Νέο αποκαλυπτικό βίντεο για την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπων, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, ήρθε στο φως της δημοσιότητας από το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του τηλεοπτικού σταθμού OPEN. Φαίνεται η μοιραία σύγκρουση των τρένων, από κάμερα που βρισκόταν δίπλα στις σιδηροδρομικές γραμμές.

Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες που έχουν ορίσει οι συγγενείς των θυμάτων, στο βίντεο διακρίνονται τρεις διαδοχικές εκρήξεις, ενώ ακολουθεί δημιουργία νέφους.

Οι ειδικοί που μίλησαν στο OPEN και συνέταξαν νέα συμπληρωματική έκθεση λένε ότι το βίντεο δημιουργεί νέα δεδομένα για το φορτίο που ενδεχομένως να μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και προκάλεσε τις εκρήξεις και τη φωτιά με αποτέλεσμα να απανθρακωθούν 30 από τους επιβάτες που βρίσκονταν στο τρένο.

Καταπέλτης για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, ένα χρόνο μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, η οποία οδήγησε στο θάνατο 57 ανθρώπους είναι το τελικό πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), το οποίο παρουσιάζει το «Εθνος».

Μεταξύ των πολλών και σοβαρών συστημικών προβλημάτων που εντοπίζει ο Οργανισμός, βασική διαπίστωση είναι πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει ένας φορέας ο οποίος να έχει επιφορτιστεί με τη συνολική ευθύνη για τη διασφάλιση της ασφάλειας στον σιδηρόδρομο.

Διαπιστώνεται επίσης ότι, η πολυπλοκότητα της νομικής και διοικητικής «αρχιτεκτονικής» στην Ελλάδα επιτείνει το πρόβλημα προκαλώντας ασάφεια στους ρόλους και τις αρμοδιότητες των κύριων επιχειρησιακών παραγόντων για τη διαχείριση της ασφάλειας.

Σε άλλο σημείο του ουσιαστικά ακυρώνει την πρόβλεψη του νόμου που η κυβέρνηση ψήφισε στην προηγούμενη θητεία της το 2019 για τη μεταβίβαση της πλήρους ευθύνης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Απολύτως ξεκάθαρα ο Ευρωπα’ι’κός Οργανισμός αναφέρει στο πόρισμά του ότι η συγκεκριμένη ευθύνη ανήκει στο κεντρικό κράτος.

Ο Οργανισμός, κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα, εντόπισε πως οι εξουσίες και η ικανότητα της ΡΑΣ να εκπληρώσει αυτό το καθήκον από άποψη νομοθετικών και διοικητικών εργαλείων και πόρων είναι περιορισμένες.

Ο ERA επιπλέον διαπιστώνει ότι έλλειψη συντονισμού ισχύει και σε επιχειρησιακό επίπεδο, δεδομένου ότι το κρίσιμο ζήτημα της ασφάλειας των σιδηροδρόμων δε φαίνεται να προσεγγίζεται βάσει συστήματος διαχείρισης κινδύνου.

Το πόρισμα του ERA βγάζει ”κόκκινες κάρτες” στη χώρα μας προειδοποιώντας πως θα πρέπει να ακολουθηθούν ιδιαίτερα προσεκτικά βήματα στις σχεδιαζόμενες επενδύσεις για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής, καθώς σε διαφορετική περίπτωση «ενδέχεται να εισαχθούν νέοι κίνδυνοι χωρίς να εντοπίζονται και να διαχειρίζονται σωστά». Για την επίτευξη αυτού του στόχου, ο ευρωπα’ι’κός Οργανισμός επισημαίνει πως απαιτείται κατάλληλος συντονισμός και συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Να σημειωθεί ότι επί του πορίσματος, είχε καταθέσει σειρά σχολίων η ελληνική πλευρά με τα περισσότερα απ΄αυτά, πάντως, να απορρίπτονται από τους συντάκτες του ERA. Το πόρισμα επιβεβαιώνει επίσης τη δραματική έλλειψη επαρκών πόρων σχεδόν στο σύνολο των φορέων.

Οι περισσότεροι ανέφεραν την ανεπαρκή χρηματοδότηση του ΟΣΕ εδώ και αρκετά χρόνια, ως γεγονός το οποίο είχε ως αποτέλεσμα την υποβαθμισμένη κατάσταση των υποδομών και των τεχνικών συστημάτων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις συνεντεύξεις που έλαβε, η ομάδα αξιολόγησης του Οργανισμού διέγνωσε έλλειψη κατανόησης της ανάγκης για μια προσέγγιση βάσει συστήματος για κάθε μέτρο ασφάλειας των σιδηροδρόμων που λαμβάνεται στην Ελλάδα, αναφέροντας πως καμία από τις οντότητες δεν έδειξε ξεκάθαρη γνώση των διαθέσιμων εργαλείων για την ανάπτυξη και τη βελτίωση της ασφάλειας στην Ελλάδα.

Το πόρισμα αναφέρει συμπερασματικά πως υπάρχουν ενδείξεις ότι δεν επιβάλλεται όλη η ισχύουσα νομοθεσία της Ένωσης για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων από την Ελλάδα με ανοιχτό και αμερόληπτο τρόπο, ενισχύοντας την ανάπτυξη ενός ενιαίου ευρωπαϊκού συστήματος σιδηροδρομικών μεταφορών.

Η ομάδα αξιολόγησης του Οργανισμού εντόπισε ζητήματα που σχετίζονται με την ανεξαρτησία του φορέα. Κι αυτό διότι, όπως εξηγείται, το ελληνικό Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο είναι ταυτόχρονα αρμόδιο για τη λειτουργία του ΟΣΕ, έχει εξουσίες λήψης αποφάσεων επί του φορέα διερεύνησης που σχετίζονται μεταξύ άλλων με τη στελέχωση, την εποπτεία, το διορισμό του διοικητικού συμβουλίου, τον προ’υ’πολογισμό και τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας και διαχείρισης.

Να σημειωθεί ότι, όπως είπαν στελέχη του Ευρωπα’ι’κού Οργανισμού Σιδηροδρόμων, το πόρισμα έχει παραδοθεί στην Ευρωπα’ι’κή Επιτροπή από τον περασμένο Οκτώβριο.

Παρόλα αυτά ως σήμερα δεν έχει δημοσιοποιηθεί επισήμως παρά τα συνεχή αιτήματα και των ευρωβουλευτών.

Πηγή:ethnos

Νίκος  Βητσόπουλος

Προηγούμενο άρθροΙταλία: Άλωσε (1-0) την έδρα της Μπολόνια η Ίντερ
Επόμενο άρθροΤέμπη: Νέο βίντεο ντοκουμέντο – Η στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων