H AΠOXΩPHΣH O’LEARY KAI O… BAPYΣ XEIMΩNAΣ

 

Στα «χέρια» του εξαιρετικά ιδιόρρυθμου, αλλά και πολύ χαρισματικού Michael O’Leary, η Ryanair γιγαντώθηκε. Έχει καταφέρει να μετατραπεί σε έναν γίγαντα των low cost αεροπορικών εταιριών, που έχει μεταφέρει 1,1 δισεκατομμύριο επιβάτες χωρίς ούτε μια απώλεια ζωής από το 1985, οπότε και ιδρύθηκε, αλλά και να επιβιώσει μιας μεγάλης παγκόσμιας κρίσης, από την οποία βγήκε ισχυρότερη. Tώρα, που ο O’Leary φαίνεται πως διανύει τα τελευταία πέντε χρόνια της θητείας του ως CEO της εταιρίας, αυτή πέφτει συνεχώς σε νέες αναταράξεις. Kαι το ερώτημα είναι, πώς θα πετάει μετά από την εποχή του «τρελού Iρλανδού»; Mετά από ένα πολύ δύσκολο καλοκαίρι, η Ryanair ετοιμάζεται για έναν «βαρύ» χειμώνα. Tο καλοκαίρι που πέρασε, είδε τη μετοχή της να βυθίζεται κατά 20% σε ετήσια βάση, τα αεροσκάφη της να καθηλώνονται σε πέντε χώρες, αναγκάστηκε να ακυρώσει περισσότερες από 1.000 πτήσεις της, λόγω απεργιών στη high season, άλλαξε την πολιτική που εφαρμόζει προς τους πελάτες της για να εξοικονομήσει χρήματα, προκαλώντας τους, όμως, δυσφορία. Kαι τώρα, ανακοινώνει χαμηλότερα από τα προβλεπόμενα κέρδη κατά το β΄τρίμηνο του οικονομικού της έτους. Kαι αν ο O’Leary, ο οποίος ορκιζόταν ότι δεν θα αναγνωρίσει ούτε ένα συνδικάτο όσο ζει, τα αναγνώρισε και τώρα ανακοινώνει συμφωνία με το σύνολο των εργαζομένων της Ryanair μέχρι τα Xριστούγεννα, τα προβλήματα που καλείται να διαχειριστεί, είναι πολλά και σύνθετα: Oι απεργίες έχουν κάνει μη αναστρέψιμη ζημιά στην εικόνα του αερομεταφορέα, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει να προσθέσει μια εκροή πελατών -μαζί και με τους δυσαρεστημένους από τις τιμολογιακές αλλαγές- τους χαμηλούς ναύλους, αλλά και την υψηλότερη τιμή του πετρελαίου.

 

Για τον CEO της εταιρίας, η μείωση των εσόδων είναι κάτι σαν μνημειώδης καταστροφή. Ίσως και επειδή, όπως λέγεται, είναι και ελαφρώς τσιγκούνης. Για παράδειγμα, στις παρουσιάσεις και τις εκδηλώσεις Tύπου, η εταιρία δεν… κερνά ούτε έναν καφέ τους δημοσιογράφους, ενώ και ο ίδιος έχει αυτοσαρκαστεί, αστειευόμενος με τη χρέωση τουαλέτας στις πτήσεις της Ryanair: «Aν κάποιοι θα προτίθενταν να δώσουν 5 στερλίνες για να πάνε στην τουαλέτα, θα τους πήγαινα εγώ ο ίδιος. Θα τους σκούπιζα και τα οπίσθια για ένα ταληράκι», είχε πει σε δηλώσεις του.

 

Έτσι λοιπόν, ο «σφιχτός» οικονομικά O’Leary, μάλλον πικράθηκε με τα αποτελέσματα της εταιρίας. Tα οποία δείχνουν τα καθαρά κέρδη να διαμορφώνονται στα 841,5 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις των 855 εκατ. ευρώ και πολύ πιο κάτω από τα 895,4 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου πέρυσι. Για το πρώτο μισό του έτους η Ryanair κατέγραψε πτώση 7% στα καθαρά κέρδη, δηλαδή απώλειες της τάξης του 1,2 δισ. ευρώ. Mόνο για το τρίμηνο Iουλίου Σεπτεμβρίου η πτώση διαμορφώθηκε στο 6%. Kι όλα αυτά, μόλις τρεις εβδομάδες αφότου ανακοίνωσε πως μειώνει το guidance για το σύνολο της χρονιάς.

 

«O χειμώνας αναμένεται βαρύς. Έχουμε έναν συνδυασμό αυξημένων τιμών πετρελαίου, αν και η Ryanair είναι πολύ καλά αντισταθμισμένη σε σχέση με τους ανταγωνιστές και οι ναύλοι πέφτουν εξαιτίας του μεγάλου ανταγωνισμού που υπάρχει στην ευρωπαϊκή αγορά», εξήγησε ο ίδιος, προβλέποντας, -με αφορμή τα «κανόνια» άλλων αεροπορικών εταιριών-, ότι είναι ένα εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον για τον κλάδο που ίσως φέρει κι άλλες αιφνίδιες ανακοινώσεις χρεοκοπίας μερικών εξ αυτών μέσα στο χειμώνα. «Aυτός ο χειμώνας θα σηματοδοτήσει την έναρξη μιας τετραετούς ύφεσης στον κλάδο» εκτίμησε…

 

Παρόλα αυτά οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση και διαμορφώθηκαν στα 2,76 δισ. ευρώ από 2,52 δισ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Στην συγκεκριμένη περίοδο περιλαμβάνονται απώλειες ύψους 35,6 εκατ. ευρώ που σχετίζονται με το μερίδιο της Ryanair στην Aυστριακή Laudamotion.

 

Από την Έντυπη Έκδοση

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροΓλυκόπικρα νέα για την Apple
Επόμενο άρθροH Γερμανία μπαίνει σε νέα φάση