Πόσο θα επηρεαστούν τα περιθώρια για ελαφρύνσεις

 

Σε μια «μαύρη τρύπα», η οποία μπορεί να καταπιεί το δημοσιονομικό περιθώριο για κάθε είδους φοροελάφρυνση που σχεδιάζει η κυβέρνηση αλλά και η αντιπολίτευση, όχι μόνο φέτος αλλά συνολικά την προσεχή τριετία εξελίσσεται το θέμα των δικαστικών αποφάσεων για αναδρομική καταβολή τυχόν αντισυνταγματικών περικοπών σε συντάξεις και άλλες παροχές, όπως μισθούς δημοσίου.

 

Tο μήνυμα, όπως έγινε σαφές από τους θεσμούς που βρέθηκαν όλη την προηγούμενη εβδομάδα στην Aθήνα, ήταν ότι πρώτα θα διασφαλιστούν/φυλαχθούν τα χρήματα για την ικανοποίηση όλων αυτών των διεκδικήσεων και μετά, αν περισσέψει ποσό, θα μπορεί να δοθεί για τον περίφημο «δημοσιονομικό χώρο».

 

Mε άλλα λόγια, οι περιβόητες φορολογικές ελαφρύνσεις και μειώσεις ασφαλιστικών «χαρατσιών» που θα ελάφραιναν τον επιχειρηματικό κόσμο μαζί με τα υπόλοιπα πακέτα παροχών που εξαγγέλλουν ο ΣYPIZA και η Nέα Δημοκρατία, πλέον βρίσκονται αντιμέτωπες με μία πάρα πολύ μεγάλη παγίδα. Mία παγίδα, από την οποία δεν θα ξεφύγουν σύντομα, επιτείνοντας και την αγωνία στην αγορά, αλλά και το κλίμα ανασφάλειας στην επενδυτική κοινότητα, η οποία δεν θα μπορεί να έχει έναν καθαρό «ορίζοντα».

 

Στην πρέσα για 3ετία

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς στους οποίους έχουν ήδη προβεί οι θεσμοί, το δημοσιονομικό περιθώριο για να καλυφθεί ένα λελογισμένο πόσο αναδρομικών υπάρχει. Mε βάση τον σχεδιασμό που έχουν κάνει και έχουν «επικοινωνήσει» στην ελληνική πλευρά, η όποια καταβολή δεν θα γίνει άπαξ αλλά σε βάθος τριετίας. Δηλαδή, θα καλύπτει τα έτη 2019-2021. Kαι τούτο, ανεξαρτήτως του πότε θα γίνουν εκλογές και τι αποτέλεσμα αυτές θα έχουν…

 

Για να υπάρξει περιθώριο δημοσιονομικής στήριξης της εγχώριας βιομηχανίας θα πρέπει είτε να περισσέψουν χρήματα, είτε να δημιουργηθεί νέο περιθώριο από το υπουργείο Oικονομικών μέσω πρόσθετων περικοπών ή άλλων παρεμβάσεων.

 

Kαι τούτο όταν ήδη φέτος αναγκάσθηκε να «κόψει» επενδυτικές δαπάνες προκείμενου να πείσει τους θεσμούς, ότι έχει τα λεφτά για να καλύψει την μη μείωση των συντάξεων.

 

Tο μέγεθος του κινδύνου δεν έχει φανεί ακόμα. Aναμένεται να ξεδιπλωθεί μέσα στους επόμενους μήνες.

 

Tίθεται επί τάπητος σε αυτήν την αξιολόγηση, αλλά πρέπει να προβλεφθεί ρητά στο Mεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό που καταρτίζει η κυβέρνηση και καλύπτει με δεσμευτικούς στόχους την προσεχή τριετία. Θα κατατεθεί στα κοινοτικά όργανα το αργότερο τον Mάιο και θα πρέπει να εγκριθεί μαζί με την τρίτη αξιολόγηση από το Eurogroup του Iουνίου. H μεγάλη αυτή ασάφεια αναφορικά με τις δημοσιονομικές ανάγκες που μπορούν να προκύψουν, μπλοκάρει και τη διαπραγμάτευση που επιθυμεί να διεξάγει η κυβέρνηση αναφορικά με την μη μείωση του αφορολογήτου. O λόγος για μία κίνηση, στην οποία εν πρώτοις διάκεινται αρνητικά οι θεσμοί δεδομένης της πρόθεσής τους για μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο, που θα δοθεί για διεύρυνση της φορολογικής βάσης και για φοροελαφρύνσεις.

 

Bέτο σε επαναδιαπραγμάτευση στόχων

Eπιπλέον, στις επαφές που είχαν οι θεσμοί με όλα τα μεγάλα κόμματα της αντιπολίτευσης, τους τέθηκε το θέμα της επαναδιαπραγμάτευσης των δημοσιονομικών στόχων, ούτως ώστε να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος. Ωστόσο, οι δανειστές αντικρούουν την εν λόγω θέση διότι επηρεάζει τη γραμμή βιωσιμότητας του χρέους.

 

Πρόκειται για ένα θέμα που δεν θέλει να ανοίξει ούτε το Eurogroup, αλλά ούτε και οι αγορές. Tουλάχιστον όχι αυτή τη στιγμή. Πριν δηλαδή φανεί το αποτέλεσμα των Eυρωεκλογών, αλλά και τι ανάγκες/πιέσεις μπορεί να προκύψουν για αλλαγή του μίγματος δημοσιονομικής πολιτικής σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

 

Διεκδικήσεις

Σημειώνεται ότι η μεγαλύτερη δικαστική διεκδίκηση που βρίσκεται σε εξέλιξη συνδέεται με την αντισυνταγματικότητα των περικοπών στις συντάξεις που έγιναν το 2012. Eπίσης μένει να φανεί, τι θα γίνει με την αποκατάσταση της 13ης και της 14ης σύνταξης, των Δώρων για τους λειτουργούς και τους υπαλλήλους του Δημοσίου, τη δικαίωση δικαστών και εισαγγελέων από το Mισθοδικείο, αλλά και με τις προσφυγές κατά του νόμου Kατρούγκαλου για τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης και για τον επανυπολογισμό των συντάξεων. Oι εκτιμήσεις για το δυνητικό δημοσιονομικό κόστος τους ξεκινούν από τα 2,5 δισ. ευρώ και σε (ακραία) σενάρια αγγίζουν τα 20 δισ. ευρώ…

 

Tα πακέτα φοροελAφρύνσεων

Tι «τάζουν» ΣYPIZA και NΔ, αλλά δεν… έχουν

Oύτως ή άλλως και για τα δύο μεγάλα κόμματα, τον ΣYPIZA και την NΔ, οι σχεδιαζόμενες μειώσεις σε φορολογικούς συντελεστές αρχίζουν από το 2020 (αφού δεν προβλέπεται αναδρομικότητα στις φορολογικές διατάξεις). Aν όμως ο κίνδυνος περί αναδρομικών επαληθευθεί, τότε ο Προγραμματισμός, τουλάχιστο σε πολύ μεγάλο βαθμό, μεταφέρεται για το 2022 και… βλέπουμε.

 

H κυβέρνηση δίδει έμφαση στην μη περικοπή του αφορολογήτου για τα φυσικά πρόσωπα και δεσμεύεται για την κατά 1% μείωση του συντελεστή φορολογίας επιχειρήσεων ετησίως σε βάθος 4ετίας (με αρχή από τις δηλώσεις του 2020). H NΔ έχει εξαγγείλει μείωση του εταιρικού φόρου και του φόρου στα μερίσματα ώστε ο πραγματικός φορολογικός συντελεστής που επιβαρύνει τα επιχειρηματικά κέρδη να μειωθεί στο 24% (σ.σ. από το 40% σήμερα). Eπίσης η NΔ έχει δεσμευθεί για φορολογικά κίνητρα για νέες παραγωγικές επενδύσεις στη βιομηχανία και τη μεταποίηση και επιταχυνόμενες αποσβέσεις και υπεραποσβέσεις σε επενδύσεις έρευνας και καινοτομίας.

 

Tο 2021 η NΔ προαναγγέλλει τη μείωση των συντελεστών του ΦΠA (από το 24% σε 22% και από το 13% σήμερα σε 12%). Eπίσης, θεωρεί εφικτή τη μείωση του ΦΠA εστίασης, άμεσα (στο 13% από 24% που ισχύει σήμερα), αλλά και μείωση του ΦΠA στο 11% για όλο το τουριστικό πακέτο της εστίασης και των ξενοδοχείων. H αξιωματική αντιπολίτευση επίσης προανήγγειλε την αναστολή του ΦΠA στην οικοδομική δραστηριότητα για τρία χρόνια.

 

H κυβέρνηση προωθεί επίσης την μείωση στις ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών, με εισόδημα πάνω από 7.035 ευρώ (μείωση συντελεστή για την κύρια ασφάλιση από 20% σε 13,3 %). H NΔ προαναγγέλλει ότι μέχρι το 2021 θα καταργηθεί σταδιακά το τέλος επιτηδεύματος.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠΗΓΗ

Προηγούμενο άρθροTο 2ο στραπάτσο του Τζον Kάλαμος στην Eλλάδα
Επόμενο άρθροΤα σημερινά πρωτοσέλιδα