Ο Θανάσης Κούγκουλος, συγγραφέας ερευνητής παρουσίασε στην Ξάνθη σε μια εκδήλωση της ΦΕΞ την εικόνα των Πομάκων στο σύγχρονο ελληνικό μυθιστόρημα , δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο σε πέντε μυθιστορήματα, από το 1990 μέχρι σήμερα, παρουσιάζεται η αναπαράσταση των Πομάκων.

«Δεν μίλησα για τους πραγματικούς Πομάκους, αλλά για τους άυλους, τους χάρτινους Πομάκους» εξηγεί ο Διδάκτωρ Νέας Ελληνικής Φιλολογίας και σημειώνει «Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα βιβλία, παρατηρεί κανείς ότι υπάρχει ένα είδος στερεοτυπικής απεικόνισης των Πομάκων από τους Έλληνες συγγραφείς»

Η στερεοτυπική αυτή απεικόνιση γίνεται με βάση τα εκλαϊκευτικά πονήματα τα οποία έχουν διαβάσει οι συγγραφείς σχετικά με τους Πομάκους.

«Βλέπουμε ότι τόσο οι ήρωες Πομακικής καταγωγής, όσο και οι ήρωες ,οι πλειονοτικοί, των συγκεκριμένων μυθιστορημάτων να αναπαράγουν, την στερεοτυπική εικόνα που έχει η χριστιανική πλειοψηφία σε σχέση με τους ορεσίβιους Σλαβόφωνους μουσουλμάνους» εξηγεί ο κος Κούγκουλος προσθέτοντας πως έτσι κι αλλιώς η Λογοτεχνία αυτό κάνει. «Στην πραγματικότητα μεταφέρει αυτή την εμπειρία της ζωής μέσα σε μια μυθοπλασία, η οποία μυθοπλασία ακριβώς για να είναι πιστευτή και παρότι ο αναγνώστης εκ των πραγμάτων γνωρίζει ότι αυτό το οποίο διαβάζει δεν είναι αληθινό , όσο πιο κοντά βρίσκεται στην αλήθεια, όσο πιο αληθοφανές είναι, τόσο πιο πολύ δένεται ο αναγνώστης μαζί τους.»

Σύμφωνα με τον ερευνητή γενικά η Λογοτεχνία και κατά βάση η Πεζογραφία αυτό κάνει, «μιμείται την υπαρκτή πραγματικότητα την οποία βιώνουμε όλοι». Όπως επισημαίνει συγγραφείς που είτε κατάγονται από την Θράκη, είτε έχουν μια έντονη βιωματική εμπειρία από την Θράκη, κάποιοι υπηρέτησαν εδώ ως εκπαιδευτικοί, ή ως διπλωμάτες ή ως Πανεπιστημιακοί , «έχουν «αγκαλιάσει» αυτό το θέμα και το έχουν αποδώσει με τον τρόπο που ανέφερα.»
Φώτο: Θανάσης Κούγκουλος ρεπορτάζ –κείμενο-φωτογραφίαα: Μαρία Νικολάου

Μοιράσου το άρθρο:

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΤο “άγνωστο” Ολοκαύτωμα της Βοιωτίας
Επόμενο άρθροΚομοτηνή: Αναγκαία η διασύνδεση των κοινωνικών δομών