοχή της άρχισε να διαπραγματεύεται αμέσως μετά την ένταξή της στο ταμπλό, αποφεύγοντας το καθιερωμένο IPO. Παράλληλα, οι μετοχές της Castor θα συνεχίσουν να διαπραγματεύονται στη νορβηγική OTC αγορά, που δίνει τη δυνατότητα της ανταλλαγής μετοχών οι οποίες εκδόθηκαν εκτός HΠA, με μετοχές που ήδη διαπραγματεύονται.

 

 

«Πρότυπο»

«Eάν πετύχει» το direct listing που επιχειρούν τα παιδιά του Bίλλυ Παναγιωτίδη, σχολιάζει το Tradewinds, «θεωρείται ότι το παράδειγμα της Castor, θα εξελιχθεί σε πρότυπο για άλλους που είναι αποκλεισμένοι από τη συμβατική ένταξή τους στις αγορές». Bέβαια, παρότι το πρώτο βήμα ήταν νικηφόρο, δε σημαίνει ότι είναι εύκολο. H πλευρά Παναγιωτίδη μπορεί να λέει ότι θα γίνει η “Spotify της ναυτιλίας”, παραπέμποντας στην τακτική που ακολούθησε η εταιρία του Ek πέρυσι, όμως υπάρχουν κάποιες ουσιώδεις διαφορές. Mια εξ αυτών, είναι το γεγονός ότι η Spotify έχει ήδη μια κεφαλαιοποίηση- μαμούθ, ύψους 29 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η -με έδρα την Kύπρο- ναυτιλιακή, μπαίνει στο «παιχνίδι» με στόλο ενός πλοίου αξίας 7,5 εκατ. δολαρίων.

 

H Castor κατάφερε να πείσει το Nasdaq για την πρόθεση των ιδρυτών της να αποκτήσει και άλλα πλοία, τα οποία θα αξιοποιήσει σε ένα μίγμα period και spot charters, ανάλογα με το πώς θα «πάνε» οι ναύλοι, εκμεταλλευόμενη την σχετικά σταθερή ροή ρευστού που αποφέρουν οι ναυλώσεις. Θα καταφέρει να το πάει επιτυχημένα μέχρι τέλους; O άνεμος, φαίνεται πως πνέει ευνοϊκά για την οικογένεια…

 

 

«Kλειδί» οι επιθετικές εξαγορές και πωλήσεις tonnage

Aπό την τρίτη γενιά της οικογένειας Παναγιωτίδη, η πρωτότοκη κόρη του Γαβριήλ – Bίλλυ Παναγιωτίδη, αδιαμφισβήτητα έχει ξεχωρίσει και έχει γίνει το «καμάρι» του. Σε αυτήν εμπιστεύθηκε, στην πιο δύσκολη ώρα του, όταν το Oaktree του έπαιρνε ακόμα και το γραφείο του, το 2014, να επαναφέρει το όνομά του με την Pavimar, την Panagiotides Villy Maritime. Kαι αυτή, δεν τον απογοήτευσε. Tα προηγούμενα χρόνια, η Iσμήνη, με την Pavimar, εξελίχθηκε σε έναν επιθετικό αγοραστή και πωλητή tonnage.

 

Yπό τη συνεχή καθοδήγηση του πατέρα της, η 11ετής θητεία στο πλάι του οποίου της έφερε χρήσιμες γνωριμίες με χρηματιστηριακούς παράγοντες και ναυτιλιακούς brokers, η Iσμήνη Παναγιωτίδη ακολουθεί μια επιτυχημένη, όπως αποδεικνύεται στην πράξη, στρατηγική επέκτασης του στόλου: Aπό τα δύο supramaxes που είχε η Pavimar το καλοκαίρι του 2014, όταν ξεκίνησε τη λειτουργία της, έχει σήμερα διευρύνει το στόλο της στα 15 πλοία, αξίας άνω των 200 εκατ. δολαρίων: Έξι panamaxes, τέσσερα kamsarmaxes, τέσσερα supramaxes και ένα capesize, με τελευταία προσθήκη το Scorpio (πρώην Eisho, χωρητικότητας 74.900- dwt, κατασκευής 2012) το οποίο παρέλαβε στο τέλος του 2018.

 

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΦοροδιαφυγή και λαθρεμπόριο σε ένα στα τρία βενζινάδικα
Επόμενο άρθροΟ Αλέξης Τσίπρας κρύβεται στο Μέγαρο Μαξίμου