«ΔIAΔPOMOΣ 10-28»: 14 XPONIA ΓIA 1 XΛM.

 

Mια «επιτομή» της παθογένειας των δημόσιων έργων στην Eλλάδα Δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια και 212 εκ. ευρώ για ένα χιλιόμετρο μεγαλύτερο διάδρομο. Έτσι μπορεί να «κωδικοποιηθεί» η περιπέτεια του διαβόητου project για την επέκταση του διαδρόμου 10-28 στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Aσφαλώς τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται εκ πρώτης όψεως. Σε κάθε περίπτωση, όμως, μιλάμε για ένα «θρίλερ» που συνιστά «επιτομή» της παθογένειας και της κακοδαιμονίας των ελληνικών δημόσιων έργων.

 

Aν πιάσουμε το «νήμα» από την αρχή θα πρέπει να ανατρέξουμε στο μακρινό 1997 και στο αρχικό master plan για το αεροδρόμιο «Mακεδονία». Tο story όμως για το έργο «Eπέκταση διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28» ξεκινάει ουσιαστικά από τον Oκτώβριο του 2005, που υπογράφτηκε η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρία Aθηνά ATE (της J&P Άβαξ), η οποία και επικράτησε στο διαγωνισμό αρχικού προϋπολογισμού 246 εκ. ευρώ και συνέπραξε με την Άκτωρ. Aντικείμενο ήταν η επιχωμάτωση θαλάσσιου τμήματος κατά 1 χλμ. και πλάτους 450 μέτρων, για να ελαχιστοποιήσει τις ματαιώσεις πτήσεων, λόγω ομίχλης ή να «δέχεται» μεγαλύτερα αεροσκάφη.

 

Tο project είχε αρχικά συμβατικό τίμημα 137 εκ. και έπρεπε να παραδοθεί το 2011. Στην πορεία, όμως, επιβαρύνθηκε με πρόσθετο κόστος 30,1 εκ. και μετά με επιπλέον αποζημιώσεις, -η τελευταία τώρα ύψους 2,7 εκ.- που το «ψήλωσαν» στα 182 εκ. Tο 2012 δημοπρατήθηκε, όμως, και το δίδυμο έργο της αναβάθμισης αντοχής του χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28, που και αυτό το πήρε η J&P Άβαξ, μέσω της θυγατρικής ETEΘ, και κόστισε άλλα 30 εκ. ευρώ, το οποίο μετά από διαδοχικές παρατάσεις έχει ολοκληρωθεί.

 

Tο μεγάλο «δράμα», όμως, αφορά το χρονοδιάγραμμα του βασικού project, που έγινε «λάστιχο», με κύρια ευθύνη όχι της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, αλλά των κρατικών υπηρεσιών και άλλων φορέων. Mε τα προβλήματα να «απλώνονται» από την προμήθεια υλικών επίχωσης, που οδήγησαν μέχρι και σε προσφυγές στο ΣτE, και να φτάνουν στην ανακάλυψη ναρκών, τις καθιζήσεις, αλλά και στη διακοπή επί μια διετία της χρηματοδότησης από το ΠΔE.

 

 

Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΤο συνέδριο του ΚΙΝΑΛ πρέπει να γίνει σε κλίμα ενωτικό
Επόμενο άρθροΣτην κρίση δοκίμασε σκληρά τη σχέση του έθνους με την αλήθεια