Σε υψηλούς τόνους, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, απέρριψε τις κατηγορίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης περί «κρυφών συμφωνιών» και «ποινικών ευθυνών» για την τροποποίηση της σύμβασης μεταξύ του Δημοσίου και της ΟΛΠ ΑΕ.

Απιστία και παράβαση καθήκοντος το πάγωμα της επενδύσης

«Η  προσπάθεια ποινικοποίησης της πολιτικής ζωής είναι έωλη και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι για τον λαϊκισμό του ΣΥΡΙΖΑ» ανέφερε ο υπουργός και πρόσθεσε: «Είναι εύκολη η ρητορική της καταγγελίας, είναι εύκολη η κατηγορία της παράβασης καθήκοντος και της απιστίας αλλά δεν αντιλαμβάνεστε τις δύο αυτές έννοιες».

Παράβαση καθήκοντος, τόνισε «είναι το πάγωμα της επένδυσης. Απιστία στην χώρα είναι η καταστροφή του επενδυτικού περιβάλλοντος, που από την πρώτη ημέρα προσπαθούμε και χτίζουμε. Παράβαση καθήκοντος είναι το να μην λαμβάνονται υπόψη οι εργαζόμενες οικογένειες στο λιμάνι. Απιστία είναι το να αφήσει η κυβέρνηση σε κίνδυνο τους κλάδους που συνδέονται με την επένδυση, από την ακτοπλοΐα μέχρι τα ρυμουλκά, από την ναυπηγοεπισκευή μέχρι το τουριστικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας».

Η κυβέρνηση είπε ο υπουργός, «διαπραγματεύτηκε με υπευθυνότητα και μέτρο και πέτυχε την τροποποίηση της σύμβασης, ώστε να υπηρετεί τον διπλό στόχο: Υλοποίηση της επένδυσης και διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου. Απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ, είπε:

Δεν θέλετε την επένδυση

«Ειλικρινά, αντιλαμβάνεστε την ουσία της πρότασής σας; Η πρότασή σας είναι πράξη μείζονος ελλείμματος ευθύνης και τελικά συνιστά ενέργεια μη εξυπηρέτησης των συμφερόντων του Δημοσίου». Η επίλυση της διαφοράς μέσω της συμφωνίας των μερών είναι επιλογή ευθύνης, αλλά «εσείς δεν θέλατε και δεν θέλετε την επένδυση».

Όμως «για τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και για ολόκληρη την κυβέρνηση, η επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά είναι κομβικής σημασίας για την πόλη, την τοπική κοινωνία, την εθνική οικονομία, την γεωστρατηγική θέση της πατρίδας μας στην ευρύτερη περιοχή».

Με την τροποποίηση της σύμβασης αυτής, υπογράμμισε ο υπουργός «διασφαλίσουμε την εξέλιξη της επένδυσης, τα συνεφέρονται μας, τα οφέλη για την κοινωνία». Εμείς, είπε, «στον μηδενισμό απαντάμε με έργο, στην κινδυνολογία με σίγουρες κινήσεις, στον λαϊκισμό με υπευθυνότητα. Γι’ αυτό οι πολίτες εμπιστεύονται τη ΝΔ και τον Κυριάκο Μητσοτάκη και γι αυτό η πατρίδα μας αποτελεί επενδυτικό προορισμό και η οικονομία μας βαδίζει σε δρόμους ανάπτυξης. Γι’ αυτό και η Ελλάδα πηγαίνει μπροστά».

Ορόσημο

Ο ίδιος χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «ορόσημο», καθώς όπως είπε «καταγράφει πολιτικές επιλογές και την στάση ευθύνης έναντι του ελληνικού λαού και του μέλλοντος της Ελλάδας γενικότερα». Τα πραγματικά ερωτήματα που τίθενται σήμερα εδώ, είπε ο υπουργός, είναι: Θέλουμε ανάπτυξη και επενδύσεις στην χώρα; Θέλουμε υγιείς επενδύσεις με ίσα, διαφανή και ξεκάθαρα βάρη – δικαιώματα για τον επενδυτή και το Δημόσιο; Τι μήνυμα θέλουμε να εκπέμψουμε στην επενδυτική κοινότητα; Επιθυμούμε δήθεν να λέμε «ναι» σε επενδύσεις και ακολούθως να τις εγκαταλείπουμε στις σκοτεινές διελκυστίνδες και τα θολά μονοπάτια της αμφισβήτησης;

Απαντώντας στις καταγγελίες για καθυστερήσεις υλοποίησης των συμβατικών υποχρεώσεων από πλευράς Cosco, ανέφερε πως «τα αίτια είναι πολλά» και υποστήριξε πως μια διαμάχη των δύο πλευρών θα οδηγούσε στα δικαστήρια με αμφίβολη έκβαση και αυτόματη διακοπή της επένδυσης. Με τεράστιες ζημίες για την οικονομία, τους φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση, τις σχέσεις της Ελλάδος με μια ισχυρή τρίτη χώρα, και το επενδυτικό κλίμα.

Σημείωσε πως οι μισές εμπλοκές των έργων υπήρξαν από προσφυγές που έκαναν πολίτες, ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση δεν προχώρησε στην έγκριση του επιχειρησιακού σχεδίου της ΟΛΠ Α.Ε., και αυτό έγινε από την σημερινή κυβέρνηση. Σε σχέση με τις εκθέσεις του ανεξάρτητου μηχανικού, ο υπουργός ανέφερε πως με την 11η, 12η και 13η αναφορά του για μια σειρά από καθυστερήσεις έργων που αφορούν το 19% των υποχρεωτικών επενδύσεων, ο ανεξάρτητος μηχανικός αποδίδει ευθύνες στο ελληνικό Δημόσιο, καθώς δεν είχε προχωρήσει η έκδοση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, κάτι που τελικά έγινε στις 11/11/2020.

Θα διώξετε τους επενδυτές

Καταλόγισε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι σήμερα εμφανίζεται ως δικαστής που δικάζει και βγάζει αποφάσεις. «Υπάρχει σίγουρη απόφαση σε μια επιδιαιτησία; Τις συνοδές συνέπειες τις έχετε λάβει υπόψιν σας; Δικαστικές διεκδικήσεις επί χρόνια, και στο μεταξύ η επένδυση κατεστραμμένη. Την οικονομία, το επενδυτικό πλήγμα και τα αρνητικά μηνύματα σε ξένους και Έλληνες επενδυτές, τις συνέπειες για τους  δήμους και τους φορείς, τους χρήστες, αυτά τα λαμβάνετε υπόψιν σας;» ρώτησε απευθυνόμενος προς την αξιωματική αντιπολίτευση. «Θα διώξετε και τους επενδυτές που βρίσκονται στη χώρα μας», «η επιλογή ΣΥΡΙΖΑ είναι μια καταστροφική επιλογή» συμπέρανε.

Σχετικά με τις ποινικές ρήτρες που προβλέπονται στην σύμβαση του 2016 , σημείωσε πως «άλλο πράγμα το καταπίπτει μια ποινική ρήτρα και άλλο το εισπράττεται, άλλο κεφάλαιο είναι η καταγγελία μιας σύμβασης και άλλο ποιος θα κληθεί να πληρώσει τα σπασμένα μιας τέτοιας επιλογής, οικονομικά και στρατηγικά». Σύμφωνα με την σύμβαση του 2016, για να υπάρξει ποινική ρήτρα για την μη εκτέλεση ενός έργου, αυτό θα πρέπει να βαρύνει τον ΟΛΠ, σημείωσε.

Ο υπουργός ανέλυσε διεξοδικά τους όρους αλλά και τις νέες δικλείδες ασφάλειας που τίθενται με την τροποποίηση της σύμβασης, λέγοντας πως «αυτό κάνουν οι υπεύθυνες κυβερνήσεις για την υλοποίηση στρατηγικών επενδύσεων και την προάσπιση των συμφερόντων του ελληνικού Δημοσίου».

Δεν υπηρετείται το δημόσιο συμφέρον – Παραδίδετε το μοναδικό όπλο που έχουμε έναντι της COSCO

«Είστε άξιοι της μοίρας σας» ανέφερε προς τους υπουργούς ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης για την επιμονή στην κύρωση τροποποίησης της Σύμβασης Δημοσίου – ΟΛΠ ΑΕ καθώς όπως σημείωσε και «χωρίς ίχνος διάθεση ποινικοποίησης», φέρνετε «μια Σύμβαση απάτης για το Δημόσιο, την πειραϊκή κοινωνία, για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις».

Ο Γ. Ραγκούσης, τόνισε πως «δεν θέλουμε την ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής του τόπου, γι’ αυτό και σας καταθέσαμε έγγραφα για να σας προλάβουμε από την οριστική διάπραξη ποινικών αδικημάτων» αλλά πλέον «με την επιμονή σας, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία».

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε πως στη Σύμβαση του 2016, υπήρχε ένας και μόνο καθαρός και διαυγής όρος ότι για να πάρει και το 16% των μετοχών o επενδυτής θα έπρεπε εντός 5ετίας να έχει εκτελέσει 11 υποχρεωτικά έργα υποδομής. Επικαλούμενος εκθέσεις του ανεξάρτητου μηχανικού ανέφερε σε ανύποπτο χρόνο, αυτές, καταγράφουν πως η ευθύνη για τα επενδυτικά έργα που είχε δεσμευτεί να πραγματοποιήσει η COSCO και δεν τα υλοποίησε ήταν αποκλειστική ευθύνη της εταιρείας και όχι του Δημοσίου ή των προσφυγών που έκαναν πολίτες. Χαρακτήρισε ως «αθλιότητα», το «ψευτο-επιχείρημα» της κυβέρνησης ότι απαιτείται να δοθεί παράταση εκτέλεσης των έργων εξ αιτίας των καθυστερήσεων από δικαστικές προσφυγές. Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι «εξαπάτησε το Ελεγκτικό Συνέδριο, την κοινωνία και σήμερα προσπαθείτε να εξαπατήσετε τη Βουλή και τους βουλευτές» πως η ευθύνη των έργων που δεν πραγματοποίησε η COSCO δεν ήταν υπαιτιότητά της προήλθε αλλά από εξωγενείς παράγοντες, παρότι υπάρχει αντίθετη σχετική απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου.

Ο Γ. Ραγκούσης υποστήριξε πως το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έχει κυρώσει την τροποποίηση αυτή κατά τον προ-συμβατικό έλεγχο αλλά το μόνο που έχει εγκρίνει είναι η σύμβαση μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ-ΟΛΠ ΑΕ. Αναρωτήθηκε πώς είναι δυνατόν η κυβέρνηση να προδικάζει και να αποφασίζει αυθαίρετα πως ο επενδυτής δεν έχει ευθύνη για τη μη τήρηση της συμφωνίας όταν αυτό θα ήταν αρμοδιότητα ενός επιδιαιτητικού δικαστηρίου

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης ανέφερε πως υπάρχει ένας τρίτος δρόμος, «να δείτε με φιλική διάθεση τις καθυστερήσεις, να διαπραγματευτείτε μια ενδεχόμενη παράταση για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων που θα μπορούσαν να είχαν προχωρήσει και δεν είναι υπαιτιότητα της COSCO, αλλά να μην εκχωρήσετε το 16% των μετοχών. Αυτό θα υπηρετούσε το δημόσιο συμφέρον».

Σημείωσε επίσης ότι «το 16% είναι κρίσιμο για την COSCO καθώς μετά το 2016 εκδήλωσε κάποιες πολύ σοβαρές επεκτατικές διαθέσεις που είναι βλαπτικές για το δημόσιο κοινωνικό και οικονομικό συμφέρον και δεν είχαν κανένα έρεισμα στη Σύμβαση και τις οποίες πάλευε, τις παλεύει και θα τις παλεύει συνέχεια». Εμφάνισε είπε «τη διάθεση να κατασκευάσει ναυπηγείο, να φτιάξει Mall, τέταρτο προβλήτα στο Κερατσίνι, έδειξε παντελή αδιαφορία σε περιβαλλοντικούς όρους, αρχαιότητες και στην ανταγωνιστικότητα στήνοντας μονοπώλια».

Το 16%, είπε ο κ. Ραγκούσης, ήταν «η ασπίδα για την κοινωνία και την οικονομία» αλλά εσείς «παραδίδεται το τελευταίο πυρηνικό όπλο που είχε στα χέρια της η κοινωνία και η Πολιτεία. Παραδίδεται και το τελευταίο όπλο που είχαμε και αυτή την ύστατη ώρα έχετε τη δυνατότητα να αποσύρετε αυτή τη σύμβαση-απάτη, να επαναδιαπραγματευθείτε με την COSCO και να διασφαλίσετε νομικά ότι για να της δοθεί το 16% δεν θα κατασκευάσει ναυπηγείο, ότι δεν θα διεκδικήσει την κατασκευή Mall, δεν θα προχωρήσει σε τέταρτο προβλήτα, θα σεβαστεί τους αρχαιολογικούς χώρους, το περιβάλλον και θα πάψει να στήνει μονοπώλια». Αντιθέτως για ό,τι συμβεί «αποκλειστικά υπεύθυνη θα είναι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και η κύρωση αυτής της συγκεκριμένης συμφωνίας, που ξεπουλάει κυριολεκτικά το ένα και μοναδικό όπλο που είχαμε στα χέρια μας για να υπερασπιστούμε το δημόσιο συμφέρον».

Σταϊκούρας: Είμαστε συνηθισμένοι στις κυβιστήσεις του ΣΥΡΙΖΑ – Βρείτε τα μεταξύ σας

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, σε παρέμβασή του κατά τη συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου για την τροποποίηση της σύμβασης μεταξύ Δημοσίου – ΟΛΠ ΑΕ απάντησε στις επικρίσεις του ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας πως «δεν θα απαντήσω για την κυβίστησή σας σήμερα σε σχέση με όσα λέγατε το 2016 και όσα λέτε σήμερα, συνηθισμένη».

Κάλεσε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να τα βρουν μεταξύ τους για την επιχειρηματολογία τους αναφορικά με τις αιτίες στις οποίες οφείλονται οι καθυστερήσεις υλοποίησης των επενδυτικών έργων από την Cosco.

Ο Χρήστος Σταϊκούρας, επίσης, απαντώντας και σε σχόλια του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Τρύφωνα Αλεξιάδη περί υπερφορολόγησης των πολιτών, του είπε «δεν θα σας απαντήσω αναλυτικά σήμερα αλλά είναι πολύ εύκολο να δείτε την φορολογική σας δήλωση εφέτος και πριν δύο χρόνια και μετά ελάτε να συζητήσουμε».

Δυσφορία από τους φορείς

Σημειώνεται ότι χτες κατά την ακρόασή τους από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, οι φορείς του Πειραιά εξέφρασαν τη δυσφορία τους για την μη τήρηση των δεσμεύσεων της Cosco.

Μάλιστα ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης ανέφερε πως τα περισσότερα ζητήματα που θέτει η τοπική αυτοδιοίκηση σε σχέση με τη σύμβαση παραχώρησης, δυστυχώς δεν έχουν εισακουστεί, και δεν έχει υπάρξει διαβούλευση όπως περιμέναμε.

Το άγχος της τοπικής αυτοδιοίκησης, είπε, δεν είναι αν το 51% των μετοχών της Cosco στην ΟΛΠ Α.Ε. θα ανέβει στο 67%. Υπήρχαν όμως επενδύσεις, που θα μπορούσαν να έχουν προχωρήσει ήδη και οι οποίες έχουν πολύ μεγαλύτερη σημασία για την κοινωνία.

Σημασία έχει ότι τα έργα δεν προχώρησαν και αυτό είναι κρίσιμο, τόνισε ο κ. Μώραλης, προσθέτοντας ότι «ως δήμαρχος του Πειραιά δεν πιστεύω ότι φέρει καμία ευθύνη το ελληνικό Δημόσιο για αυτές τις καθυστερήσεις, διότι θεμιτά είναι δικαίωμα όλων των κατοίκων να προσφεύγουν όταν εκείνοι κρίνουν ότι κάτι είναι στραβό – και τα ελληνικά δικαστήρια θα πρέπει να αποφασίσουν σε κάποιο σύντομο χρονικό διάστημα, ώστε ή να σταματήσει ή να προχωρήσει ένα έργο.

Η στασιμότητα δεν βοηθάει κανέναν, ούτε την επένδυση, ούτε την πολιτεία, ούτε το επιχειρείν». Λάθος επίσης χαρακτήρισε ο κ. Μώραλης τη μείωση της εκπροσώπησης της τοπικής αυτοδιοίκησης στο ΔΣ της ΟΛΠ ΑΕ. Η σύμβαση παραχώρησης του 2016, ήταν για την τοπική αυτοδιοίκηση μια κακή σύμβαση – και αυτό συνεχίζεται, σημείωσε.

Ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Χρήστος Βρεττάκος, ανέφερε πως με την τροποποίηση αυτή μεταφέρεται ένα επιπλέον ποσοστό του 16% στην Cosco, χωρίς εκείνη να έχει εκπληρώσει τη βασική της υποχρέωση. Κάποια στιγμή, είπε, θα πρέπει να γίνει ένας λογαριασμός και να δούμε αυτά τα 5 χρόνια τι μπήκε στο ελληνικό Δημόσιο και τι στα ελληνικά ταμεία από αυτήν την επιλογή. Η συμφωνία αυτή, ανέφερε ο δήμαρχος, έτσι και αλλιώς από την αρχή ήταν μια κακή σύμβαση παραχώρησης για εμάς. Σημείωσε ότι υπεύθυνοι για τις καθυστερήσεις των έργων δεν είναι οι πολίτες που διαμαρτύρονται και προσφεύγουν στα δικαστήρια, αλλά οι επιλογές που έχουν γίνει, και οι οποίες δεν σέβονται περιβαλλοντικά κάποια πράγματα.

Ο δήμαρχος Περάματος, Γιάννης Λαγουδάκης, εξέφρασε με τη σειρά του την αντίθεσή του στην πρόταση της κυβέρνησης να μεταβιβάσει ένα επιπλέον 16% στην Cosco, αφού η εταιρεία δεν έχει υλοποιήσει σημαντικές υποχρεώσεις για την εκτέλεση έργων ύψους 293.130.000 εκατ. ευρώ, και εκτίμησε πως με το σχέδιο αυτό, που εισάγεται προς ψήφιση στη Βουλή, κατά την άποψή μας, επιδιώκεται η τροποποίηση της αρχικής σύμβασης παραχώρησης προς όφελος της Cosco και σε βάρος των συμφερόντων του ελληνικού Δημοσίου. Απαλλάσσει, είπε, την εταιρεία, από την καταβολή των ποινικών ρητρών και από μία σειρά από υποχρεωτικά έργα που θα έπρεπε ήδη από τις αρχές του Αυγούστου να έχουν ολοκληρωθεί.

Χάνουμε, είπε ο δήμαρχος, «την  τελευταία ασφαλιστική δικλείδα για την πρόοδο και την ολοκλήρωση απαραίτητων έργων για την ευρύτερη περιοχή» και επέρχονται αρνητικές συνέπειες και για τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις της ζώνης, για όλους τους παραγωγικούς κλάδους που συνδέονται με το λιμάνι, αλλά κυρίως για τους εργαζόμενους».

Παράλληλα, η σύμβαση «στέλνει ένα λάθος μήνυμα και στους υπόλοιπους επενδυτές, πως μπορούν να συμπεριφέρονται ανεξέλεγκτα στη χώρα μας, καθώς δεν είναι υποχρεωμένοι να τηρούν αυτά που έχουμε συμφωνήσει».

Ο δήμαρχος Σαλαμίνας Γιώργος Παναγόπουλος, εστίασε στα διαχρονικά αιτήματα του δήμου του που είναι η προστασία του αρχαιολογικού χώρου της Κυνόσουρας από την επένδυση.

Η αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Σταυρούλα Αντωνάκου, σημείωσε πως από το 2016, βασικό αίτημα της Αυτοδιοίκησης ήταν να υπάρξει μια ανταποδοτικότητα της επένδυσης προς τις τοπικές κοινωνίες και συνεργασία με τις ελληνικές επιχειρήσεις. Διανύοντας  τον πέμπτο χρόνο σήμερα, δεν υπάρχουν απτά δείγματα που να το αποδεικνύουν. Η υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων κυμαίνεται περίπου στο 34%. Και ναι μεν η επέκταση του προβλήτα της κρουαζιέρας μπορεί να έχει καθυστερήσει λόγω των δικαστικών προσφυγών, αλλά οι υπόλοιπες όμως υποχρεωτικές επενδύσεις έπρεπε να έχουν γίνει σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι είναι τώρα.

Εξέφρασε προβληματισμό ότι με τη νέα τροποποίηση προβλέπεται η αντικατάσταση των έργων των πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων με άλλα έργα ίσης αξίας και κόστος αναφοράς και αναρωτήθηκε πώς θα αποφασίζονται αυτές οι αντικαταστάσεις και ποιος ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης σε αυτά. Παράλληλα, επισήμανε μεταξύ άλλων πως ο δήμος Πειραιά,  για πρώτη φορά στην ιστορία του, θα μείνει χωρίς εκπρόσωπο στο ΔΣ του ΟΛΠ – θέση που μέχρι τώρα κατείχε διαχρονικά ο εκάστοτε δήμαρχος της πόλης.

Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά, Γιώργος Σταματογιάννης, αναγνώρισε πως μετά τον υποχρεωτικό προσυμβατικό έλεγχο που έκανε το Ελεγκτικό Συνέδριο, το ανώτατο δικαστήριο γνωμοδότησε πως δεν υπάρχει πρόβλημα νομιμότητας για την συγκεκριμένη τροποποίηση της σύμβασης. Τόνισε όμως, πως εάν η COSCO είχε εκτελέσει τις υποχρεώσεις της σε έργα, τότε θα ήταν ώριμο σήμερα να δοθεί αβίαστα και το περαιτέρω 16%. Πιστεύω, είπε, πως υπάρχουν πραγματικά σοβαρά ερωτηματικά και εύλογες αντιρρήσεις σε σχέση με το κατά πόσο πράγματι, αυτή τη στιγμή, οι τροποποιήσεις αυτές της σύμβασης δημιουργούν ένα περιεχόμενο που μπορεί να αλλοιώνει και τη φύση ακόμα και αυτής της αρχικής σύμβασης. Γι’ αυτό θα πρέπει να την δούμε λίγο πιο προσεκτικά σε σχέση με την νομική της θεμελίωση, σημείωσε.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, ανέφερε πως με αυτή την τροποποίηση, ουσιαστικά δίνεται μια δεύτερη αλλά και τελευταία ευκαιρία για την  πραγματοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων, για τις οποίες έχει δεσμευτεί η ΟΛΠ Α.Ε.. Προς το παρόν, είπε, επιφυλασσόμεθα και περιμένουμε να διαπιστώσουμε, αν η τελευταία τροποποίηση της σύμβασης θα οδηγήσει στην έγκαιρη ολοκλήρωση του 90% των συμβασιοποιημένων υποχρεωτικών αλλά και των προαιρετικών επενδύσεων, και ευελπιστούμε ότι αυτός ο φιλικός διακανονισμός θα εκτιμηθεί από τον επενδυτή την Cosco ανάλογα, και θα προσδώσει στο μέλλον την αναμενόμενη οικονομική ανάπτυξη στο λιμάνι του Πειραιά, και στις πόλεις την απασχόληση, την επιχειρηματικότητα, και κυρίως την ελληνική οικονομία. Κάλεσε δε, όλους να σκεφτούν: Τελικά θέλουμε ή δεν θέλουμε τα υποχρεωτικά έργα να ολοκληρωθούν; Θέλουμε ή δεν θέλουμε τα προαιρετικά έργα να ολοκληρωθούν; Και αν θέλουμε, τα θέλουμε όλα ή επιλεκτικά; Υπενθύμισε δε, πως η άσκηση των ποινικών ρητρών θα ήταν 44 εκατομμύρια, όσες είναι και οι εγγυήσεις (το 20% των 220 εκατομμυρίων).

Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοπλιστών Πλοίων, Νίκος Μαυρίκος, ανέφερε πως είμαστε ασφαλώς υπέρ της επένδυσης και αναγνωρίζουμε την ανάπτυξη που έχει επέλθει στον λιμένα, καθώς και την ομαλότητα στη διακίνηση, τόσο του εισαγωγικού, όσο και του εξαγωγικού εμπορίου. Διαφωνούμε όμως στην παραχώρηση του port authority, παρ’ όλο που ξέρουμε ότι αυτό δεν μπορεί να αλλάξει.  Έχουμε επίσης διαπιστώσει την αυθαίρετη, υπέρμετρη αύξηση κατά 60% στα κόστη εισόδου. Δεν υπάρχει επίσης, ίχνος σχεδόν εμπορικής συνεργασίας με τα μέλη μας, παρά το γεγονός ότι είμαστε πελάτες του ΟΛΠ – και ο προβληματισμός είναι, πως αν μέχρι σήμερα αντιμετωπίζουμε ή διαπιστώνουμε αυτήν τη συμπεριφορά, τι θα συμβεί εάν λάβει και το υπόλοιπο πακέτο, το λεγόμενο 16%;

Ο αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Αλεξανδράτος, ανέφερε ότι είτε το ποσοστό της παραχώρησης στον επενδυτή είναι 51%, είτε 67%, λίγα πράγματα πιθανώς να μπορούν να αλλάξουν, καθώς κατέχει την πλειοψηφία. Επισήμανε ότι με την επένδυση ο ΟΛΠ δεν έχει γίνει ανταγωνιστικός. Αντίθετα, έχουμε πολλά παράπονα από μέλη μας.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων της Ναυπηγικής Βιομηχανίας – ΣΕΝΑΒΙ, Βασίλης Κανάκης, καταλόγισε ευθύνες στο ελληνικό Δημόσιο για τις 11 υποχρεωτικές επενδύσεις που δεν έγιναν. Ο επενδυτής, επί πέντε χρόνια «δεν έχει κουνήσει μια πέτρα» στη ναυτοεπισκευαστική ζώνη. Το ζεστό χρήμα της COSCO δεν έχει πέσει στον Πειραιά, και μια λάμπα να θέλουν να αλλάξουν, τη φέρνουν από την Κίνα. Η ανεξέλεγκτη συμπεριφορά του επενδυτή, ανέφερε, πρέπει να τελειώσει και να μπει ένας φραγμός. Αναρωτήθηκε τι είδους ανεξάρτητος είναι ο εκτιμητής μηχανικός των έργων, όταν αυτός   αμείβεται με δύο χιλιάρικα το μήνα και κατοικοεδρεύει μέσα στην COSCO. Πρότεινε δε, να υπάρχει ένας μεγάλος μηχανισμός, με τη συμμετοχή φορέων, τεχνικών επιμελητηρίων και του υπουργείου, προκειμένου να γίνεται αυτός ο έλεγχος και να είναι ουσιώδης.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Βιοτεχνών Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά, Φώτης Πράσσινος, υποστήριξε πως η μισή παραχώρηση μέχρι σήμερα έχει χαθεί, είναι ανενεργή, χωρίς απόδοση και όφελος για την τοπική και εθνική οικονομία. Οι ναυπηγοεπισκευαστικοί χώροι πρέπει να παραμείνουν ως τέτοιοι και να βελτιωθούν, να γίνουν πιο φιλικοί προς το περιβάλλον και πιο ανταγωνιστικοί. Θα πρέπει να μην υπάρχουν παρερμηνείες μέσα στη σύμβαση και να δημιουργηθούν και οι κατάλληλες προϋποθέσεις για τις επιχειρήσεις μας, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουμε  κανένα αποτέλεσμα από αυτήν την επένδυση.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος, Απόστολος Ντάλλας, είπε πως η ιδιωτικοποίηση αυτή που ξεκίνησε από το 2008, μας έβρισκε εξ αρχής αντίθετους, γιατί γινόταν μόνο με στόχο την είσπραξη χρημάτων και τίποτα άλλο. Κάτι που αποδείχθηκε και στην πράξη – και είναι κάτι που ακόμα ακόμα και η συγκεκριμένη σύμβαση, που υπογράφηκε σήμερα και που περνάει με νόμο, σε αυτό το συμπέρασμα οδηγεί. Εκτίμησε πως και η παράταση που δίνεται, ουσιαστικά θα επιτείνει τις καθυστερήσεις του επενδυτή και οι υποχρεωτικές επενδύσεις θα πάνε στις καλένδες. Η συγκεκριμένη τροποποίηση της σύμβασης δεν προάγει την ιστορία των επενδύσεων στο λιμάνι και θα πρέπει η κυβέρνηση να ζητήσει τουλάχιστον διασφαλίσεις προς την κατεύθυνση αυτή.

Ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πειραιά, Νίκος Ξουράφης, εξέφρασε  την πλήρη αντίθεσή του στον σχεδιασμό και στο υπόλοιπο κομμάτι του ΟΛΠ που παραχωρεί η κυβέρνηση στην COSCO.

Ο πρόεδρος του διοικητικού δυμβουλίου του Βιομηχανικού Πάρκου Σχιστού (ΒΙΠΑΣ) Γιάννης Πολυχρονόπουλος, ανέφερε πως ο Πειραιάς ζει από την ναυπηγοεπισκευή. Η ναυπηγοεπισκευή όμως κυνηγιέται αλύπητα. Οι Κινέζοι μπορεί να είναι πάρα πολύ καλοί στα container και είναι άξιοι συγχαρητηρίων γιατί έκαναν δουλειά μεγάλη, αλλά μπήκανε στην ναυπηγοεπισκευή γιατί θέλουν να την κλείσουν και να εξαφανιστούμε εμείς, υποστήριξε.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Περισσότερα Εδω

Προηγούμενο άρθροΦενερμπαχτσέ: Δεν προπονήθηκε ο Οζίλ
Επόμενο άρθροΔιώρυγα του Σουέζ – Ρεκόρ διέλευσης πλοίων