Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων προειδοποιούν την Ευρωπαϊκή Ένωση για τον κίνδυνο επέλασης της Κίνας με απρόβλεπτες επιπτώσεις στην αγορά οχημάτων της ΕΕ , καθώς το Πεκίνο στηρίζει τους δικούς του κατασκευαστές αυτοκινήτων με κάθε τρόπο περιλαμβανομένων και μεγάλων κεφαλαίων.

Η Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), Sigrid de Vries, καλεί σε συνεργασία την ΕΕ και όλες τις χώρες της, προειδοποιώντας ότι σε αντίθεση με τον πανίσχυρο κινεζικό δράκο της οικονομίας, η Ευρώπη δεν έχει  ισχυρή και συνεκτική προσέγγιση στον ολοένα και πιο σκληρό ανταγωνισμό από το εξωτερικό. Πρόκειται για ανταγωνισμό κυρίως από την Κίνα αλλά και τις ΗΠΑ. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται επίσης στη σχετική ανακοίνωση ανακοίνωση της ACEA στο πολύ υψηλό πλέον κόστος της ενέργειας στην Ευρώπη και τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας που αυτό δημιουργεί.

Ο ανταγωνισμός αυτός, ειδικά στη βιομηχανία και ακόμη πιο συγκεκριμένα στον κλάδο των οχημάτων, μεγαλώνει συνεχώς καθώς η Κίνα έχει για τα καλά στραμμένο το βλέμμα της στην ευρωπαϊκή αγορά «με τη δυνατότητα να αλλάξει ριζικά το πρόσωπο των βιομηχανιών της Ευρώπης όπως τη γνωρίζουμε».

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται από τους ευρωπαίους κατασκευαστές στο αμερικανικό πρόγραμμα κρατικών επιδοτήσεων για κρίσιμες τεχνολογίες, μέσω του αποκαλούμενου ειδικού νόμου για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού – Inflation Reduction Act (IRA).

Σε αντίθεση με τους ομολόγους τους στην Κίνα και τις ΗΠΑ, που παρουσίασαν πρόσφατα τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού «που αλλάζει το παιχνίδι», οι νομοθέτες της ΕΕ επέλεξαν μια πιο αποσπασματική προσέγγιση, συχνά θέτοντας στόχους πρώτα και αντιμετωπίζοντας αργότερα βασικές προϋποθέσεις χάραξης πλαισίου για εφαρμογή, αναφέρει η de Vries.

Ως παράδειγμα χρησιμοποιείται ο λεγόμενος Κανονισμός για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), ο οποίος σύμφωνα με την ACEA ήρθε καθυστερημένα και υπολείπεται των ελάχιστων αναγκών που υπάρχουν. Επίσης ο πρόσφατα εγκριθείς κανονισμός της ΕΕ για τις μπαταρίες θεωρείται από τους κατασκευαστές οχημάτων της ηπείρου ότι περιέχει πολλές ασάφειες, «προσθέτοντας κόστος και πολυπλοκότητα στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών στην Ευρώπη».

Η έλλειψη συγχρονισμού περιορίζει την άνθηση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (EV) σε μια κρίσιμη στιγμή για την επίτευξη των εγχώριων στόχων. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ασφαλή πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή ενέργεια, σημειώνεται.

Ο κίνδυνος της Κίνας

Υποστηριζόμενη από δημόσιο χρήμα και ισχυρές κυβερνητικές προθέσεις, δεν είναι μυστικό ότι «η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας αποτελεί πλέον πρόκληση για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη και πέρα από αυτήν – και φαίνεται ότι η στρατηγική απόφαση της Κίνας να επενδύσει νωρίς και σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας αποδίδει μερίσματα», σύμφωνα με την de Vries.

Όπως σημειώνεται, σε αντίθεση με την Ευρώπη, η Κίνα έχει υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση στη βιομηχανική πολιτική, συμπεριλαμβάνοντας ολόκληρη την αλυσίδα αξίας για αυτό που το Πεκίνο θεωρεί στρατηγικούς κλάδους. Η συνολική αυτή πολιτική εφαρμόζεται όχι μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία, έναν τομέα με ευρύ εγχώριο οικονομικό αντίκτυπο, αλλά και σε όλη την αλυσίδα τροφοδοσίας από την εξόρυξη, τη διύλιση και την κατασκευή έως τη φόρτιση δικτύων, τη φθηνή ενέργεια, τα κίνητρα αγοράς και την ανακύκλωση σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των προϊόντων.

Τα στοιχεία της ACEA δείχνουν ότι η Κίνα αντιπροσωπεύει το 75% της παγκόσμιας παραγωγής μπαταριών με βάση τη χωρητικότητα και πως απολαμβάνει μονοπώλιο σχεδόν στις προμήθειες κρίσιμων για τέτοια παραγωγή πρώτων υλών. Επίσης αναφέρεται ότι μόνο μέσα στο 2022, η χώρα εγκατέστησε 800.000 σημεία φόρτισης EV – σχεδόν όσα εγκαταστάθηκαν παγκοσμίως.

Προτάσεις για την Ευρώπη

Λόγω της πίεσης από άλλες χώρες, η ΕΕ αναβαθμίζει τώρα την κινητικότητά της, από τον νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών έως τον νόμο Net-Zero Industry Act. «Ωστόσο, ενώ αυτές οι πρωτοβουλίες έχουν σίγουρα αξία, παραμένουν αποσπασματικές και σε μεγάλο βαθμό εκφράσεις φιλοδοξίας. Μια πραγματικά στρατηγική πολιτική πρέπει να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις με μεγαλύτερη συνοχή, ώστε να ταιριάζει με τις σημαντικές προσπάθειες που καταβάλλονται σε άλλες περιοχές», αναφέρει η de Vries.

Όπως προτείνεται, «η Ευρώπη πρέπει να επιταχύνει τη δημιουργία τοπικών δυνατοτήτων και να εξασφαλίσει τους υφιστάμενους δεσμούς και (να πετύχει) νέες εταιρικές σχέσεις με τρίτες χώρες. Οι πρόσφατοι κινεζικοί περιορισμοί εξαγωγών στο γερμάνιο και το γάλλιο, δύο υλικά ζωτικής σημασίας για τα μικροτσίπ, δίνουν μια γεύση του τι θα μπορούσε να συμβεί εάν η ΕΕ δεν βρει τρόπο να εξαρτάται λιγότερο από άλλους και να διατηρήσει τις εμπορικές σχέσεις όσο το δυνατόν πιο ανοιχτές, δίκαιες και υποστηρικτικές – συμπεριλαμβανομένων εκείνων με την Κίνα», σημειώνεται.

Στην ACEA συμμετέχουν οι εταιρείες BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group. Η Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) αποφάσισε να εγκαταλείψει από φέτος την ACEA.

Πηγή: ΟΤ

Περισσότερα Εδω

Προηγούμενο άρθροΣυρία: Σποραδικές συγκρούσεις στο Ντέιρ Εζόρ παρά την απαγόρευση κυκλοφορίας
Επόμενο άρθροFAZ: Ρεκόρ επισκεπτών στην Ελλάδα